مطالبات کروز از خودروسازان به حدود 6 هزار میلیارد تومان رسید / داخلی سازی بیش از 3 هزار قطعه در کروز

نشست خبری تحقق داخلی سازی قطعات های تک در شرکت کروز همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات و مجموعه های خودرو با حضور اعضای هیات مدیره و مدیران این گروه قطعه سازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در ابتدای این نشست بهروز حبیبی عضو هیات مدیره گروه کروز، ضمن اشاره به داخلی سازی بیش از سه هزار قطعه در این گروه قطعه سازی، از افزایش میزان مطالبات این شرکت به حدود شش هزار میلیارد تومان خبر داد.


وی همچنین به برخی اقدامات توسعه ای شرکت کروز در سال های اخیر و شرایط دشوار ناشی از تحریم ها پرداخت و تصریح کرد : كارآفرینی و كمك به صنعت خودرو كشور از اولویت های اساسی شرکت کروز است و از سال 70 با رویکرد تامین نیاز کشور به حوزه تولید قطعات خودرو ورود پیدا کرده است.

 

بهروز حبیبی


حبیبی گفت : شرکت کروز از ابتدای فعالیت بر این باور است اگر دانش روز را در قالب ارائه قطعات با کیفیت در اختیار خودروسازان قرار دهد می تواند گام بزرگی به منظور گسترش کارآفرینی و بالندگی بردارد.


عضو هیات مدیره گروه کروز با تاکید بر اینکه همواره اندیشه ما بهره گیری از آخرین دستاوردها و تکنولوژی روز و ارائه محصولی با کیفیت و به روز است، بیان کرد : شرکت کروز در طول 40 سال فعالیت همواره تولید با بالاترین شاخص کیفیت را در دستور کار قرار داده است و هدف این گروه قطعه سازی تبدیل شدن به برند نخست کشور است .


حبیبی در ادامه به ایجاد کانونی متشکل از طلایه داران صنعت کشور با هدف ترویج کارآفرینی پرداخت و تصریح کرد : در سالهای اخیر شرکت کروز نهضتی را با هدف کمک به شرکت های با توان تولید قطعات های تک را آغاز کرده است حرکتی که در واقع با هدف حمایت و ایجاد اشتغال، کار آفرینی و جلوگیری از خروج ارز از کشور انجام شده است .

وی همچنین کار و تلاش ، رفع موانع و بازگذاشتن دست فهالان بخش خصوصی را راهکار نجات و خروج بحران اقتصادی در کشور اعلام و گفت : در صورت فراهم شدن شرایط برای صنعت خودرو و قطعه سازی کشور از شرایط بقا خارج و به شرایط آفرینش نزدیک خواهیم شد.

 

علی یوسفی

در ادامه این نشست علی یوسفی مدیر فروش شرکت کروز، نیز در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر کیفیت قطعات پرداخت و یادآور شد : در سال جاری افزایش قیمت در نهاده های تولید موجب افزایش قیمت محصول نهایی شد و از طرف دیگر کمبود نقدینگی در صنعت خودرو که ریشه آن در قیمت گذاری دستوری خودرو است اتفاقی که باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان و تاخیر در پرداخت مطالبات زنجیره تامین شده است .


وی در همین ارتباط با تاکید بر اینکه کیفیت خط قرمز شرکت کروز است ، افزود : این گروه قطعه سازی همواره با مهندسی قیمت سعی بر حفظ کیفیت و کاهش قیمت محصول نهایی دارد حتی در بحران کمبود تراشه ها که بحرانی جهانی است به هیچ عنوان کیفیت را فدای تامین قطعات نکرده ایم.


یوسفی همچنین در خصوص تولید قطعات های تک در این شرکت از جمله ECU توضیح داد : این شرکت قطعات ECU را از حالت وارداتی کامل به تولید رساند به طوری که امروز نیازمند بخشی از قطعات هستیم و برای واردات این قطعات نیاز است با تمام تلاش نسبت به واردات اقدام می کنیم اما در نهایت در گمرک دچار تحریم داخلی می شویم.

 

حسین انصاری


در ادامه حسین انصاری مدیر گروه قوای محرکه کروز، نیز با اشاره به اینکه کروز پیش از تحریم ها برنامه های گسترده ای برای داخلی سازی نرم افزارها و سخت افزارهای مجموعه قوای محرکه اجرایی کرده است ، افزود : این اقدامات موجب شد در زمان تحریم ها کروز بتواند به تولید کمک کند، هرچند همچنان با وجود دانش طراحی و تولید قطعاتی نظیر ECU ن اگزیر به واردات بخشی از قطعات به دلیل فن آوری بالا و خاص آنها هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت کروز تا جای ممکن تحریم ها را پشت سر گذاشته است، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که تمام قطعاتی که از نظر کیفیت، قیمت و دانش فنی قابلیت تولید و ساخت داخل دارند را داخلی سازی کنیم اگرچه تاثیر تحریم های داخلی به مراتب بیشتر از تحریم های خارجی بوده است.

 

حمید صالحی


همچنین در ادامه این نشست حمید صالحی معاون برنامه ریزی شرکت کروز، نیز به برخی موانع داخلی سازی قطعات های تک در شرکت کروز پرداخت و گفت : هدف شرکت کروز داخلی سازی صرف نیست و ارتقای کیفی و تکنولوژی از اولویت های این گروه قطعه سازی است .


وی با اشاره به اینکه کسب دانش و تکنولوژی و استخدام نیروی های متخصص هیچگاه در کروز متوقف نشده است،افزود : اگر چه در 3 سال گذشته خروج خودروسازان خارجی از کشور از جمله موانع داخلی سازی بوده است و امکان تبادل تکنولوژی با دیگر کشورها را از بین برده است اما این مشکل را با بگارگیری نیورهای متخصص و برخی طرح ها در خودروهای روز گروه بهمن رفع شده است .

صالحی کمبود نقدینگی را یکی از موانع دیگر داخلی سازی دانست و تاکید کرد : تحقیق و توسعه، راه اندازی خطوط تولید و به روز رسانی تکنولوژی مسلما نیازمند منابع مالی است در حالی که عدم پرداخت مطالبات ما از سوی خودروسازان شرکت های قطعه سازی را با چالش هایی مواجه کرده است اما این موانع نتوانسته فعالیت کروز را متوقف کند و تا جای ممکن نقدینگی خود را از طریق منابع بانکی تامین کرده ایم.


معاون برنامه ریزی شرکت کروز در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو در خصوص میزان قطعات های تک داخلی سازی در این شرکت و سهم شرکت کروز در زنجیره تامین خودروسازان گفت : در حال حاضر شرکت کروز حدود 60 درصد از نیاز هر دو خودروساز برزگ کشور را تامین می کند و تاکنون بخش زیادی از قطعات های تک را طراحی ، تولید و معرفی کردیم.

 

محمدرضا دهقان


در پایان این نشست محمدرضا دهقان مدیر مرکز نوآوری و تحقیقات شرکت کروز، در توضیح سرمایه گذاری لازم برای داخلی سازی قطعات «های تک» عنوان کرد : برای تولید قطعات های تک نیز در شرکت کروز طی 11 سال گذشته سرمایه گذاری سنگینی انجام شده و اکنون به دانش بالایی برای تولید این قطعات دست یافتیم.


وی بیان کرد :در حال حاضر تمام محصولات جدید در شرکت کروز طراحی و پیاده سازی شده و بیش از چند 10 هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری انجام شده است. این در حالی است با توجه به استانداردهای سختگیرانه در صنعت خودرو نیاز به تجهیزات خاصی داشتیم که آنها را نیز به کشور وارد شده است .


وی همچنین با اشاره به توانمندی بالای کروز به عنوان اولین تامین کننده قطعات صنعت خودرو کشور به برنامه افزایش تولید خودروسازان و توان قطعه سازان برای همراهی با تولید پرداخت و تشریح کرد : خوشبختانه قبل از اجرای طرح افزایش تولید خودروسازان شرکتهای قطعه سازی و گروه کروز هم فکری هایی صورت گرفته است اگر چه معتقدیم این حرکت نیازمند سرمایه گذاری های بسیاری است اما در شرکت این بسترهای سرمایه گذاری انجام شده است.

 

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 135182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha