قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی در بازار ریزش کرد / افت بیش از 300  میلیونی هیوندای آزرا در بازار

پرشین خودرو: بازار خودروهای وارداتی و مونتاژی در چند روز اخیر متاثر از افت نرخ ارز، کاهش قیمت قابل توجهی داشته به طوریکه قیمت آزرا مدل 2018 با کاهش بیش از 300 میلیونی به 650 میلیون تومان در بازار رسیده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی این روزها بازار خودرو و عملکرد شرکتها زیر ذره بین خریداران و کارشناسان فعالان این صنعت قرار گرفته که همچنان مهمترین انتظار و خواست خودروسازان برای اعلام قیمت ها ی جدید بی نتیجه مانده است در حالی که هر روز شاهد اعلام نرخ ها و نوسانات جدید قیمتی در بازار خودرو هستیم.

افت و خیز قیمت خودرو و تصمیم گیری برای ساماندهی این بازار در حالی ماههاست نقل محافل خبری و رسانه ای شده که بسیاری از فعالان بازارعلت وضعیت موجود را ناشی از بی ثباتی نرخ ارز و مسائل مربوط به تامین نیاز بازار توسط شرکتها می دانند این در حالی است که بر اساس آمار وزارت صنعت، تولید خودروسازان در ماه گذشته به یک سوم مدت زمان مشابه کاهش یافته است.

در حالی مدتهاست انگشت اتهام افزایش قیمت خودرو در بازار به سمت خودروسازان و مدیریت عرضه نشانه رفته است که جدیدترین آمار تولید خودروسازان حاکی از افت شدید تولید شرکتها حکایت دارد حال در شرایطی که نرخ ارز در هفته های اخیر کاهش قابل توجهی داشته چشم بسیاری از مردم به تاثیر آن بر قیمت خودروها دوخته شده است در حالی که خودروسازان بر خلاف بازار در انتظار آخرین تصمیمات سازمان حمایت برای اعلام قیمت جدید خودروها و جلوگیری از افزایش زیان دهی هستند.

در چنین شرایطی که به به نظر می رسد ریزش نرخ ارز تاثیری بر قیمت کالاهای مصرفی در بازار نگذاشته خبرهای روز گذشته بازار خودرو حاکی از تاثیر پذیری این بازار و افت قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی در بازار دارد.

 



به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، بازار خودروهای وارداتی در چند روز اخیر متاثر از افت نرخ ارز، کاهش قیمت قابل توجهی را در بازار داشته است به دنبال این ریزش، قیمت آزرا مدل 2018 با کاهش بیش از 300 میلیون به 650 میلیون در بازار رسیده است.

وی با اشاره به افت قیمت صورت گرفته در بازار وارداتی به افت حدود 50 میلیونی سانتافه، تیگوان ناشی از کاهش نرخ ارز پرداخته و عنوان می کند در شرایط ریزش قیمت در وارداتی آغاز شده که همچنان مشتری چندانی در بازار وجود ندارد.

سعید موتمنی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، همچنین به افت قیمت تیولی از 310 به 275 میلیون جک اس7 به زیر 200 میلیون خبر داده و معتقد است که با وجود افت 7 تا 10 درصدی و گاه تا 40 درصدی وارداتی ها ، همچنان خریداران در انتظار افت بیش از این ارقام در بازار هستند.

این فعال بازار خودرو همچنین با توجه به افت قیمت خودروهای مونتاژی در بازار می گوید: بر خلاف ادامه افزایش قیمت در برخی خودروها مانند سمند و پژو و انواع تندر90 در بازار، قیمت اغلب خودروهای مونتاژی مانند هایما، پژو 2008 و مزدا افت قیمت داشته است.

موتمنی در حالی خبر از افزایش قیمت برخی از خودروهای داخلی می دهد که معتقد است راهکار تعدیل قیمت ها، پاسخ گویی به نیاز بازار و واردات خودروهای کارکرده ارزان قیمت است.

به گفته وی دولت برای پاسخ به تقاضا بازار و کنترل قیمت باید اجازه دهد تا خودرهای خارجی زیر 14 هزار تا 15 هزار دلار با کارکرد کم را دهد تا بازار از شرایط فعلی خارج شود و شاهد ریزش قیمت در بازار داخلی ها باشیم.

موتمنی در ادامه می گوید: ما نمی خواهیم بنز وارد شود بلکه هدف از این پیشنهاد ورود خودروهای سبک و ارزان قیمت خارجی برای تعادل بخشی به بازار است.

این فعال صنفی فروش خودرو همچنین با توجه به احتمال قبول سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار با فروش خودرو زیر حاشیه بازار تاکید می کند : چرا زمانی که اختلاف قیمت کارحانه 40 تا 50 درصد بود دلوت با این فروش خودرو زیر حاشیه قیمت بازار موافقت نکرد و امروز که این اختلاف قیمت به 100 درصد رسیده است نباید این اتفاق بیفتد و باید قیمت ها به پایه متعادلی برسد و سپس شرکتها اجازه تعیین قیمت زیر حاشیه بازار را داشته باشند.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو، پیش از اجرای هر گونه دستور جدید قیمتی باید انحصار در فروش خودرو از بین برود.

کد خبر 106902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha