بررسی کاهش توان مالی قطعه سازان در روند صعودی خودروهای ناقص / میزان سرمایه گذاری در میزهای ساخت داخل کاهش یافت

اگر چه توان مالی سازندگان برای سرمایه گذاری در میز خودکفایی بسیار کاهش یافته است اما به گفته یک مقام انجمن قطعه سازان همگن؛ چنانچه برگزاری میزهای خودکفایی تداوم نیابد حجم تولید خودروسازان کمتر و آمار خودروهای ناقص بیشتر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در شرایطی که بر اساس آخرین آمارها حدود 140 هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در کف پارکینگ خودروسازان دپو شده است و مطالبات قطعه سازان و مشکلات نقدینگی همچنان بخش مهمی از مسائل جدی این صنعت است با این حال قطعه سازان خواستار برگزاری میز پنجم داخلی‌ سازی قطعات خودرو هستند سیاستی که با تحریم دوباره صنعت خودرو از سال 98 آغاز و به گفته کارشناسان تاکنون دستاوردهای خوبی را داشته است و علاوه بر داخلی سازی بخش زیادی از قطعات خودروها، منجر به رشد تولید خودروسازان نیز شده است.

میزهای تخصصی که تا به امروز و پس از گذشت بیش از 1.5 سال منجر به برگزاری چهار میز ساخت داخل و کاهش 2.5 میلیارد دلاری وابستگی در حوزه خودروسازی و قطعه‌سازی شده؛ اگر چه موجب حضور بسیاری از قطعه سازان پای میز قرارداد و سرمایه گذاری در میزهای خودکفایی شده است اما با طرح موضوعاتی در خصوص مذاکرات و رفع احتمالی تحریم ها کماکان جز دغدغه های سازندگان است چنانچه پس از وقفه طولانی در اجرای میز پنجم ساخت داخل قطعه سازان با وجود مشکلات نقدینگی و کاهش توان مالی برای سرمایه گذاری در این حوزه همچنان خواستار برگزاری میزهای ساخت داخل هستند.

با این حال به گفته قطعه سازان تحقق میزهای خودکفایی در گرو تثبیت سیاست ها، پشتیبانی از قطعه سازان و ایجاد امید در زنجیره تامین و اجرای بسته 10 بندی مشوق هایی می باشد که تاکنون در جریان میزهای ساخت داخل مورد توجه قرار نگرفته است.

اما در چنین شرایطی که مساله اصلی این صنعت نبود نقدینگی کافی و حجم بالای مطالبات زنجیره تامین است تدوام برگزاری میزهای خودکفایی چه تاثیری بر بهبود وضع موجود و تکمیل خودروهای در کف خواهد داشت؟ آیا قطعه سازان در شرایط کنونی امکان سرمایه گذاری در میز پنجم ساخت داخل را دارند؟

در همین ارتباط، محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با تاکید بر کاهش توان قطعه سازان برای سرمایه گذاری در میز پنجم ساخت داخل، معتقد است: توان مالی سازندگان برای سرمایه گذاری در میز پنجم بسیار کاهش یافته است اما در صورتی که برگزاری این میزهای خودکفایی تداوم نیابد حجم تولید خودروسازان کمتر خواهد شد.

به گفته وی با تاخیر در برگزاری میزهای ساخت داخل در صنعت خودرو ، قطعا باید بخش زیادی از قطعات از طریق واردات تامین شود که این جریان در شرایط کنونی تحریم و مشکلات ارزی مسائل و موانع دیگری را به همراه خواهد داشت.


تاثیر اصلاح قیمت خودرو در رشد کیفی خودروسازان

رئیس انجمن همگن قطعه سازان کشور با این حال همچنان سرمنشاء بسیاری از مشکلات این صنعت را قیمت گذاری دستوری عنوان و تاکید کرد: با اصلاح سیاست قیمت گذاری دستوری و بازگشت توان مالی خودروسازان و پرداخت مطالبات قطعه سازان، هم کیفیت قطعات و خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت و هم توانمندی سازندگان برای سرمایه گذاری در میزهای خودکفایی و تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان بیشتر خواهد شد.

نجفی منش در همین راستا به حمایت و سرمایه گذاری خودروسازان و کمک های تسهیلات برخی بانک ها در جریان برگزاری میزهای خودکفایی اشاره و خاطر نشان کرد: در جریان برگزاری میزهای ساخت داخل اگر چه برخی بانک ها برای حمایت و سرمایه گذاری پا پیش گذاشتند و برای تقویت توان سازندگان تسهیلات را اختصاص دادند، خودروسازان نیز در بخش هایی از پروژه های ساخت داخل سرمایه گذاری کردند.


نقش دولت در حجم زیان دهی خودروسازان / حذف قیمت گذاری دستوری منطقی ترین راهکار صنعت خودرو است

وی تاکید کرد: در صورتی که دولت دست از سر خودروسازان بردارد این صنعت مسیر تولید بهتر و با کیفیت تر را پیدا خواهد کرد و ضمن کسب رضایت مصرف کنندگان وامکان پرداخت مطالبات قطعه سازان و رضایت زنجیره تامین، دیگر ضرر و زیان خودروسازان حادث نخواهد شد.

وی همچنین به تاثیر میزهای خودکفایی و افزایش توان داخلی سازی قطعات در تولید و تجاری سازی خودروهای ناقص پرداخت و اظهار داشت : اگر چه با کاهش تولید موقت می توان فرصتی را برای تکمیل خودروهای ناقص ایجاد کرد اما راهکار منطقی تر حذف قیمت گذاری دستوری و رفع مشکل نقدینگی خودروسازان و قطعه سازان و تسریع در ترخیص و مواد اولیه موجود در گمرکات است .


90درصد مشکل صنعت خودرو نقدینگی است

این مقام انجمن قطعه سازان همگن افزود : هر چند بخشی از مشکل خودروهای در کف خودروسازان ناشی از بحران جهانی تامین قطعات الکترونیک ، میکرو چیپ ها و ریزتراشه ها است اما چنانچه مشکل نقدینگی خودروسازان حل شود و میزهای خودکفایی تداوم یابد کمبود در این بخش نیز قابل حل است .

نجفی منش در پایان با تاکید اینکه 90 درصد مشکل صنعت خودرو نقدینگی است خاطر نشان کرد : این مساله متاثر از سیاست غلط قیمت گذاری دستوری است و با حل ریشه ای این معضل و آزادسازی قیمت خودرو، مهمترین و جدی ترین مشکل این صنعت حل خواهد شد .


خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 133087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha