پوشش‌ و تفاوت‌های بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور + نرخ قیمت در 1401

پوشش‌ و تفاوت‌های بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور به همراه نرخ و قیمت در 1401 منتشر شد.

به گزارش پرشین خودرو، استفاده از وسایل نقلیه موتوری و خودرو‌ها باعث شده سرعت کارها در زندگی امروزی افزایش پیدا کند و با توجه به تردد شهری و بین شهری، میزان خطرات و حوادث احتمالی هم افزایش پیدا کرده است. از این رو بهتر است که برای جبران خسارت‌های به وجود آمده در تصادف‌ها از بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور استفاده کرد. ماهیت اصلی بیمه‌ها پشتوانه بودن و جبران خسارت‌های وارد شده تا سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای است.

 

بیمه شخص ثالث موتور و خودرو در بین طرح‌ها و محصولات بیمه‌ای دیگر مورد استقبال افراد بیشتری قرار گرفته است و دلیل آن هم می‌تواند قانون اجباری بودن این بیمه نامه باشد. به طوری که اگر وسیله نقلیه زمینی تحت پوشش بیمه شخص ثالث نباشند، ممکن است که عواقب جبران ناپذیری رخ دهد و خسارت سنگینی به همراه داشته باشد. در این مطلب مزیت‌ها و پوشش‌های انواع بیمه موتور و بیمه اتومبیل را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

 

 

ماهیت اصلی بیمه‌ها پشتوانه بودن و جبران خسارت‌های وارد شده است

 

بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالك وسیله نقلیه شخص اول به شمار می آید(كه در اكثر بیمه‌نامه ها تحت عنوان بیمه‌گزار شناخته می شود)، شخص ثانی شركت بیمه است كه متعهد به جبران هزینه ها طبق قرارداد است (كه در بیمه نامه با عنوان بیمه‌گر درج می شود) و در نهایت شخص ثالث فرد زیان دیده در حوادث رانندگی است (كه منظور غیر از راننده مقصر است). تمامی اشخاصی كه در یك حادثه تصادف، زیان مالی و جانی می بینند، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفته و این بیمه هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران می كند. در این گونه اتفاقات، راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه حوادث راننده كه شاخه ای جدید از بیمه شخص ثالث به شمار می آید استفاده كند. شما میتوانید با خریداری بیمه شخص ثالث ماشین، ریسک خسارات مالی و جانی تصادفات خودروی خود را به حداقل برسانید.

 

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو

بیمه شخص ثالث خودرو خسارت‌های مالی و جانی که به فرد زیان دیده وارد می‌شود را جبران خسارت می‌کند. تعریف پوشش‌های مالی و جانی در این بیمه نامه به شرح زیر است:

خسارت مالی:

در صورت تصادف و حادثه رانندگی، اگر به اموال شخص ثالث خسارتی وارد شود، تحت پوشش مالی بیمه ثالث خواهد بود. به طور مثال: خودرو فرد زیان دیده، آسیب ببیند.

خسارت بدنی یا جانی:

 در این پوشش میزان غرامت پرداختی به نوع صدمه بدنی وارد شده به شخص ثالث بستگی دارد. صدمه وارد شده در حادثه ناشی از تصادف شامل: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی موقت یا دائم، ازکارافتادگی جزئی و کلی، هزینه‌های معالجه و درمان یا دیه فوت است.

 

پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور

پوشش‌های بیمه موتور هم مانند بیمه اتومبیل است، اما تنها تفاوت آن را می‌توان در پوشش خسارت جانی برای راننده مقصر در موتور سیکلت دانست. به طور کلی پوشش‌های بیمه موتور به شرح زیر است:

 

خسارت مالی شخص ثالث در حادثه:

شرکت بیمه در بیمه موتور، خسارت‌های مالی وارد شده به اشخاص ثالث در حادثه که غیر از راننده مقصر باشد را جبران خسارت می‌کند.

 

خسارت جانی اشخاص ثالث در حادثه:

میزان خسارت جانی وارد شده در حادثه و در بیمه شخص ثالث موتور ارزیابی شده و شرکت بیمه مطابق با پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت غرامت پرداخت خواهد کرد.

 

خسارت جانی برای راننده مقصر:

اگر راننده موتور سیکلت مقصر در حادثه دچار خسارات جانی شود، می‌تواند مطابق با قوانین بیمه موتور سیکلت، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه اقدام کند.

 

به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت به شرح زیر است:

- هزینه درمان شخص ثالث در صورت بروز مصدومیت به علت تصادف با موتور سیکلت

- غرامت فوت و نقص عضو

- هر گونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث

- برخورد و تصادف با هر گونه جسم ثابت و یا متحرک

- هزینه خسارت‌های وارد شده به وسیله نقلیه یا محمولات آن

 

همچنین برای جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه موتور سیکلت و جبران خسارت خودرو راننده مقصر، باید از بیمه بدنه استفاده کرد.

 

شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است

 

نرخ قیمت بیمه موتور سیکلت

در نرخ بیمه موتور عوامل مختلفی تاثیر گزار است که مهم‌ترین آن را می‌توان تعداد سیلندر‌ها و چرخ‌های موتور دانست. به طور کلی تعداد موتور سیکلت‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شود. تعداد سیلندرهای موتور سیکلت عبارتند از:

- موتور سیکلت گازی

- موتور دنده‌ای یک سیلندر

- موتور سیکلت دوسیلندر و بالاتر

- موتور دارای سه چرخ و سایدکار

 

بیمه موتورسیکلت بدون گواهینامه

طبق قوانین بیمه موتورسیکلت، اگر راکب موتورسیکلت مقصر در تصادف فاقد گواهی نامه باشد، بیمه گر خسارت زیاندیده را بدون قید و شرط پرداخت می کند ولی استرداد مبلغ خسارت به بیمه گر توسط راکب مقصر الزامی است و در شرایطی که تصادف یا حادثه منجر به خسارت جانی و پرداخت دیه گردد، پرداخت دیده از طرف بیمه‌گر غیرممکن است زیرا برحسب ماده 3 قانون بیمه موتورسیکلت، شرایط پرداخت دیه به راننده مقصر، داشتن گواهینامه متناسب با وسیله نقلیه است.

اگر گواهینامه دارید و می خواهید سوار موتورسیکلت شوید، هرگز خرید یا تمدید بیمه موتور را فراموش نکنید. شما می‌توانید برای خرید بیمه موتور با ارزان ترین قیمت و بیشترین پوشش‌ها به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://bimeh.com/thirdpartyMotor

 

بیمه بدنه خودرو

برای جبران خسارت‌های وارد شده ناشی از حوادث رانندگی مانند تصادف و آتش سوزی خودرو، می‌توان از بیمه بدنه اتومبیل استفاده کرد. در حقیقت بیمه بدنه خودرو مانند بیمه شخص ثالث اجباری نیست، اما برای جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه خودرو می‌توان از این بیمه نامه استفاده کرد.

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه ماشین عبارتند از:

- واژگونی و سقوط خودرو

- برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت

- آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی

- آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی

- سرقت کلی خودرو

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه خودرو عبارتند از:

- سرقت قطعات خودرو

- ایاب و ذهاب

- شکست شیشه

- نوسانات قیمت

- بلایای طبیعی

- اسید پاشی و مواد شیمیایی

- ترانزیت

- حذف فرانشیز

 

بیمه بدنه موتور سیکلت

بیمه مرکزی برای جبران خسارت‌ها در بیمه بدنه موتور، میزان ریسک مشخصی را اعلام کرده است که با توجه به قوانین، موارد زیر تحت پوشش این بیمه نامه قرار می‌گیرند:

- واژگون شدن موتور سیکلت

- سقوط موتور

- برخورد دو موتور با هم دیگر یا برخورد با خودرو

- حریق (آتش سوزی)

- برخورد موتور سیکلت با یک جسم ثابت یا متحرک

- برخورد اشیا به موتورسیکلت (موتورسیکلت در حال حرکت و یا سکون)

 

در بیمه بدنه موتور سیکلت پوشش سرقت کلی یا جزئی تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و علت آن هم می‌تواند میزان ریسک بالای سرقت موتور سیکلت باشد. البته که بیمه‌گزار می‌تواند با توجه به قیمت بالای موتور خود، درخواست این پوشش را داشته باشد. شرکت بیمه بررسی‌های لازم را انجام داده و مبلغ حق بیمه پرداختی را اعلام می‌کند.

 

بیمه‌گزار در بیمه موتور و بیمه اتومبیل چه وظایفی دارد؟

با توجه به اینکه بیمه یک قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گزار و بیمه‌گر است، شرکت بیمه با دریافت حق بیمه، موظف به انجام تعهدات تا سقف مشخص شده در بیمه نامه است. بیمه‌گزار هم مانند شرکت بیمه وظایفی دارد که به شرح زیر است:

- پرداخت به موقع مبلغ بیمه

- اعلام تشدید خطر

- رعایت حسن نیت

- اعلام خسارت

- عدم اظهارات غیر واقعی

- اجتناب از وقوع حادثه یا توسعه خسارت

- خودداری از جابه‌جایی موتور و خودرو هنگام بروز خسارت

- اجتناب از تعمیر وسایل نقلیه بدون هماهنگی با بیمه‌گر

 

قیمت انواع بیمه نامه به دو روش حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است

 

محاسبه بیمه بدنه خودرو

مولفه های گوناگونی در محاسبه قیمت بیمه بدنه تاثیرگذار هستند:

مشخصات خودرو:عواملی نظیر سال ساخت اتومبیل، نوع خودرو، ارزش خودرو و کاربری آن در محاسبه نرخ بیمه‌نامه بدنه نقش پررنگ دارند.

پوشش های اضافی(تبعی) بیمه بدنه : انتخاب هریک از پوشش‌های اضافی یادشده، مبلغی بر نرخ پایه بیمه بدنه اضافه می‌کند. به بیان دیگر، انتخاب پوشش‌های بیمه ای بیشتر با افزایش قیمت بیمه بدنه ماشین همراه است.

تخفیف های بیمه بدنه:تخفیفات این بیمه خودرو شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو هستند.

 

استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و بیمه موتور

قیمت انواع بیمه نامه به دو روش حضوری و غیر حضوری امکان پذیر است. برای مراجعه حضوری باید زمان و انرژی بیشتری را صرف کنید، اما در خرید بیمه به صورت آنلاین شرایط استعلام قیمت و مقایسه انواع بیمه نامه برای افراد فراهم شده است. در حقیقت بدون صرف انرژی و اتلاف زمان، تنها با چند کلیک می‌توانید بیمه نامه خود را در شرکت‌های مختلف بیمه‌ای استعلام بگیرید و با مقایسه انجام شده از خرید خود لذت ببرید.به عنوان مثال خرید ارزان ترین بیمه بدنه ماشین از همه شرکت های بیمه دارای مجوز بیمه مرکزی از صفحه زیر به صورت آنلاین قابل انجام است:
https://bimeh.com/carbody

انتخاب بهترین بیمه برای خودرو و موتور سیکلت را می‌توان یکی از دغدغه‌های راننده‌ها و موتورسوار‌ها دانست. با توجه به اینکه در خرید حضوری شرایط برای مقایسه و استعلام شرکت‌های بیمه‌ای وجود ندارد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای تهیه بیمه نامه مورد نظر خود به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم bimeh.com اقدام کنید./


 

 

کد خبر 138601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha