کد خبر 127473
۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
تهران با تحریم، کرونا و آلودگی هوا می‌جنگد

عضو شورای شهر تهران با اشاره به نبرد سخت پایتخت با سه اهریمن تحریم،‌کرونا و آلودگی هوا گفت: شورای شهر باید ظرفیت حقوقی خود را برای اعلام جرم علیه مراکز آلاینده فعال سازد.

به گزارش پرشین خودرو، سیدآرش میلانی در نطق پیش از دستور در صحن شورای شهر اظهار داشت: مدت‌هاست مسأله آلودگی هوای تهران برای پایتخت و ساکنین آن معضل شده ولی ساده‌انگاری و مماشات باعث شده واقعیت خطراتی که زندگی شهروندان را تهدید می‌کند نادیده گرفته شود و برخورد مؤثری در این راستا صورت نگیرد.


وی افزود: پیش از این بیانیه‌ای در مورد وضعیت هوای تهران در اجتماع پارک‌ شهر به امضاء 62 نفر از اساتید دانشگاه، کارشناسان و فعالان محیط زیست رسیده تا چاره‌ای برای وضعیت هوا در پایتخت شود که این بیانیه آغاز حرکتی مطالبه‌محور جهت پیگیری حق شهر برای هوای پاک بود.همچنین در سال‌های مختلف بیانیه‌های متعدد در این زمینه صورت گرفته و تهیه شده ولی اقدامات مؤثری انجام نگرفته است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در 6 ماهه دوم امسال تهران همزمان با سه عامل کرونا، آلودگی هوا و تحریم نبردی سخت را باید به سرانجام برساند، گفت: میانگین بارش سالانه در افق 83 سال آینده کاهش یافته و بیشترین کاهش بارش در منطقه مرکزی ایران در فصول بهار و پاییز به ترتیب با 4.5 و 6.7 درصد رخ خواهد داد علاوه بر این مشکل کم آبی، پدیده طوفان‌ها، گرد و خاک را نیز شاهد خواهیم بود که این موضوع آلودگی هوا را مضاعف می‌کند.

میلانی خاطرنشان کرد: مطالعه‌ای نیز توسط دانشگاه زوریخ برای 520 شهر جهان انجام شده که بیانگر هشدار جدی درباره کاهش سرعت و فراوانی بادهای مؤثر در تهویه طبیعی شهر تهران در 30 سال آینده است.

 

 


وی با بیان اینکه بر اساس گزارش بانک جهانی آلودگی هوا کشنده‌ترین نوع آلودگی شناخته می‌شود، گفت: توجه مسؤولان به این وضعیت در تهران کرونایی امروز بسیار حائز اهمیت بوده و وزارت بهداشت نیز هشدار داده که آلودگی هوا در افزایش بیماران مبتلا به کووید ـ 19 مؤثر است. همچنین تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده به ازای افزایش یک واحد ذرات معلق میزان تلفات کرونا 8 درصد افزایش یافته است. از طرفی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ذرات معلق وضعیت کرونا را خطرناک‌‌تر می‌کند و امروز هوای آلوده و کرونا ریه تهرانی‌ها را نشانه قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شاه‌کلید کنترل آلودگی هوای تهران چیزی جز ترغیب مردم و مسؤولان به استفاده از توسعه حمل و نقل عمومی نیست گفت:‌البته در حال حاضر که شرایط کرونا وجود دارد این راهکار عملا منتفی است.

عضو شورای شهر تهران بیان داشت:‌ شهرداری تهران برای اجرای تعهدات خود در برنامه کنترل آلودگی هوا با ریسک‌های مهمی همچون عدم ثبات بازار، تحریم‌ها و عدم امکان برنامه‌ریزی در حوزه یارانه سوخت مواجه است اما در شرایط نامساعد کنونی لازم بوده از رویکرد بهینه‌سازی تخصیص بودجه و تأمین 100 درصدی منابع مالی برای اولویت‌های اصلی استفاده شود.

میلانی گفت: بر اساس مطالعات نقشه راه کاهش آلودگی هوای تهران اقداماتی مانند بهسازی موتور و نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌ها، معاینه فنی دیزل سنگین و یارانه خودروهای خدماتی و جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری در مقابله با آلودگی هوا مؤثر است.

وی بیان داشت: شهرداری تهران جهت کنترل معاینه فنی خودروها اقدامات زیادی انجام داده ولی یکسری از راه‌های منتهی به شهر تهران فاقد دوربین‌های نظارتی مربوط به معاینه فنی است و احتمال می‌رود خودروهایی که باعث انتشار آلودگی هوا می‌شوند از این راه وارد پایتخت شوند. 36 نقطه نیازمند نصب دوربین اعلام شده و ضروری است اقدامات بیشتر برای نصب دوربین‌ها انجام گیرد.

عضو شورای شهر تهران گفت:‌40 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است و این در حالی است که سال گذشته تنها 7 درصد خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند همچنین ضروری است که پلیس برخورد جدی‌تری با خودروهای فاقد معاینه فنی انجام دهد.

میلانی بیان داشت: بر اساس نتایج مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوا بیش از 39.3 درصد آلودگی هوا در بخش ذرات معلق مربوط به منابع آلاینده ثابت از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها است و به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که شورای شهر ظرفیت حقوقی خود برای اعلام جرم بر علیه مراکز آلاینده فعال کند. همچنین شفافیت اداره کل محیط زیست استان تهران را در اطلاع‌رسانی آمار و اطلاعات آلایندگی واحدهای صنعتی شاهد باشیم.

وی گفت:‌همچنین دولت باید منابع لازم را برای تأمین اتوبوس و واگن مترو فراهم کند که الان حکایت تأمین اتوبوس و واگن به هفت‌‌خان رستم شبیه شده خان اول در خود شهرداری است که بروکراسی سیستماتیک آن فرصت‌سوز است،‌خان دوم در دولت، خان سوم در نظام بانکی، خان چهارم مشکلات سازندگان کشور، خان پنجم رقابت سنگین در اخذ تخصیص و جذب منابع، خان ششم نبود اراده فیصله‌بخش جهت حل موضوع و خان هفتم تحریم‌ها است.

منبع: فارس

کد خبر 127473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha