بی توجهی به نقش لنت های غیر استاندارد در حادثه اخیر جاده بهبهان / توزیع قطعات و روغن های تقلبی بلای جان تعمیرکاران شد

توزیع قطعات و اقلام تقلبی در بازار و نبود نظارت بر چرخه خدمات و تعمیر خودروها اگر چه باعث افزایش شکایات مصرف کنندگان شده است اما نکته مهمی که در این جریان مورد غفلت قرار گرفته، سهم این اقلام و قطعات بی کیفیت و غیر استاندارد در حوادث رانندگی و ایمنی و سلامت سرنشینان خودروهاست.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت خودروسازی کشور با قدمتی بیش از 50 سال هنوز نتوانسته از نظر کیفیت و ایمنی رضایت خریداران را جلب کند؛ دغدغه ای که پس از تصادف اخیر در جاده بهبهان- اهواز پررنگ تر شده و پای دستگاهها و نهاده های مسئول و نظارتی را به این جریان باز کرده است به طوری که در اولین واکنش ها به علت حادثه اخیر در جاده بهبهان- اهواز رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن گلایه از کیفیت پایین خودروها در ایحاد چنین حوادثی به موضوع خدمات پس از فروش و نبود نظارت بر این بخش نیز انتقاد کرد.

به گفته اسلام پناه به فرض اینکه تولید خودروسازان از کیفیت و استاندارد برخوردار باشد، در فرآیند بعدی آن یعنی قاچاق و تولید قطعات بی کیفیت و تقلبی، نکته مهمی است که در چرخه خدمات پس از فروش توجهی به آن نمی شود و مطلقا نظارتی بر آن وجود ندارد.

وی در همین ارتباط به ردیابی و پلمپ یکی از بزرگترین باندهای بازیافتی دیسک و صفحه که در یکی از استان ها با جعل مهر استاندارد، بسته‌بندی و مسائل دیگر، قطعه را به شبکه توزیع و خدمات پس از فروش تزریق می‌کردند، اشاره می کند؛ قطعات و اقلام تقلبی که به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران افزایش توزیع آنها در بازار، بلای جان مکانیک ها و تعمیرکاران خودرو و مهم تر از همه مصرف کنندگان شده است.

تاثیر لنت های غیر استاندارد در عملکرد به موقع سیستم ترمز خودرو

علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران تهران در همین ارتباط ضمن انتقاد از حجم گسترده قطعات بی کیفیت و توزیع روغن ها و لنت های تقلبی و غیر استاندارد در بازار به نقش مهم قطعات فوق ایمنی فاقد استاندارد در بروز حوادث راننندگی اشاره کرد و با توجه به حادثه رانندگی اخیر جاده بهبهان گفت: سیستم ترمز خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین قطعه در این سیستم، لنت ترمز است. قطعه ای که نقش بسیار زیادی در عملکرد سیستم ترمز خودرو و مخصوصاً سلامت و ایمنی سرنشینان خودرو دارد.

وی در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو با توجه به نقش لنت های غیر استاندارد در افزایش تصادفات و حوادث رانندگی افزود: چنانچه قرار است یک لنت استاندارد در سرعت 80 کیلومتر ترمزگیری درستی داشته باشد، خودرو را باید در فاصله حداقل 10 متری نگه دارد در حالی که لنت های غیر استاندارد حتما در فاصله کمتری باعث ترمز خودرو و توقف خواهد شد مساله ای که مسلما در ایجاد حوادث رانندگی و برخورد خودروها تاثیرگذار است. بنابراین معتقدم در حادثه جاده بهبهان - اهواز اگر چه استاندارد و ایمنی خودروها نقش بسزایی دارد اما مسلما سیستم ترمز خودرو و کیفیت و استاندارد لنت ها نیز نقش مهمی را خواهند داشت که لازم است بررسی دقیقی صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه امروز عرضه گسترده قطعات و تجهیزات تقلبی مشکل جدی تعمیرکاران خودرو است، تصریح کرد: توزیع قطعات تقلبی مثل لنت های غیراستاندارد علاوه بر تلفات جانی، تعداد شکایات را چند برابر کرده است در حالی که تشخیص کیفیت و استاندارد این قطعات توسط تعمیرکاران امکان پذیر نیست و مستلزم تجهیزاتی است که باید در مبدا و توسط سازمان استاندارد مورد شناسایی قرار گیرد.

با توقف توزیع مویرگی، بازار عرضه روغن های تقلبی داغ شد

رئیس اتحادیه تعمیرکاران همچنین به کمبود روغن موتور و افزایش روغن های تقلبی در بازار اشاره و اظهار داشت: امروز روغن هایی در بازار وجود دارد که بسته بندی آنها به شکلی است که حتی مکانیک با سابفه 30 سال نیز پس از باز کردن و دیدن نمی تواند تقلبی بودن آن را تشخیص دهد.

به گفته نیک آئین توقف توزیع مویرگی روغن موتور و توزیع محدود به برخی عمده فروشان باعث کمبود روغن موتور و نایاب شدن روغن موتور در بازار شده است.

اراده ای برای جمع آوری قطعات بی کیفیت نیست

وی بروز چنین شرایطی در نحوه عرضه روغن موتور را نشان از برنامه کارخانجات برای افزایش قیمت دانست و تاکید کرد: متاسفانه این روزها فروش روغن دست دلالان افتاده و آنها هم با بالاترین قیمت‌ها اقدام به فروش محصولات کنند طبعا وقتی قیمت روغن در بازار افزایش یابد فضا برای فروش روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تقلبی نیز باز خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به مشکلات جدی تعمیرکاران در بخش تامین قطعات با کیفیت خاطر نشان کرد: متاسفانه اراده ای برای جمع آوری قطعات بی کیفیت و غیراستاندارد از سوی دستگاههای نظارتی وجود ندارد.

کد خبر 136675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha