امکان ترخیص 70 درصد قطعات بدون تخصیص ارز فراهم شد

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ایران معتقد است بانک مرکزی نه تنها پی گیر تخصیص ارز قطعه سازان و خودروسازان نیست بلکه با فرافکنی در 6 ماه گذشته صنعت خودرو و قطعه سازی را به مسیر توقف تولید سوق داده است.

مازیار بیگلو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با بیان این مطلب و همچنین تشکر از مساعدت گمرک ایران با قطعه سازان و خودروسازان در سال جهش تولید اظهار داشت: حمایت و تعامل خوب معاونت گمرک ایران با قطعه سازان و خودروسازان موجب شد در روزهای اخیر بخشی از قطعات و مواد اولیه دپو در گمرکات به صورت علی الحساب و بدون پرداخت وجهی از سوی قطعه سازان ترخیص شود.

همراهی سرپرست وزارت صمت در قامت مدیری متخصص و کاردان با صنعت خودرو کشور

وی بخش مهمی از اقدامات صورت گرفته را به جهت همراهی سرپرست وزارت صمت با تولیدکنندگان و صنعت خودرو کشور دانست و گفت: این تعامل و همراهی در شرایطی صورت می گیرد که تاکنون مدرس خیابانی رای اعتماد مجلس را برای پست وزارت کسب نکرده است اما ظرف مدت سرپرستی این وزارتخانه در قامت مدیری متخصص، کاردان و عملیاتی ظاهر شدند.

وی در ادامه از عدم همراهی بانک مرکزی با قطعه سازان انتقاد کرد و گفت: ای کاش یک درصد از همراهی و مساعدت وزارت صمت و گمرک ایران با خودروسازان و قطعه سازان در نهاد بانک مرکزی وجود داشت و می توانستیم همکاری خوبی را که در چند ماه گذشته از سوی وزارت صمت و گمرک ایران شاهد بودیم در سایر نهاد ها و سازمان ها به خصوص بانک مرکزی نیز مشاهده می کردیم.

سامانه جدید درنا روند تخصیص ارز قطعه سازان را پیچیده تر می کند

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: متاسفانه از اسفند سال گذشته تاکنون قطعه سازان درگیر تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی هستند و در این 6 ماه هر واحد قطعه سازی چندین نوبت اقدام به تغییر ثبت سفارش کالا نموده تا قادر به دریافت ارز از گمرک شود.

بیگلو در همین زمینه به خبر راه اندازی سامانه جدید درنا از سوی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد: با این تصمیم قرار است علاوه بر سامانه سنا و ارز نیمایی، اشخاص و صادراتی سامانه جدیدی به نام درنا افزوده و روند تخصیص ارز پیچیده تر شود در حالی که با وجود این سامانه ها مرتب تولیدکنندگان در حال تغییر نوع ثبت سفارش و ارز تخصیصی هستند در حالی که عملا ارزی دریافت نمی کنند و زمانی که تمامی مدارک قطعه سازان نیز تکمیل می شود یا سامانه قطع است و یا قطع ارتباط با بانک عامل و گمرک مطرح می شود.

 



وی گفت: این اتفاقات در حالی به عمد صورت می گیرد که در سال رونق تولید و جهش تولید، خودروسازان و قطعه سازان حمایت و همراهی و ولایت مداری خود را ثابت نمود و با افزایش ظرفیت تولید و خروج خودروهای قدیمی و معرفی محصولات جدید گام های بزرگی را در حوزه تولید برداشتند.

این مقام مسئول در انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه از اجرا مصوبه ای خبر داد که امکان ترخیص 70 درصد کالای موجود در گمرکات بدون تخصیص ارز را فراهم می کند.

به گفته بیگلو مطابق بحشنامه گمرک ایران که به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی و همچنین ستاد تسهیل تولید رسیده است گمرک می تواند با دریافت وثائق مناسب تا 70 درصد کالای شرکت ها را حتی تا پیش از تخصیص ارز را به آنها تحویل دهد.

با همراهی گمرک ایران 300میلیون قطعه در آستانه ترخیص قرار گرفت

وی افزود: بر اساس آخرین برآوردها ظرف 6 ماه گذشته تاکنون حدود 400 میلیون دلار قطعات و مواد اولیه خودروسازان و قطعه سازان در انبار گمرکات دپو شده است و با این بخشنامه رقمی کمتر از 300 میلیون دلار آن در صورت تکمیل مدارک قابل ترخیص خواهد شد.

وی تاکید کرد: از زمان ابلاغ مصوبه خوشبختانه گمرک ایران با مساعدتی که داشته است اعلام نموده قطعه سازان و خودروسازان در صورت ورود کالا و تکمیل مدارک و ارائه قبض انبار بدون عدم تخصیص ارز امکان ترخیص 70 درصد کالا و قطعات را خواهند داشت که بر این اساس نامه نگاری قطعه سازان با گمرکات آغاز و با کسب مجوز 70 درصد کالاها و قطعات ترخیص به زودی می شود.

دبیر انجمن قطعه سازان در ادامه به نشست اخیر قطعه سازان و خودروسازان با سرپرست وزارت صمت اشاره و با توجه به محورهای مورد بحث در این جلسه تاکید کرد: این نشست در 4 محور اساسی و پیرو جلسه قبلی قطعه سازان با سرپرست وزارت صمت برگزار شد.

تاکید سرپرست وزارت صمت به خودروسازان در پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه سازان

بیگلو با اشاره به مشکل تامین و تخصیص ارز به عنوان یکی از محورهای این نشست خاطر نشان کرد: مشکلات تامین و قیمت مواد اولیه داخلی به خصوص فولاد از محورهای دیگر موارد مطرح در نشست با سرپرست وزارت صمت بود به طوری که با اعلام این مشکل وزیر به سرعت دستور ایجاد کانالی مجزا و ویژه برای تامین فولاد خودروسازان و قطعه سازان را صادر کردند.

وی گفت: مساله بعدی اصلاح قیمت قرارداد قطعه سازان بود که سرپرست وزارت صمت به مدیران عامل شرکتهای خودروساز نسبت به اصلاح هر چه سریعتر قیمت قطعه سازان تاکید و اعلام کرد که نباید این اصلاح قیمت منوط به اصلاح قیمت خودرو شود.

بی توجهی به هشدارهای قطعه سازان و افت تولید در هفته های آتی

وی تاکید کرد: خوشبختانه شرکت ساپکو از دو هفته قبل موضوع اصلاح قرارداد قطعه سازان را آغاز کرده و به زودی سازه گستر و مگاموتور نیز اصلاح قیمت قطعه سازان را شروع خواهند کرد.

وی همچنین کمبود نقدینگی را آخرین محور مطرح در نشست با سرپرست وزارت صمت عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه خودروسازان همچنان با زیان مواجهند و به این جهت توان پرداخت مطالبات سررسید شده قطعه سازان را ندارند که بر این اساس سرپرست وزارت صمت بر تامین نقدینگی خودروسازان تاکید و مجددا پرداخت سریع مطالبات 120 روزه قطعه سازان را به خودروسازان ابلاغ کردند.

وی در پایان با اشاره به هشدارهای مدوام قطعه سازان نسبت به وضعیت نگران کننده این صنعت خاطر نشان کرد: متاسفانه قطعه سازان کماکان نسبت به مشکلات در این صنعت هشدار می دهند اما هیچ اتفاقی نمی افتد در حالی که ادامه این شرایط به زودی شاهد افت تولید دراین صنعت با ثباتی در بازار خودرو خواهیم بود که به طور قطع بیشترین آسیب را به مصرف کنندگان خودرو وارد خواهد کرد.
 

کد خبر 125141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha