کاهش سفرهای جاده‌ای در تعطیلات عید قربان + جزییات

در تعطیلات شش روزه اخیر که ممنوعیت‌های تردد سخت‌گیرانه‌تری اعلام شده بود، سفرهای جاده‌ای مردم به صورت نسبی کاهش پیدا کرد اما این کاهش تردد با توجه به ممنوعیت‌های ابلاغ شده، کمتر از حد انتظار بود.

به گزارش پرشین خودرو، در شرایطی که با پیشنهاد وزیر کشور تعطیلات سه روزه‌ای به ایام تعطیل عید قربان اضافه شد، ممنوعیت‌های تردد سخت‌گیرانه‌تری نسبت به ابلاغیه‌های قبل از آن توسط ستاد ملی مقابله با کرونا وضع شد و با وجود اجرای نصفه و نیمه‌ای که شاهد آن بودیم، سفرهای مردم در این روزها قدری کاهش یافت که البته با توجه به تشدید کنترل و سخت‌گیری‌های تردد مانند لغو مجوزهای صادر شده و وعده بازگرداندن خودروها به مبداء، کمتر از حد انتظار بود.

آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز مدیریت راه‌های کشور درباره تحلیل وضعیت تردد در بازه زمانی ۲۸ تیر ماه تا سوم مرداد ماه نشان می‌دهد، متوسط تردد روزانه بین استانی به یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۲۳۲ وسیله نقلیه رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شش درصد کاهش یافت اما در مقایسه با متوسط تردد تیر ماه امسال ۱۴ درصد کاهش را تجربه کرد.

جالب اینکه بر اساس اطلاعات پلاک‌های ثبت شده در دوربین‌های پلاک خوان حدود هشت میلیون و ۴۲۳ هزار پلاک خودروی شخصی در محورهای برون شهری رویت شده که در این میان بیش از دو میلیون خودرو متعلق به استان‌های تهران و البرز بوده‌اند و خودروهای شخصی با پلاک مازندران، فارس، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نگاهی به آمارهای تخلیه وسایل نقلیه از استان‌هایی مانند تهران و البرز نشان می‌دهد، مردم سفرهای این ایام را از یکشنبه (یعنی یک روز قبل از ممنوعیت) آغاز کردند و شیب تخلیه خودروها از همین روز آغاز شده است و دقیقا از روز جمعه به تدریج به مقاصد خود بازگشتند. همچنین عمده مقاصد تهرانی‌ها و البرزی‌ها استان‌های قم، مازندران، مرکزی، گیلان، زنجان و قزوین بوده است.

البته روند انباشت وسایل نقلیه با پلاک‌های غیر بومی در استان‌های مازندران و گیلان به عنوان دو مقصد مسافرپذیر در بازه زمانی مورد بررسی نیز به همین شکل بوده و اوج انباشت این خودروها مربوط به روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته است.

بیشترین کاهش تردد بین استانی در روزهای تعطیل اخیر نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته در استان‌های مازندران با ۲۹ درصد، گیلان با ۲۸ درصد، تهران و البرز با ۲۷ درصد و قم با ۱۶ درصد رخ داده و بیش‌ترین افزایش تردد متعلق به استان‌های اردبیل با ۱۵ درصد، آذربایجان شرقی با ۱۴ درصد، آذربایجان غربی با ۱۴ درصد و بوشهر با ۱۲ درصد بوده است.

کد خبر 133200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha