آینده پر ابهام قیمت تایر تا پایان سال به نرخ ارز گره خورد / افزایش 55 درصدی قیمت تایر با تغییر نرخ پایه ارزی تایرسازان

در حالی سخنگوی انجمن صنعت تایر از رشد 23 درصدی تولید تایر در چهار ماهه اول امسال خبر می دهد که از ابتدای امسال تاکنون قیمت تایر با مجوز سازمان حمایت حدود 55 درصد افزایش داشته است. این آمار در شرایطی است که همچنان بازار تایر به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا با رشد قیمت روبرو است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار تایر اگر چه از جمله بازارهای مهم و پر مصرف در کشور است اما متاسفانه از ابتدای امسال با چالش بسیاری در در حوزه قیمت و تخصیص ارز روبرو شده است. تغییر ارز دولتی به نیمایی و تامین مواد اولیه داخلی و وارداتی به دلیل نوسانات ارزی مشکلات بسیاری را در تولید برای تایرسازان ایجاد کرده است اما با این حال بر اساس بررسی آخرین آمار تولیدات کارخانجات تایرسازی حاکی از تولید 84 هزار و 124 تن انواع تایر از ابتدای امسال تا پایان تیرماه و رشد 23 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

رشد 23 درصدی تولید انواع تایر در 4 ماهه اول امسال

این آمار نشان می دهد در این مدت بیش از 49 هزار تن تایر خودروی سواری تولید شده که حاکی از رشد 28 درصدی تولید تایر سواری دارد با این حال روند صعودی تولید تایر سواری از ابتدای امسال نتوانسته است مانع از رشد هزینه تولید و قیمت در بازار شود.

نوسان و رشد قیمت در بازار تایر در حالی همچنان ادامه دارد که به اعتقاد فعالان این صنعت علت اصلی این وضعیت علاوه بر شرایط اقتصادی و روند صعودی بازار ارز، به نحوه توزیع و نبود نظارت دقیق به بازار باز می گردد که موجب احتکار و اختلاف قیمت در بازار تایرهای سواری شده است.

با این وجود تحولات قیمتی از ابتدای امسال قیمت تایر توسط سازمان حمایت حدود 55 درصد افزایش داشته است بر همین اساس سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با توجه به برخی ابهامات مربوط در خصوص افزایش دو مرحله ای قیمت تایر در 5 ماهه اول امسال عنوان می کند: در مرحله اول سازمان حمایت به صورت علی الحساب و بدون بررسی مدارک و مستندات با افزایش 30 درصدی قیمت تایر موافقت کرده است.

 



مصطفی تنها در گفت وگو خبرنگار پرشین خودرو، علت این افزایش را تغییر نرخ پایه ارزی تولیدکنندگان تایر اعلام کرده و می گوید: از ابتدای امسال ارز تولیدکنندگان تایر از دولتی به نیمایی تبدیل شده است بنابراین با این تصمیم، تفاوت قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی به دلیل ارزبری با افزایش زیادی مواجه شده است از سویی افزایش شدید ارز نیمایی از 10 هزار به حدود 18 هزار تومان موجب افزایش بسیار هزینه کارخانجات تولیدی شد و عملا تولید با نرخ های قبلی برای تایرسازان غیر قابل تحمل شد.

به گفته وی اگر چه در ابتدای تابستان بدون بررسی مستندات سازمان حمایت با افزایش علی الحساب 30 درصدی قیمت تایر موافقت کرد اما پس از بررسی مدارک و مستنداتی که بر پایه مطالعات کارشناسی انجمن صورت گرفته بود این سازمان با افزایش 25 درصدی قیمت تایر در مرحله دوم نیز موافقت کرد که در مجموع قیمت تایر در 5 ماهه اول امسال 55 درصد افزایش یافت.

این مقام صنفی انجمن تولیدکنندگان تایر در ادامه با توجه به نوسانات بازار ارز هر گونه افزایش مجدد قیمت تایر تا پایان سال را بسته به جریان نرخ ارز در ماههای آتی می داند و یاد آور می شود: متاسفانه شرایط اقتصادی و کاهش مستمر ارزش پول ملی چنین روندی را در قیمت اغلب کالاها به خصوص تایر رقم زده است بنابراین هر گونه افزایش قیمت تایر تا پایان سال به اوضاع اقتصادی و تصمیمات مسئولان بستگی دارد و باید از دولتمردان در این زمینه سوال شود.

البته تنها معتقد است که افزایش 55 درصدی قیمت مشکل فعلی هزینه تولیدکنندگان تایر را حل می کند اما در خصوص آینده قیمت در بازار تایر همچنان ابهامات زیادی وجود دارد.

90 درصد یافته ها در بازار مربوط به تایرهای احتکاری است

وی همچنین علت اختلاف زیاد قیمت در بازار تایر را ناشی از نحوه توزیع و بعضا احتکار در این بازار عنوان کرده و می گوید: بر اساس اظهارات مسئولان نظارتی بیش از 90 درصد یافته ها در بازار مربوط به تایرهای احتکاری است که مسلما این واقعیتی غیر قابل انکار است در حالی که تولید و نحوه تولید و توزیع تایرسازان به صورت معقول و منطقی در بازار ادامه دارد و به نظر می رسد عدم نظارت قدرتمند موجب این شرایط و عدم دسترسی مصرف کنندگان واقعی به تایر شده است.

سخنگوی انجمن تایر در ادامه به تدوام مشکلات تخصیص ارز و تامین مواد اولیه تولید تایر اشاره و اظهار می کند: دستیابی به مواد اولیه و تخصیص ارز کماکان با مشکلاتی همراه است با این وجود تایرسازان یا چنگ و دندان در حال حفظ روند و افزایش تولید هستند.

تنها در پایان به تامین نیاز بازار تایر و مساله واردات تایر پرداخت و خاطر نشان کرد: در حال حاضر تایرسازان بر اساس تولیدات خودروسازان داخلی و متناسب با نیاز بازار در حوزه تایر سواری تولید و پاسخ گوی این بخش از نیاز بازار هستند اما در بخش خودروهای وارداتی برخی از انواع تایرها تولید و تعدادی نیز در داخل تولید نمی شوند چرا که توجه تایرسازان بیشتر متوجه تامین نیاز خودروهای داخلی است که بیشترین سهم را در بازار در اختیار دارند.

به گزارش پرشین خودرو، اگر چه تولیدکنندگان لاستیک عنوان می کنند به اندازه نیاز بازار، تولید صورت می گیرد و حتی آمارها حاکی از افزایش تولید تایر در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است اما همچنان این سوالت مطرح است که چرا این بازار با التهاب قیمت و تقاضا روبرو است و چرا لاستیک‌های تولید شده در انبارها مخفی و دستگاه‌های نظارتی از کشف آن‌‎ها ناتوان هستند.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha