کد خبر 126144
۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
استفاده از اینترنت نسل ۵ در حمل‌ و نقل هوشمند

با انعقاد یک تفاهم نامه ۴ جانبه قرار است اینترنت نسل ۵ در حمل‌ و نقل هوشمند استفاده شود.

به گزارش پرشین خودرو، ۵G فناوری تحول‌آفرینی است که به توسعه دسترسی کاربران به اینترنت و فراهم کردن بستر ایجاد و رشد کسب‌وکارها می‌انجامد. استفاده از این فناوری نوین در حمل‌ونقل هوشمند موضوع یک تفاهم‌نامه همکاری ۴ جانبه شده است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از پایه‌های این همکاری‌ است.


ادعا شده که ۵G با خود ظرفیت بالای دسترسی به اینترنت، ارتقای ارتباطات موبایل پهن باند، قابلیت اتصال و ارتباط اشیا در سطح بسیار وسیع را به همراه دارد. یک فناوری کاربردی در دنیا که مورد توجه همه کشورها قرار گرفته است. این فناوری مهم می‌تواند منشا تغییرات اساسی در حمل‌ونقل هم باشد. به همین دلیل یک همکاری مشترک ۴ جانبه شکل گرفته است تا استفاده از این فناوری را شتاب دهد.


اینترنت نسل پنجم نسل جدیدتر و ارتقاء یافته اینترنت در جهان است. این فناوری نه تنها انسان ها را به یکدیگر متصل می کند، بلکه ماشین ها و اشیاء را نیز به یکدیگر متصل کرده و آنها را کنترل می کند.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک اپراتور تلفن همراه و یک منطقه آزاد درصدد برآمدند تا با همکاری هم و هم‌افزایی توانمندی‌های خود به تحقق استفاده از زیرساخت‌های ۵G در حمل‌ونقل هوشمند کمک کنند. این طرح در ابتدا به صوت پایلوت اجرایی می‌شود.

منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه امضای این تفاهم‌نامه، گفت: باید تلاش کنیم فناوری خودروهای متصل را در کشور بسط دهیم. البته تلاش‌ها گویای این است که بهمن‌ماه سال جاری خودروی متصل در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته منطقی، باید از برج فناوری کیش برای توسعه فناوری‌های حمل‌ونقل پیشرفته استفاده کنیم. فضایی خوب و گسترده که شرایط خوبی برای توسعه فعالیت‌های فناورانه دارد. شرکت‌ها می‌توانند در این برج مستقر شوند و از امکانات آن بهره ببرند.

وی تعیین هدف مشخص برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه را ضروری دانست و گفت: یک منطقه آزاد برای اجرای طرح استفاده از زیرساخت‌های ۵G در حمل‌ونقل هوشمند اعلام آمادگی کرده است. با توجه به نیازهای این منطقه باید تلاش کنیم خدمات مختلفی را به آنها ارائه کنیم.

در ادامه این جلسه، شهاب خدامرادی مسئول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه‌ فناوری‌های فضایی و حمل ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ستاد در تلاش است تا هم‌افزایی فعالیت‌های هوشمندسازی را محقق کند. همچنین ارائه خدمات پیشرفته و فناوری‌های نوین مرتبط با حوزه حمل‌ونقل را در بخش‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی، حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، هوایی و یکپارچه‌سازی آن‌ها به کمک فناوری‌های فضایی و هوشمندسازی در تعامل با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط با این حوزه در سطح کشور از جمله اولویت‌های ستاد است.

خدامرادی ادامه داد: قرار بر این است که این کار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شود و ستاد تنها بستر این فعالیت‌ها را ایجاد کند.

منبع: مهر

کد خبر 126144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha