افتتاح همزمان 40 جایگاه سی ان جی به مناسبت دهه فجر

پرشین خودرو: تعداد ٤٠ باب جایگاه عرضه CNG به مناسبت دهه فجر به‌صورت همزمان در سراسر ایران افتتاح شد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از مهر،  در مراسم افتتاح همزمان 40 جایگاه CNG در سراسر کشور و رونمایی از اولین خودروی دیزلی باری به دوگانه‌سوز که با حضور مقامات کشوری و لشگری انجام شد، رئیس قرارگاه خاتم‌الاوصیاء گفت:CNG طرحی است که ما را از مشکلات و بحرانی که بیگانگان در بحث واردات بنزین برای ما ایجاد کرده‌اند نجات می‌دهد.

رجا گفت: این طرح موجب می‌شود 30 میلیارد دلار بهره اقتصادی برای کشور حاصل شود. ما باید از این پیچ و گلوگاه تاریخی عبور کنیم و در این راستا از هر امکانی باید بهره ببریم.

وی با بیان اینکه وزارت دفاع بازسازی صنایع را در برنامه اهداف خود قرار داده است افزود: البته این بدان معنا نیست که بخواهیم جایگزین بخش خصوصی شویم بلکه برای راه‌اندازی صنایع ورود کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول آنها در بخش احداث واحدهای کوچک مقیاس نیز همکاری‌هایی خواهند داشت و در این راستا 500 شهر در قالب 770 تجهیز در 666 ایستگاه ساخته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد این طرح‌ها قدمی جهت سازندگی و ایجاد رفاه اجتماعی در جامعه باشد.

در ادامه برگزاری این مراسم که در جایگاه سی ان جی شهدای کهریزک صورت می گرفت حمید قاسمی مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: بنده با شرکت‌های زیاد خارجی و داخلی مذاکراتی داشته‌ام. روزی مدیر بازرگانی فیات به بنده گفت اگر10 درصد گاز کشور شما در ایتالیا وجود داشت ما یک اتومبیل بنزین و گازسوز نداشتیم چرا که اولاً قیمت یک‌پنجم سوخت مایع است و با استفاده از گاز همان میزان مسیر را می‌توانیم طی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت برای توسعه پارس‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود اما کل مصرف  CNG در کشور 20  میلیون مترمکعب است و این در حالی است که 37 کیلومتر صنعت در پارس جنوبی وجود دارد که 24 برابر زاینده‌رود است.

قاسمی با بیان اینکه در برنامه اولیه وزارت نفت در سال 79 احداث 2600 جایگاه دیده شده گفت: از این تعداد امروز 2475 جایگاه به تولید رسیده و 121 جایگاه نیز در بخش خصوصی فعال است. یعنی با توجه به پلنی که در ابتدای برنامه در نظر گرفته شده بود اکنون نگرانی بابت دسترسی به جایگاه‌های CNG وجود ندارد.

وی توسعه جایگاه‌های کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های وزارت نفت برشمرد و افزود: در حال حاضر 24 جایگاه کوچک مقیاس در شهر تهران وجود دارد..

قاسمی همچنین گفت: تحریک تقاضا در خودروها از دیگر برنامه‌های ما است. در همان طراحی اولیه قرار بود هشت میلیون خودرو CNG سوز شوند اما در سال‌های گذشته این تعداد به 3 میلیون و 870 هزار خودرو رسیدند که از 80 درصد این ظرفیت استفاده می‌شود. پیشنهاد ما به شورای اقتصاد این است که یک و نیم میلیون خودرو تبدیل به دوگانه‌سوز شوند.

مدیر طرح CNGیادآور شد: از سال 93 تاکنون یک ریال قیمت گاز افزایش پیدا نکرده است. در سال‌های آتی هم فقط کارمزدها تغییر می‌کند که باعث می‌شود دسترسی به CNGراحت‌تر باشد.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا 96 درصد کشور تحت پوشش گاز نیست. تولید و پشتیبانی از یک و نیم میلیون خودروی پایه‌ گازسوز را از دیگر برنامه‌ها برشمرد که براساس آن 55 هزار شغل نیز ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سال‌های آتی اگر زیرساخت‌ها خوب باشد با همین ظرفیت می‌توانیم صددرصد از CNG استفاده کنیم.

لازم به ذکر است در مراسم افتتاحیه امروز یک جایگاه CNGدر ایستگاه شهدای کهریزک تهران و 39 جایگاه نیز در دیگر نقاط کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

کد خبر 109686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha