ترمز ریزش قیمت ها در بازار خودرو کشیده می شود؟ / رکود بازار فروشندگان را ناگزیر به معامله زیر قیمت کرد

بررسی‌ بازار خودرو پایتخت حاکی از تداوم رکود در این بازار است در حالی که به گفته فعالان بازار خودرو در یکی دو روز اخیر با افزایش دوباره نرخ ارز، ترمز ریزش قیمت‌ها در این بازار کشیده شده اما همچنان رکود بر این بازار سایه انداخته است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو از ابتدای سال جدید و با انتشار برخی اخبار مثبت توافقات سیاسی و قوت گرفتن لغو تحریم‌ها و از سویی جو روانی ایجاد شده در پی ریزش ادامه دار نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت و رکود در بازار داخلی ها و خودروهای خارجی بوده است رکودی که با تعطیلات سه هفته ای کرونایی تشدید شد اما حتی پایان یافتن تعطیلات کرونایی نمایشگاه‌های خودرو نیز نتوانست قفل معاملات را باز کند و با حرکت نوسانی بازار، رکود در این بازار عمیق‌تر شده است.

اما از یکی دو روز اخیر افزایش دوباره نرخ ارز، ترمز ریزش قیمت‌ها را در بازار خودرو کشیده است اما به گفته فعالان بازار خودرو همچنان افت بهای برخی از خودروها در بازار متاثر از رکود سنگین معاملات ادامه دارد.

در واقع رکود بازار خودرو به میزانی عمیق شده که حتی خبر افزایش میانگین هشت درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها توسط شورای‌ رقابت نیز از هفته گذشته تا به امروز نتوانسته تحرکی در این بازار ایجاد کند چنانچه به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران بازار خودرو مدتهاست قفل شده است.

 

بازار خودرو، نمایشگاه اتومبیل


به گفته سعید موتمنی، حتی اجازه بازگشایی نمایشگاه‌ها از ابتدای هفته جاری نیز تاثیری بر شکست این رکود نداشته است چنانچه برخی فروشندگان حاضر شده‌اند که در این مدت خودروهایشان را 20 تا 30 درصد زیر قیمت سایت‌های خودرویی معامله کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر اینکه عامل اصلی تداوم این رکود، بی ثباتی در بازار ارز است، اذعان داشت: در حال حاضر خریداران به‌ امید به‌ نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و کشورهای غربی و لغو تحریم‌ها و از سویی کاهش بیشتر نرخ ارز، دست از خرید کشیده اند شرایطی که از نظر روانی تاثیر زیادی را بر جامعه و بازار خودرو و رکود و افت قیمت ها داشته است.

موتمنی در ادامه با اشاره به تاثیر تصمیم اخیر شورای رقابت بر بازار خودرو، تصریح کرد: زمانی که در فروردین‌ماه در فضای مجازی اعلام شد که قرار است شورای‌ رقابت در سه‌ ماه نخست سال جاری قیمت‌ها را پس از شش ماه تغییر دهد، بازار با یک هیجان موقتی مواجه شد به‌ شکلی که قیمت خودروهای داخلی در بازار تا حدود 30 میلیون تومان افزایش یافت. اما این بار که قیمت کارخانه‌ای خودرو در واقعیت با افزایش مواجه شده، هیچ تغییری از لحاظ افزایش قیمت یا مشتری در بازار به‌ چشم نمی‌خورد.

وی بیان کرد: رکود سنگین حاکم بر بازار خودرو، کماکان بهای برخی خودروها را کاهشی کرده است چنانچه که پژو 207 اتوماتیک از روز گذشته تاکنون حدود 10 تا 11 میلیون‌ تومان کاهش قیمت داشته و به قیمت 365 میلیون تومان رسیده است و پژو، 206 تیپ 5 نیز با افت سه میلیونی در حال حاضر با 257 میلیون تومان در بازار معامله می شود.

به گفته موتمنی، اما نوسانات بازار ارز در دو روز گذشته و افزایش نرخ آنها در این مدت در برخی خودروهای موجود در بازار تاثیر داشته و موجب توقف نوسانات قیمتی در این خودروها شده است به عنوان مثال پژو 206 تیپ 2 همچنان با قیمت 189 میلیون در بازار معامله می شود و در گروه خانواده محصولات سایپا نیز پراید نیز کاهش قیمتی نداشته است به طوری که پراید مدل 111 با قیمت 124 میلیون تومان و 131 بر روی رقم 110 میلیون تومان ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در پایان در خصوص تاثیر نوسانات بازار ارز بر قیمت خودروهای جاری خاطرنشان کرد: اواخر هفته گذشته با جو روانی ایجاد شده در پی ریزش نرخ ارز، کاهش شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای خارجی رقم خورد، به‌طوری که شاهد افت 10 تا 15 درصدی قیمت‌ها در مقایسه با روزهای پایانی سال گذشته بودیم اما در صورت تغییر کانال نرخ ارز جریان نزولی قیمت خارجی ها وارد فاز افزایش خواهد شد.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 131784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha