ابهامات و حواشی احتمالی در جریان خصوصی سازی کامل خودروسازان!

پرشین خودرو: نباید در واگذاری سهام خودروسازان شرایط قبل تکرار شود بلکه باید در قبال شروطی چون توسعه ساخت داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و توسعه محصولات جدید الباقی سهام خودروسازان واگذار شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگرچه هنوز نسبت به عزم جدی دولت برای فروش سهام خودروسازان تردید زیادی وجود دارد اما با این حال با ابلاغ مصوبه هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی، واگذاری سهام دولتی دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در روزهای اخیر وارد فاز جدیدی کرده است.

این مصوبه در حالی بر واگذاری باقی مانده سهام دولت از جمله سهام شرکتهای خودروسازی تاکید دارد که طی سالهای اخیر طرح مواردی چون عدم اهلیت، نتیجه‌ای جز زیان انباشته و تشدید مشکلات شرکت‌های خودروسازی را به دنبال نداشته است.

اگر چه این روزها دولت و خودروسازان بازگشت تحریم‌ها را عاملی مهم در افزایش آشفتگی در این صنعت و بازار خودرو اعلام می کنند اما با این حال بسیاری از کارشناسان خصوصی‌سازی یا به تعبیری واگذاری سهام در خودروسازی ها را مهم ترین راهکار برون‌رفت از بحران کنونی در این صنعت مطرح می کنند.

 

در همین خصوص، بیشتر بخوانید:

با واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا موافقت شد

اوراق بهادار سایپا منتشر می شود



به گفته کارشناسان مشکلات این صنعت و زیان انباشته‌ای که حرکت خودروسازی کشور را در این سالها تحت تاثیر قرار داده ناشی از اتفاقات یک شبه یا وقوع تحریم‌ها نیست بلکه ایراداتی همچون مالکیت دولتی و ساختار مدیریتی غلط نقش اساسی را در این جریان ایفا کرده است چنانچه تحمیل نیروی انسانی مازاد، نظام قیمت‌گذاری دستوری و بی‌ثباتی در سیاست‌ها بخشی از تبعات دولتی بودن شرکتهای خودروسازی در این سالها بوده است.

حال در اوضاع کنونی خودروسازان و سردرگمی دولت برای حل مشکلات و چالش شرکت‌های خودروساز، گزینه خصوصی‌سازی کامل و باقی مانده سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا روی میز فروش قرار گرفته است در این میان آنچه که تنور رقابت بر سر خرید سهام این دو شرکت را داغ تر کرده است ابراز تمایل قطعه‌سازان به خرید این بخش از سهام خودرویی‌ها بوده به طوری که اصرار قطعه‌سازان در این مدت همواره آنها را در ردیف اول خرید سهام شرکت‌های خودروساز قرار داده است.

گفته می شود در حال حاضر 3 گروه عمده یعنی کنسرسیومی ‌از قطعه سازان‌، یک شرکت قطعه سازی و یک شرکت تولید کننده فولاد از مشتری‌های احتمالی سهام ایران خودرو هستند حال سوالی که مطرح می شود اینکه آیا واگذاری سهام خودروسازان به قطعه‌سازان به چه نحو و بر اساس چه شروط باید صورت گیرد و آیا با توجه اینکه قطعه سازان جزء متقاضیان جدی الباقی سهام خودروسازان هستند، این خواست منطقی است و منعی در این زمینه وجود ندارد؟

 

خط تولید خودرو



در پاسخ به جریان واگذاری سهام خودروسازان اظهارات مختلفی مطرح می شود بر این اساس دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده" از آنجا که قطعه‌سازان با تمام مسائل و مشکلات صنعت خودرو و خودروسازان آشنایی دارند بنابراین هیچ منعی برای خرید سهام خودروسازان توسط قطعه سازان وجود ندارد."

اما یکی از فعالان بزرگ قطعه سازی کشور ضمن تاکید بر وجود سیاست مشخص در واگذاری سهام خودروسازان ،معتقد است: جدای از موضوع مهم اهلیت متقاضیان، باید برنامه ای هدفمند و سیاست گذاری درستی در واگذاری سهام خودروسازان وجود داشته باشد.

 

بیشتر بدانید:
 

«گریفین»؛ موجود افسانه ای در لوگوی خودروسازان مطرح دنیا

ارائه آدرس های اشتباه در خودروسازی و ایجاد فشار غیر منطقی به دولت و مشتریان

 

به گفته رضا رضایی باید در قبال شروطی چون توسعه ساخت داخل، ایجاد رقابت، افزایش کیفیت و توسعه محصولات جدید سهام خودروسازان واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه باید واگذاری سهام خودروسازان منجر به توسعه صنعت خودرو شود، به خبرنگار پرشین خودرو می گوید: در صورتی که واگذاری ها به منافع و توسعه صنعت خودرو بیانجامد اقدام درستی خواهد بود.

رضایی با اشاره به اینکه نباید در واگذاری سهام خودروسازان شرایط قبل تکرار شود، خاطر نشان می کند: چنانچه در خصوصی سازی سیاست گذاری و نظارت درستی بر جریان خصوصی سازی وجود نداشته باشد نه تنها مشکلات این صنعت را حل نخواهد کرد بلکه تبعات جبران‌ ناپذیر و گسترده‌تری را برای اقتصاد کشور به دنبال داشته و حواشی که در جریان واگذاری برخی از شرکتهای دولتی رخ داده، باز هم تکرار خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، در حالی با مصوبه هیات واگذاری سازمان خصوصی سازی واگذاری سهام 18 شرکت دولتی و موضوع خصوصی‌سازی کامل در صنعت خودرو وارد فاز جدیدی شده است که در سالهای اخیر عدم سیاست گذاری درست در خصوصی سازی در ایران پایان خوشی نداشته به طوری که اغلب واگذاری ها به حواشی، تعطیلی و اعتراضات کارگری و بازپس گیری و واگذاری مجدد منجر شده است.مسائل بوجود آمده در هفت تپه خوزستان، هپکو و اذراب اراک نمونه های آشنایی هستند از داستان خصوصی سازی در ایران.

کد خبر 114558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha