از چین و آلمان تا ایران؛ کارمانیا eK1 را بشناسید

سرانجام پس از چند تلاش ناموفق، کارمانیا توانست عرضه اولین خودرو برقی ایران و این شرکت را نهایی کند. کارمانیا در آینده ای نزدیک، کارمانیا را به وارد بازار خواهد کرد تا تولید اولین خودرو برقی کشور را به نام خود ثبت کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این ادعای گزافی نیست اگر بگوییم که عرضه و تولید خودروهای پاک و برقی از بزرگترین خواسته های کارمانیا از ابتدای تاسیس بوده است. شاید دلیل اصلی انتخاب بی وای دی به عنوان شریک تجاری نیز همین تجربه بی وای دی در تولید خودروهای برقی بود.

وارد کردن اولین خودروی برقی به کشور و تکنولوژی شارژ خودروهای برقی و نمایش آن در نمایشگاه های خودرو یکی از نشانه های تمایل کارمانیا به حوزه خودروهای برقی بوده است.

 



وارد کردن اتوبوس تمام برقی K9 به کشور و تحویل به شهرداری شیراز، گام دیگر کارمانیا در گسترش خودروهای پاک و استفاده از آن در ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است.

 



حتی کارمانیا پا را فراتر از این اقدامات عملی گذاشت و در حوزه کارهای تبلیغاتی نیز با ارائه خدمات به یک زوج جهانگرد که با خودرو تسلا به جهانگردی می پرداختند و جهانگرد هلندی که با فولکس واگن برقی دست ساز به ایران آمده بود، تلاش کرد تا خود را پیشتاز عرصه خودروهای برقی در کشور معرفی کند.

 



تمام این فعالیت ها اما متاسفانه با کارشکنی داخلی و خودتحریمی ها در کنار تحریم صنعت خودرو با شکست مواجه شد.

کارمانیا با این حال دست از کار نکشید و برای مدتی بیش از یکسال در سکوت کامل به فعالیت پرداخت. نتیجه این کارکردن در سکوت و بی خبری هم انتخاب یک شریک تجاری برای تولید خودرو برقی در ایران بود.

شریکی که بر خلاف بی وای دی با نصب لوگوی اختصاصی کارمانیا روی محصولات تولیدی مخالفتی نخواهد داشت.

در نهایت، کارمانیا با خودروی برقی کارمانیا eK1 رسما ورود به عرصه تولید خودروهای برقی را اعلام کرد.

با کارمانیا eK1 آشنا شوید

شریک تجاری کارمانیا، یک شرکت نوپای چینی است که کارهای تحقیقاتی را از سال 2010 آغاز کرده است و در نهایت در سال 2017 موفق به اخذ مجوز تولید خودروهای برقی از کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی دولت چین (NDRC) می شود.شرکت هنان سودا Henan Suda با ظرفیت اسمی سالانه 100 هزار دستگاه در سال مراحل تولید سدان برقی Suda SD01 را آغاز کرده است.

در اصل خودرو کارمانیا eK1 همان خودرو Suda SD01 است که در همکاری مشترک کارمانیا و سودا با لوگوی اختصاصی کارمانیا تولید خواهد شد.

سدان کارمانیا eK1 یا سودا SD01در اصل بر مبنای پلتفرم سوزوکی SX4 و با شباهت های ظاهری به این خودرو تولید شده است و هرف از تولید آن عرضه یک خودروی برقی اقتصادی و قابل خرید برای اقشار مختلف جامعه بوده است از همین رو آیتم های لوکس محصولاتی نظیر تسلا و استفاده دست و دلبازانه از مونیتورهای لمسی و .. را در این خودرو نمی بینیم.

 



رقبای کارمانیا eK1 در بازار چین خودروهایی نظیر بی وای دی e5، آریزو5 EV، دانگنان V5، جیلی EV450 و هورکی 300E هستند که تقریبا همه آنها از تجربه بسیار بیشتری نسبت به این برند در تولید خودرو برخوردارند اما سدان سودا SD01 تنها خودرویی است که با کسب استانداردهای سختگیرانه ECE آلمان توانسته است وارد بازار این کشور اروپایی شود.

کارمانیا eK1 یک سدان 1390 کیلوگرمی است که با طول 4417 میلی متر، عرض 1737 میلی متر، ارتفاع 1576 میلی متر و فاصله بین دو محور 2500 میلی متری ساخته شده است.

کارمانیا eK1از یک موتور برقی 107 اسب بخاری با گشتاور 240 نیوتن متری برخوردار است که با اتکا به باتری های 44.5 کیلووات ساعتی توان طی مسیری از 300 تا کمتر از 400 کیلومتری را خواهد داشت که البته پیمایش این مسیر به سطح جاده، وضعیت آب و هوا و سایر آیتم ها بستگی دارد.

 



باتری های کارمانیا eK1 را هم از طریق شارژر های همراه و برق خانگی و هم از طریق ایستگاه شارژ شهری می توان شارژ کرد که برای شارژ کامل باتری های خودرو از یک ساعت و 45 دقیقه تا 8 ساعت بسته به نوع شارژر زمان نیاز دارد.

کارمانیا eK1 از امکاناتی نظیر سیستم فرمان برقی، راهیاب ماهواره ای GPS، سنسور پارک عقب، فرمان چند منظوره، سیستم سرگرمی مجهز به صفحه نمایشگر LCD لمسی با پشتیبانی از اتصال بلوتوث و USB، امکان شارژ تلفن همراه با قابلیت شارژ سریع، قفل شدن خودکار درها در سرعت بالای 15 کیلومتر، دوربین دید عقب، چراغ های مخصوص روز، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی با تنظیم دستی و آینه های الکتروکرومیک بهره مند است.

جذاب ترین بخش ورود یک خودروی جدید به بازار مربوط به قیمت خودرو می شود اما صحبت از قیمت نهایی این خودرو کار سختی خواهد بود به خصوص که رقیبی برای این خودرو در کشور وجود ندارد. بد نیست بدانید که قیمت این خودرو در چین 110 هزار یوآن است.

در پایان بد نیست نکته ای را مطرح کنیم؛ در همین ابتدای معرفی خودرو برقی کارمانیا مباحثی از نظر قیمت بنزین در ایران مطرح شده است. حتی در یکی از فروم های مربوط به خودروهای چینی، یک کاربر با انتشار کاتالوگ خودروی برقی کارمانیا نوشته است: «با توجه به قیمت بنزین در ایران، حضور این خودرو منطقی نخواهد بود»

 



بحث ارزان بودن قیمت بنزین در ایران جای شک و شبهه ای باقی نمی گذارد اما باید این نکته را هم در مقابل این ادعا مطرح کنیم که قیمت برق نیز در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بسیار ارزانتر تمام می شود ضمن اینکه با مزایای محیط زیستی استفاده از خودروهای برقی در کنار هزینه های سرسام آور نگهداری از خودروهای بنزینی، یقینا کفه ترازو به نفع استفاده از خودروهای برقی سنگینی خواهد کرد.

 

خبرنگار: فرشید آصفی
 

کد خبر 125734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha