از کاهش عرضه روانکارها تا فروش روغن های تقلبی در بازار / ثبت اطلاعات تولید در سامانه تجارت، بازار روغن موتور را تنظیم می کند؟!

کاهش عرضه و فروش تحمیلی سایر کالاها در کنار روغن موتور این روزها بازار روغن موتور را با التهاب جدیدی روبرو کرده است چنانچه به گفته رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن تهران با تداوم کاهش عرضه و رشد بیشتر قیمت روغن موتور در بازار، این دغدغه وجود دارد که بازار تن به فروش روغن های تقلبی دهد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به منظور شفاف سازی نظام تولید و توزیع روغن موتور و همچنین کنترل قیمت ها، دستورالعمل ضرورت ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و سامانه جامع انبارها از سوی این سازمان را ابلاغ کرده است که گفته می شود بازار روغن موتور به دلیل کاهش عرضه با کمبود مواجه شده، اقدامی که پیش تر نیز با هدف افزایش قیمت روغن موتور از سوی تولیدکنندگان روانکار انجام شده است.

این در شرایطی است که سازمان حمایت به دنبال طرح مشکلات تولیدکنندگان روانکار و افت تولید روغن موتور و خواست روانکاران مبنی بر افزایش قیمت روغن موتور در سال جاری در اواخر تیرماه پس از 9 ماه از آخرین افزایش قیمت ، مجوز افزایش 41 درصدی قیمت روغن‌ موتورهای بنزینی و دیزلی را صادر کرد.

با این وجود و در روزهایی که بازار بسیاری از کالاهای مصرفی متاثر از شوک های اقتصادی و تورم های شدید ناشی از نرخ مواد اولیه تولید، رشد عحیب قیمتی را تجربه می کنند و در شرایطی که بازار کالاهای مصرفی با افت توان خریداران با کاهش شدید تقاضا روبرو است روانکارها پس از گذشت کمتر از دو ماه از آخرین افزایش قیمت باز هم با استفاده از فشار عرضه به بازار به دنبال افزایش مجدد قیمت ها هستند.


کاهش عرضه با هدف افزایش مجدد قیمت روغن موتور

در همین ارتباط داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به کاهش عرضه روغن موتور در بازار گفت : درخواست تولیدکنندگان روانکار افزایش 72 درصدی قیمت روغن موتور بوده است اما سازمان حمایت با 41 درصد آن موافقت کرد و به نظر می‌رسد که علت کاهش سطح عرضه نیز همین موضوع است تا تغییر قیمت دوباره اعمال شود.

وی همچنین به فروش تحمیلی سایر محصولات در کنار روغن موتور اشاره و تاکید کرد : با وجود اینکه قیمت روغن موتور چه برای خودروهای بنزینی و چه دیزلی 41 درصد افزایش یافته است، اما کارخانه‌ها بازهم عرضه را کمتر کرده‌اند و یا محصولات دیگر خود را در کنار روغن خودرو به صورت تحمیلی می‌فروشند.

سعادتی نژاد بیان کرد: فروش تحمیلی کالا از سوی کارخانه ها به طور قطع مشکلات زیادی برای واحدهای صنفی و مردم به وجود می آورد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک و روغن تهران با انتقاد از تبعات فروش تحمیلی کالا بر مصرف کنندگان و فروشندگان بازار افزود: به عنوان مثال بسیاری از تولیدکنندگان به توزیع کنندگان و فروشندگان در بازار تاکید می کنند در کنار هر یک کارتن روغن موتور باید پنج کارتن ضد یخ یا شیشه شور نیز برای عرضه ببرید که این فشار و تحمیل شرایط سختی را برای واحدهای صنفی و همچنین مردم ایجاد خواهد کرد.


دغدغه جدید فروش روغن های تقلبی در بازار

سعادتی نژاد با توجه به الزام اخیر سارمان حمایت در خصوص ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت و شفاف سازی در این بخش تصریح کرد: امیدواریم با این تصمیم دولت، کارخانه‌ها سطح عرضه را زیاد کنند تا مردم دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه مشکلی برای میزان تولید روغن موتور در کشور وجود ندارد، تاکید کرد: در صورت تداوم کاهش عرضه تولیدکنندگان روانکار ضمن اینکه بازار به سمت افزایش قیمت خواهد رفت بلکه دغدغه جدی تر فروش روغن های تقلبی است چراکه با این شیوه عرضه، بازار تن به فروش روغن های تقلبی می دهد.

وی در ادامه با توجه به مشکلات ناشی از واگذاری قیمت تایر و روغن به انجمن های صنفی تولیدکنندگان بیان کرد : تا پیش از این قیمت گذاری این کالاها توسط سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار صورت می گرفت اما این مساله به انجمن های تولیدی واگذار شد که به نظر تصمیم درست و کارشناسی نیست و باید در این خصوص بررسی و فکر اساسی تری شود.


خروج دلالان از بازار تایر / بازار تایر کششی برای افزایش قیمت ندارد

این مقام صنفی در اتحادیه فروشندگان لاستیک و روغن در ادامه به آخرین وضعیت بازار تایر اشاره و با توجه به برنامه تولید کنندگان برای افزایش قیمت تایر اظهار کرد : خوشبختانه افزایش 15 درصدی قیمت لاستیک از سوی تولیدکنندگان پس از مخالفت سازمان حمایت از مصرف کنندگان منتفی شده است چرا که با اشباع لاستیک ، بازار هیچ گونه کششی برای بالا بردن قیمت ها را ندارد .

سعادتی نژاد در پایان به کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار و خروج دلالان از بازار لاستیک اشاره و اضافه کرد : در شرایطی که بازار تایر به تعادل رسیده است هر گونه افزایش بیشتر قیمت به جریان تقاضا آسیب زده و بازار را با رکود سنگینی روبرو می کند.
 

کد خبر 134297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha