کد خبر 126015
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
آغاز ریل‌گذاری مسیر رشت - کاسپین -انزلی

عملیات ریل گذاری در مسیر رشت- کاسپین- انزلی روز پنجشنبه با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در ایستگاه رشت به سمت انزلی آغاز شد.

به گزارش پرشین خودرو، اجرای راه آهن رشت -کاسپین- انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین -رشت- انزلی به طول ۴۰ کیلومتر از محل اعتبارات عمرانی ملی شروع شده است.


با اتمام این طرح مرکز استان گیلان به منطقه آزاد کاسپین متصل می‌شود که علاوه بر اهمیت آن در حمل و نقل داخلی بار و مسافر استان گیلان از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم می باشد.


عملیات زیر سازی این پروژه انجام شده است . اتصال منطقه آزاد کاسپین به شبکه ریلی کشور ، احداث بخشی از کریدور ریلی شمال-جنوب کشور اشتغال زایی و کمک به توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه و تسریع در روند ایجاد بازارکار و برخورداری از حمل و نقل ترکیبی از مزایای این طرح است.

راه آهن رشت- قزوین از نیمه اسفندماه سال ۹۸ با حضوررئیس جمهوری به بهره برداری رسید.

راه آهن قزوین - رشت به صورت یک خطه، بـا سرعـت ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه استان قزوین آغاز شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.

این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه می شود که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا در غربی ترین نقطه گیلان می رسد.

همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر ساخته و پیش بینی شده است.

این طرح افزون بر آن که از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از حیث ایجاد کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

ساخت پروژه راه آهن قزوین - رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز و در قالب هشت قطعه کار شده است؛ این خط آهن قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر جابه جا کند.

راه آهن قزوین - رشت ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته شده است.

برای احداث راه آهن قزوین - رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است که با قیمت گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

راه آهن رشت - انزلی به طول ۴۰ کیلومتر در ادامه مسیر راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین متصل می کند که از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و نیز اروپایی ، ترانزیت کالا و بار دارای اهمیت ویژه ای می باشد.
 

منبع: ایرنا

کد خبر 126015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha