قطار هشتگرد ـ تهران به زودی بهره‌برداری می‌شود

پرشین خودرو: شهر جدید هشتگرد، اولین شهر حومه‌ای کلانشهر تهران است که به زودی طی روزهای آینده با استفاده از شبکه ریلی، به متروی تهران متصل خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، محمد اسلامی صبح امروز در «هفتمین اجلاس ایستگاه‌های آینده» که از سوی اتحادیه بین‌المللی راه‌آهن‌ها در تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: از گذشته مردم هرگاه می‌خواستند مسافرت بروند، می‌گفتند با قطار برویم که امن‌تر است و به طور کلی، سفر با قطار مترادف شده است.


وی ادامه داد: ایران پیشینه تاریخی در برخورداری از ظرفیت راه‌آهن را دارد اما دوران کوتاهی را پشت سر گذاشتیم که راه‌آهن را توسعه ندادیم ولی در سال‌های اخیر اهتمام ویژه‌ای به توسعه حمل و نقل ریلی داشته‌ایم.

 

محمد اسلامی

 


وزیر راه و شهرسازی افزود: در این سال‌ها زیرساخت‌ ریلی را سه برابر افزایش داده‌ایم و به دنبال بردن راه‌آهن به اقصی نقاط کشور و از آن مهمتر، به کشورهای همسایه هستیم تا سهم خود از حمل ریلی بار را افزایش دهیم.

اسلامی تصریح کرد: سال‌های گذشته میزان ترانزیت ریلی بار در ایران ۱۰ میلیون تن بود ولی به راحتی قابل افزایش تا ۵۰ میلیون تن است. پروژه‌هایی در دست داریم که راندمان ریلی را افزایش داده و با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر زیرساخت ریلی در کشور داریم، ۱۵ هزار کیلومتر دیگر در دست ساخت و مطالعه قرار دارد.

به گفته وی، در دو سال گذشته برای اولین‌بار قطار را به چهار مرکز استان رساندیم و تا دو سال آینده دو مرکز استان دیگر نیز به ریل متصل خواهد شد.

اسلامی درباره شهرسازی ریل‌پایه گفت: سیاست‌های ما باید از شهرسازی «خودرومحور» به «ریل‌محور» منتقل شود و با ایستگاه‌های تبادلی، سفرهای ریلی درون‌شهری را نیز گسترش دهیم. همچنین سفرهای حومه‌ای نیز باید به صورت ریلی انجام شود تا حداقل مصرف انرژی و حداکثر راندمان را داشته باشیم که زندگی شهری ارتقاء یابد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: شرکت قطارهای حومه‌ای برای تأسیس، مجوز مجلس و دولت را اخذ کرده و به زودی طی روزهای آینده شهر جدید هشتگرد به عنوان اولین شهر حومه‌ای کلانشهر تهران خواهد بود که با شبکه ریلی، به متروی تهران متصل می‌شود.

منبع: مهر

کد خبر 117945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha