حفظ ظرفیت تولید بزرگترین اقدام تایرسازان در سال 99 / تامین ارز و نهاده های تولید مهمترین دغدغه صنعت تایر

پرشین خودرو: بدون شک مهمترین اقدام صنعت تایر در سال 99 حفظ ظرفیت تولید خواهد بود موضوعی که بخش مهمی از تدوام آن به ایجاد امکانات، تامین ارز مورد نیاز به منظور تامین نهاده های تولید باز می گردد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت تایر از جمله صنایعی است که همواره نقش بسیار مهمی در زنجیره ارزش خودرو و ناوگان حمل و نقل که به واقع محور توسعه کشور می باشد داشته است به همین جهت تامین نیاز داخلی مصرف کنندگان به انواع لاستیک های سبک و سنگین از اهمیت زیادی برخوردار است اما این صنعت با وجود مشکلات فراوان به خصوص در دو سال اخیرتلاش خود را کرده است که چرخ ناوگان حمل و نقل کشور را بچرخاند که در این راه نمره قبولی گرفته است.

از مهمترین موانع و چالش های صنعت تایر به خصوص در دو سال اخیر تخصیص به موقع ارز و تامین مواد اولیه و نهاده های تولیدی بوده است که همواره چالشهایی را در حوزه های کمی و کیفی برای این صنعت بوجود آورده است و به نظر می رسد در سال 99 نیز به جهت موقعیت خاص اقتصادی همچنان از مهمترین دغدغه های شرکتهای تایرسازی برای تولید و حرکت در مسیر جهش تولید باشد ؛ شرایطی که در صورت عدم ارائه راهکار مناسب برای حل آن و عدم تامین به موقع ارز مورد نیاز به منظور واردات نهاده های تولیدی می تواند صنعت تایر را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کند.



سال 99 سالی سخت و پر چالش برای صنعت تایر

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران معتقد است با توجه به شرایط کنونی که شیوع ویروس کرونا هم مزید بر علت شده است سال 99 برای صنایع تولیدی به خصوص صنعت تایر سال سختی خواهد بود.

سعید تقوایی در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو ضمن اشاره به روند تولید شرکت های تایرسازی در سال گذشته و کسب رشد 4 تا 5 درصدی تولید در این صنعت در سال 98 نسبت به سال 97 عنوان می کند : آن چیزی که در سال 99 بسیار مهم است حفظ جریان تولید سال گذشته صنعت تایر است جریانی که حفظ آن در گرو تامین به موقع نهاده های تولید است. به نظر این کارشناس برای سال 99 حفظ مقیاس کمی سبد تولید می بایستی اولویت اول مدیران عامل شرکتها بوده و پیگیری و ایجاد طرحهای توسعه در اولویت بعدی ادامه چالش تامین مواد اولیه وارداتی شرکت های تایرسازی باشد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران با اشاره به اینکه هم اکنون بالغ بر 45 درصد ارزشی نهاده ها و مواد اولیه تولیدی در صنعت تایراز طریق واردات تامین می شود، اضافه کرد: بدون شک بخش مهمی از تداوم جریان تولید تایر در سال جاری به ایجاد امکانات و سهولت در واردات مواد اولیه و نقش مهم دولت در این زمینه باز می گردد.

تقوایی با توجه به تاثیر بحران فعلی بر اغلب صنایع تولیدی به خبرنگار پرشین خودرو گفت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا اقتصاد کل دنیا را دچار بحران کرده است از این رو بزرگ ترین نگرانی این صنعت تامین نهاده های تولید و مواد اولیه وارداتی به خصوص مواد شیمیایی است .

 

تایر سنگین



وی با این حال معتقد است که در حوزه تامین کائوچوی طبیعی که حدود 20 درصد ارزشی واردات مواد اولیه را به خود اختصاص می دهد و از شرق آسیا تامین می شود و با توجه به کنترل نسبی این بیماری در این بخش و برنامه احتمالی این کشورها برای تولید کائوچو شاید نگرانی کمتری وجود داشته باشد اما پیش بینی می شود در تامین سایرمواد شیمیایی با چالش مواجه باشیم که امید است بتوان این مانع را نیز برطرف کرد.

جهش تولید تایرسازان با رفع کاستی ها

این مقام مسئول در شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک افزود : در شرایطی که واردات تایر نیز در سال جاری دستخوش اوضاع روز دنیا است لذا چنانچه شرایط بهینه تولید در کشورفراهم شود با افزایش تولید می توان به تامین کاستی هایی که ناشی از کاهش واردات پرداخت و تامین تقاضای بازار را بیش از پیش به سوی تولید داخل سوق داد به طور قطع این مساله جهشی را در تولید تایر ایجاد خواهد کرد.

تقوایی در ادامه به ظرفیت کارخانجات تولید تایر اشاره کرد و گفت : بر اساس آمار میزان تقاضای سالیانه تایر در کشور رقمی در حدود 350 هزار تن است که نزدیک به 260 هزار تن از این نیاز در داخل تولید و تامین می شود و حدود 90 هزار تن از طریق واردات تامین می شود که در صورت تامین نهاده های تولید و بکارگیری ظرفیت های تولیدی موجود می توان به رقم تولیدی بالغ بر 330 هزار تن رسید که البته رسیدن به این ظرفیت با توجه به شرایط خاص در سال 99 بعید به نظر می رسد.

وی با این وجود معتقد است در صورتی که کارخانجات تولیدی به ظرفیت تولیدی که در سال 98 داشته اند برسند با توجه به واردات بیش از نیازی که در سال 98 بویژه در حوزه تایرهای سنگین صورت پذیرفت مشکلی در تامین نیاز بازار تایر در کشور نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع لاستیک ایران همچنین با توجه به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند تولید در کشور ، آغاز فعالیت در صنعت تایر را در سال جدید با چالشهای جدی روبرو دانست و اظهار داشت : با توجه به شرایطی که این ویروس بر جریان فعالیت واحدهای تولیدی در سال جدید گذاشته است به طور قطع سال 99 برای اغلب صنایع تولیدی به خصوص صنعت تایر سال سختی خواهد بود و جریان تولید تایرسازان را به خصوص در سه ماه اول سال با کندی مواجه خواهد کرد، با این حال آن چیزی که در این شرایط اهمیت دارد ایمنی و سلامت نیروهای شاغل در این صنعت است و باید شرایطی فراهم شود که ضمن اینکه سلامتی پرسنل خدوم و زحمتکش این صنعت تضمین می شود به فعالیت و تولید بپزدازند.

تخصیص ارز بزرگ ترین دغدغه صنعت تایر در سال 99

وی در ادامه به بزرگ ترین دغدغه صنعت تایر اشاره کرد و گفت : مشکلات در تامین و تخصیص ارز در سال گذشته بزرگترین دغدغه مدیران عامل شرکتهای تایرسازی بوده است به طوری که درواپسین ساعات روزهای پایانی سال نیز درگیر تامین ارز بودند به همین جهت پیش بینی می شود با توجه به تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا در کل جهان و همچنین کاهش شدید قیمت نفت و کاهش درآمدهای ارزی کشور صنعت تایر در سال جدید با مشکلات بیشتری در تامین ارز مواجه شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد بیماری COVID-19 در کشور و دنیا هر چه سریعتر فروکش کند تا هر چه زودتر به شرایط پایدار برگردیم چرا که این روزها کلیه مسائل صنعتی، اقتصادی ،فرهنگی و اجتماعی به نوعی تحت الشعاع این ویروس است و کمتر می توان تصمیمات میان مدت و بلند مدتی گرفت.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 121624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha