کد خبر 127681
۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
با مصوبه دولت امکان ترخیص سریع کالاها فراهم شد

معاون گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: بیش از ۵۰ درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌های کشور با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.

به گزارش پرشین خودرو، مهرداد جمال ارونقی افزود: در همین هفته، اولویت‌های ترخیص کالا‌های دپو شده در گمرکات، مشخص و به بانک مرکزی اعلام می‌شود و این بانک در اسرع وقت برای تأمین ارز اقدام می‌کند.


معاون گمرک کشور درباره رسوب کالا‌ها در گمرک گفت: حدود سه و نیم میلیون تن کالا‌های اساسی در گمرک‌ها، یک میلیون تن کالا‌های اساسی روی شناور‌ها و 4 میلیون تن کالا‌های غیر اساسی و غیر کانتینری در بنادر و گمرکات کشور دپو شده است.


وی ادامه داد: علاوه بر آن 30 هزار دستگاه کانتینر حاوی کالا‌های اساسی و غیر اساسی در گمرکات کشور موجود است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: پس از مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و مصوباتی که از طرف شورای عالی امنیت ملی، صادر و به گمرک ابلاغ شده بود و در پی تصمیم گیری جلسه صبح امروز ستاد اقتصادی، جلسه‌ای به ریاست وزیر صمت تشکیل و درباره کالا‌های موجود در بنادر و گمرکات تصمیم‌های ویژه‌ای اتخاذ شد.

 



وی اضافه کرد: درباره کالا‌های اساسی که هنوز تأمین ارز نشده است مقرر شد بانک مرکزی همکاری لازم را برای تأمین ارز این کالا‌ها داشته باشد.

معاون گمرک ایران گفت: برخی کالا‌ها، اعتباری خریداری شده است که مقرر شد بانک مرکزی، اعلامیه تأمین ارز به صورت اعتباری را برای این کالا‌ها صادر کند و در مدت 3 ماه از تاریخ ترخیص کالا نسبت به تأمین ارز آن‌ها با نرخ ارز ترجیحی اقدام شود.

وی اضافه کرد: درباره کالا‌های غیر اساسی مانند مواد اولیه و واسطه‌ای وارد شده، تصمیم‌های بسیار خوبی گرفته شده است و در باره کالا‌ها مقرر شد با ارز اشخاص، اجازه ترخیص کالا بدون کد رهگیری بانک داده شود و رویه واردات در مقابل صادرات هم احیاء می‌شود.

جمال ارونقی گفت: با اجرای این مصوبات توسط گمرک، تحول شگرفی در ترخیص کالا اتفاق خواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه برخی کالا‌های فاسد شدنی هم در گمرکات وجود دارد، افزود: نسبت به تأمین ارز و ترخیص این اقلام اقدام شده است.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش کالا‌های اساسی فسادپذیر هم، گمرک با همکاری بانک مرکزی, 2 بار فراخوان صادر کرد که صاحبان کالا بدون کد رهگیری بانک می‌توانند کالا‌های خود را ترخیص کنند، اما استقبال چندانی از این تسهیلات نشد.

جمال ارونقی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون 14 میلیون تن کالا از بنادر و گمرک‌های کشور ترخیص شده است بنابراین دپوی کالا‌ها در گمرک، طبیعی است و اگر مشکل قانونی نداشته باشند در اسرع وقت ترخیص می‌شوند و بیش از 50 درصد کالا‌های دپو شده در گمرک‌ها با مصوبات اخیر قابلیت اتمام تشریفات گمرکی و ترخیص را دارند.

منبع: تسنیم

کد خبر 127681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha