مرحله اول استانداردهای ملی صنعت تایر به زودی اجباری می شود / استانداردهای 85 گانه دامن تایرسازان را هم گرفت

پرشین خودرو: با موافقت کمیته ملی استاندارد از ابتدای سال 99 مرحله اول استاندارد SWR (مقاومت غلتشی،‌ صدا و چنگ‌زنی در خط خیس جاده ) در قالب استاندارد ملی برای تایرسازان اجباری می شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از الزام خودروسازان به رعایت استانداردهای روز اروپا به نظر می رسد این موضوع به زودی دامن تایرسازان داخلی را هم می گیرد.

سازمان ملی استاندارد مدت‌هاست به دنبال اجرای استانداردهای85 گانه خودرویی است، اما مشکلاتی که تحریم برای تولید داخل و همچنین تامین قطعات از خارج پدید آورد، اجازه نداد اجرای این استانداردها در مسیری هموار پیش برود. اما طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، از یکم دی ماه سال 96 استانداردهای 52 گانه خودرویی پیاده و یک سال بعد نیز استانداردهای 63 گانه اجباری شد. در نهایت از از ابتدای دی ماه 98 نیز اجرای باقی استانداردها منهای سه موردی که تعلیق شده اند، حالت اجبار به خود گرفت.

در این میان بدون شک ارتقاء استانداردهای کیفی لاستیک نیز به عنوان یک اجرای مهم در سیستم خودرو اهمیت زیادی دارد اما وظیفه تایرسازان همزمان با اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی چیست و سهم تایرسازان از این استانداردها چه خواهد بود ؟

در این زمینه رئیس مرکز تحقیقات صنعت لاستیک در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو با اشاره به فرصت ارائه شده به تایرسازان داخلی برای پشت سر گذاشتن استانداردهای روز اروپا اظهار داشت : براساس استانداردهای 85 گانه خودرو، خودروسازان از ابتدای دی ماه امسال به جزء سه مورد ، باید تمامی استانداردهای 85 گانه را اجرایی نمایند که در این جریان استاندارد SWR (مقاومت غلتشی،‌ صدا و چنگ‌زنی در خط خیس جاده ) جزء استانداردهای 85 گانه است که باید توسط تایرسازان نیز اجرایی شود.

سعید تقوایی افزود : با توجه به اینکه تایرسازان کشور محصولات خود را به صورت مستقیم در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند، باید برای حفظ بازار داخلی و خارجی خود استانداردهای روز اروپا یا همان SWR را نیز اجرا کنند.
تدوین و تصویب استاندارد ملی صنعت تایر در کمیته ملی استاندارد

وی تاکید کرد : مدتهاست در دنیا موضوع استانداردهای کیفی همچون استانداردهای SWR و استانداردهای 85 گانه مطرح است به همین منظور استاندارد ملی ایران در صنعت تایر تدوین و در کمیته ملی استاندارد تصویب شده است اما تاکنون اجرایی نشده است.

به گفته تقوایی، هم اکنون دستگاههای متولی در حال بررسی هستند که مرحله اول استانداردهای ملی در صنعت تایر چه زمانی اجرایی شود.


گام اول استاندارد ملی تایر به زودی برداشته می شود

مدیر عامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک افزود : با استانداردهای 85 گانه مقرر گردید تا فرصتی به تایرسازان داخلی داده شود و گام اول اجرای استانداردهای ملی تایر با استیج یک شروع شود و در این مرحله هر شرکتی این استانداردها را پاس نکند گواهی نامه ایمارک داخلی را دریافت نخواهد کرد.


تایرسازان برای اجرای مرحله دوم استانداردهای ملی از سال 1400 آماده می شوند

تقوایی تاکید کرد : با فرصتی که در اختیار صنعت تایر قرار می گیرد مرکز تحقیقات صنایع لاستیک با برگزاری دوره های آموزشی و حمایت از تولیدکنندگان زمینه اجرای مرحله دوم استانداردهای ملی را از سال 1400 فراهم خواهد کرد که با اجرای این مرحله در اجرای استانداردهای کیفی همگام با ایمارک اروپا خواهیم بود.

وی با اشاره به وجود دو نوع استاندارد ایمنی و کیفی در صنعت تایر اظهار داشت : در حال حاضر سازمان ملی استاندارد متولی استانداردهای ایمنی است؛ در واقع با نصب مهر استاندارد ایمنی بر روی تایرهای تولیدی این اطمینان خاطر به مصرف کنندگان داده می شود که با استفاده از تایرهایی با نشان استاندارد مشکل ایمنی برای آنها پیش نخواهد آمد.


ماموریت مهم مرکز تحقیقات صنایع لاستیک در ارزیابی استانداردهای ایمنی

تقوایی افزود : در این جریان مهمترین ماموریت مرکز تحقیقات صنایع لاستیک ارزیابی سطح استانداردهای ایمنی در تولیدات داخلی است تا از حد مجاز پایین نرود اگر چه تایرهایی که در کشور تولید می شوند سقف استانداردهای ایمنی را رعایت می کنند و مصرف کننده برای استفاده از آنها مشکلی نخواهند داشت.

 

تایر



این مقام مسئول در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک به خبرنگار پرشین خودرو گفت : سطح دوم استانداردها، شامل استانداردهای کیفی است که 20 سالی از اجرای آنها در دنیا می گذرد ؛ در واقع این سطح استانداردها به مصرف کننده این حق را می دهد که با اعلام نظر دستگاه نظارتی مانند سازمان ملی استاندارد از کیفیت تایرهای موجود در بازار مطلع شود.

تقوایی افزود : در واقع تایرسازان علاوه بر رعایت استانداردهای ایمنی در تولیدات باید برخی ویژگی ها و استانداردهای کیفی مانند صدای ایجاد شده توسط تایر ، میزان مصرف سوخت تایر و میزان چنگ زنی به سطح خیس جاده که همگی از ویژگی هایی موسوم به استانداردهای SWR است را رعایت نمایند که روز به روز در حال افزایش است و این حق را به مصرف کننده می دهد که کالای با کیفیت تری را انتخاب کند.


تاثیر افزایش استانداردهای کیفی در قیمت و هزینه تولید تایرسازان

وی در عین حال معتقد است با افزایش استانداردهای کیفی قیمت تایرها و هزینه تولید آنها نیز بیشتر خواهد بود موضوعی که به رغم تلاش تایرسازان در میان خریداران و شرکتهای خودروساز و دستگاههای متولی مانند سازمان حمایت به درستی جانیفتاده است.


توافق سه جنبه دستگاههای متولی جهت تدوین گواهی نامه ایمارک داخلی برای صنعت تایر

رئیس مرکز تحقیقات صنایع لاستیک همچنین به موضوع سختگیرانه تر شدن روند استانداردهای کیفی تولید تایر در دنیا پرداخت و خاطر نشان کرد : با توجه به جریان موجود در حوزه استانداردهای کیفی و از سویی تاثیر شرایط موجود و تحریم ها بر عدم صدور استاندارد ایمارک ، توافق سه جانبه ای میان شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ( ISQI )، سازمان ملی استاندارد و شرکت تحقیقات و صنایع لاستیک در حال تنظیم است تا بر اساس استاندارد ایمارک اروپا ، گواهی نامه ای تدوین و تایرهای تولیدی بر این اساس درجه بندی شوند.

تقوایی در پایان گفت : با صدور و نصب گواهی نامه داخلی ایمارک تمامی تایرهای تولیدی علاوه بر برچسب انرژی ، دو پارامتر استانداردی صدا و میزان چنگ زنی به سطح خیس جاده ها نیز بر روی آنها الصاق خواهد شد.

کد خبر 119722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha