اراده و برنامه ای برای نوسازی ناوگان فرسوده وجود ندارد / دولت فقط با افزایش مالیات از محل اسقاط، درآمد خود را 2 برابر کرد!

عضو هیات مدیره مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: دولت در لایحه بودجه 1400 نه تنها بودجه ای برای نوسازی خودروهای فرسوده در نظر نگرفته بلکه با افزایش مالیات از مراکز اسقاط فقط درآمد حاصل از این بخش را به دو برابر افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سهم پررنگ خودروهای فرسوده در آلودگی هوای کشور در حالی هر روز جدی تر می شود که به رغم مصوبات و طرح های دولت وتلاش‌های چند ساله در این راستا نوسازی و خروج خودروهای فرسوده تاکنون راه به جایی نبرده است. این موضوع در حالی است که هر ساله با ورود به فصل پاییز و زمستان با پدیده وارونگی دما نیز مواجه می شویم که قطعا در بروز آن خودروهای فرسوده نقش بسزایی دارند.

بر اساس گزارشی که اخیرا شهرداری تهران منتشر کرده، سهم بخش‌های مختلف در تولید آلاینده‌ها و ایجاد آلودگی در تهران مشخص شده است. طبق این گزارش اگر چه صنایع فعال در تهران در رتبه اول تولید آلاینده‌ها قرار دارند و طبق برآورد‌ها این سهم به میزان 40 درصد نیز اعلام شده است اما نکته قابل توجه در این گزارش سهم آلاینده های متحرک مثل ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی و سنگین در ایجاد این آلایندگی است که به تفکیک اتوبوس و مینی بوس‌ها سهم 17 درصدی کامیون ها کامیون‌ها 16 درصد و سهم خودروهای سواری در هوای خاکستری تهران 14 درصد و موتورسیکلت‌ها 10درصد ذکر شده است که در مجموع نزدیک به 60 درصد از منبع آلایندگی در تهران ناشی از انواع خودروهای سبک و سنگین است سهمی که با در نظر گرفتن سن بالای فرسودگی به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی و ناوگان سنگین باری عدد قابل توجهی در ایجاد آلایندگی کلان شهری مثل تهران می شود.


عدم اجرای مصوبات قانون هوای پاک و تاثیر ابطال سن فرسودگی در خروج فرسوده ها

افزایش آلایندگی هوا و گرفتار شدن در آن در حالی است که در سال 1396 قانون هوای پاک تصویب شد در این قانون که تکلیف دستگاه‌های متولی در حوزه آلودگی هوا مشخص شده است،اما چرا همچنان آلودگی در کلانشهرها به ویژه تهران می تازد؟

براساس آیین نامه قانون هوای پاک پس از اینکه وسایل نقلیه به سن فرسودگی می رسند باید از رده خارج شوند، اما با ابطال آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاک، آب پاکی برای اجرای این قانون نیز بر روی دست متولیان ریخته شد تا خروج خودروهای فرسوده همچنان قابلیت اجرا نداشته باشد.

 

نوسازی ناوگان



حذف بندی از قانون هوای پاک و تغییر ملاک سن فرسودگی خودروها در شرایطی صورت می گیرد که همچنان خودروهای فرسوده از متهمان اصلی آلودگی هوای به خصوص در کلان شهرها محسوب می شوند. و بر اساس آخرین مطالعات 40 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است آلودگی که سالانه سبب مرگ 30 هزار نفر در ایران می‌شود و بیش از 2 میلیارد دلار خسارت‌های اقتصادی به کشور می شود.

در چنین شرایطی دولت با ارائه لایحه بودجه سال 1400 و پیش بینی درآمدی 50 میلیاردی از محل خودروهای فرسوده نگاهها را به این سمت معطوف کرد که قطعا روزهای بهتری در زمینه اسقاط و خروج خودروهای فرسوده در راه است موضوعی که به گفته عضو هیات مدیره مراکز اسقاط و بازیافت کشور برداشت اشتباهی از درآمد پیش بینی شده است و دولت از محل درامد مور مورد نظر برنامه ای برای بهبود جریان نوسازی و اسقاط فرسوده ها در سال آینده ندارد.
 

افزایش درآمد دولت از مراکز اسقاط در بودجه 1400

مصطفی جودی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد : در واقع درآمدی که دولت در بودجه سال آینده پیش بینی کرده است از محل دریافت افزایش مالیات از مراکز اسقاط است درآمد در لایحه بودجه سال گذشته وجود نداشت اما در سال جاری مصوبه ای داشت که بر اساس آن به ازای اسقاط هرخودرو، مرکز اسقاط 55 هزار تومان پرداخت کند که گر چه مصوبه ای غیرکارشناسی است اما متاسفانه این مبلغ برای سال 1400 به 100 هزار تومان افزایش یافت تا محلی برای درآمد بیشتر دولت باشد.

وی با اشاره به اینکه دولت هیچ طرح و برنامه ای برای نوسازی خودروها و فعالیت مراکز اسقاط ندارد ، تاکید کرد : دولت در این شرایط که باید مشوق ها و تسهیلاتی را برای مراکز اسقاط که این روزها با مشکلات جدی دست به گریبان هستند و بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند در نظر بگیرد صرفا با افزایش مالیات از مراکز اسقاط در امد حاصل از این محل را در بودجه 2 برابر در نظر گرفته است .


2 عامل کلیدی در افزایش سهم خودروهای فرسوده در کلان شهرها / نظام جامعی برای نوسازی در کشور نداریم

وی با توجه به موضوع آلایندگی خودروهای فرسوده در تشدید آلودگی هوای امروز کلان شهرها ،بی توجهی به معضل خودروهای فرسوده را ناشی از دو نکته اساسی دانست گفت : نبود نظام جامع نوسازی در کشور و مهم تر از آن عدم اراده دولت و دستگاههای متولی در این زمینه از نکات کلیدی است که مانع از اجرا و تحقق طرح های دولت در نوسازی خودروهای فرسوده در کشور شده است .

عضو هیات مدیره مراکز اسقاط و بازیافت کشور در همین زمینه به عدم اجرای قانون هوای پاک اشاره کرد و اظهار داشت : در قانون هوای پاک به رغم عدم اجرای مصوبات آن از سوی دستگاهها ، دولت مصوب کرده که بودجه ای را برای نوسازی ناوگان فرسوده اختصاص یابد که یک ریال برای تخصیص بودجه به این بخش مصوب نشد .

جودی در پایان با بیان اینکه هیچ اراده ای برای نوسازی ناوگان فرسوده در کشور وجود ندارد ، افزود : زمانی که قانونی مصوب می شود اما اجرایی نمی شود نشان می دهد که در بسیاری از بخش ها بود و نبود قانون هیچ فرقی ندارد .


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 129336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha