طرح دولت معاملات صوری در بازار خودرو را افزایش می دهد

یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است طرح اخذ مالیات از معامله گران خودرو، موجب افزایش معاملات صوری، صعود قیمت ها، رکود عمیق تر و در نهایت توقف بازار خودرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، التهاب بازار خودرو ناشی از التهاب در بازارهای موازی بورس، طلا، ارز، مسکن و ... از سال های گذشته موجب شده برخی روی خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند.

از ابتدای سال و همزمان با رشد نجومی قیمت خودرو در بازار راهکارهای زیادی از سوی فعالان و مسئولان از جمله عرضه خودرو در بورس و مالیات ستانی از خریداران خودرو مطرح شده است بر همین اساس اخیرا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیان اینکه قیمت‌های فعلی خودروها در بازار مورد تایید وزارتخانه نیست، از طراحی طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر داده که در صورت تصویب از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار و از معامله‌گران خودرو مالیات اخذ می‌شود.

به گفته وی با عرضه خودرو در بورس و در نظر گرفتن مالیات برای ما به ‌التفاوت قیمت بازار و کارخانه، زمینه واقعی سازی قیمت خودرو در بازار را فراهم می شود.

صادقی نیارکی معتقد است تصویب دریافت این مالیات ویژه که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی صورت گرفته و به ستاد اقتصادی دولت رفته، می‌تواند حضور دلالان و واسطه‌گران را در این بازار کمرنگ کند.

در همین زمینه عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اگر چه مالیات سستانی را حق دولت می داند اما معتقد است که طرح اخذ مالیات از معامله گران خودرو بر اساس تعریفی که وزارت صمت ارائه کرده موجب افزایش قیمت خودرو و رکود عمیق تر در بازار خودرو خواهد شد.

 



امیر حسن کاکایی موضوع اخذ مالیات از مابه‌التفاوت قیمت درب کارخانه و حاشیه بازار از معامله‌گران خودرو را به نظر اشتباه لفظی و یا تایپی دانست و تاکید کرد: اخذ مالیات تیغ دو لبه است بنابراین به نظر می رسد در شرایط کنونی مالیات ستانی موجب فشار اقتصادی بیشتر شده و به ضرر جامعه و مردم خواهد بود.

وی با وجود اینکه معتقد است که دولت باید به سمتی برود که درآمد کشور از طریق مالیات حاصل شود نه فروش نفت، اما نکته مهم در این زمینه را چند و چون و میزان اخذ این مالیات می داند که قطعا مهم است.

وی در عین حال اخذ مالیات از معامله‌گران خودرو را غیر ممکن دانست و عنوان کرد: با اجرای این طرح اتفاقات بدی در بازار خودرو رقم خواهد زد.

این کارشناس صنعت خودرو افزود: تجربه نشان داده در صورت تصویب چنین طرحی معاملات به صورت صوری انجام خواهد شد و با تداوم فعالیت معامله گران بازار، ضمن اینکه قیمت خودرو بالاتر می رود رکود بازار خودرو عمیق تر خواهد شد.

کاکایی بیان کرد: چنانچه این راهکار به عنوان راه حلی برای کنترل بازار خودرو اجرایی شود نتیجه آن توقف بازار خودرو خواهد بود و در صورتی که هدف تثبیت و منطقی شدن قیمت خودرو باشد مسلما چنین راهکاری قیمت ها را متعادل نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه یاد آور شد: چنانچه هدف کلی دولت از این طرح اخذ مالیات از درآمد معامله گران باشد هر چند جریان بهتری را ایجاد می کند اما این راهکار موجب افزایش قیمت خودرو خواهد شد.بنابراین در این وضعیت چنین طرحی راهکار بازار و قیمت خودرو نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی کشور چنین طرح هایی مزایایی برای دولت و حرکت در مسیر بهبود بازار خودرو نخواهد داشت.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha