وزارت صمت با هیچ برندی مذاکره نکرده است / عرضه خودرو در بورس کالا واردات را شفاف می کند

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صمت به عنوان نهاد حاکمیتی با هیچ برندی مذاکره نکرده است؛ واردکنندگان خودشان می‌توانند وارد مذاکره شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سید رضا فاطمی امین در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این مطلب افزود: وزارت صمت واردکننده خودرو نیست و فقط ضوابط فنی و استانداردهای مربوط به واردات را تعیین می کند.

3 دلیل اصلی وزارت صمت برای موافقت با واردات خودرو

وی در ادامه با بیان اینکه واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به 3 دلیل بلامانع است، اظهار داشت: فضایی در کشور وجود دارد که گویی می‌خواهیم انحصار ایجاد کنیم و از خودروسازان حمایت بی حد و حصر داشته باشیم بنابراین واردات خودرو این مسأله را حل و شائبه انحصار را از بین خواهد برد.

وی همچنین عدم تراز در بازار خودرو و اختلاف قابل توجه در عرضه و تقاضا و فقدان خودرو اقتصادی با کیفیت در سبد محصولات خودروسازان را از دیگر دلایل موافقت با واردات خودرو اعلام کرد و گفت: وجود پلتفرم های قدیمی و از سویی نبود خودرو اقتصادی با کیفیت در سبد محصولات خودروسازان داخلی موجب شد تا وزارت صمت با توجه به زمانبر بودن طراحی و تولید خودرو جدید و لزوم پاسخ به نیاز بازار، دستور العمل واردات خودروهای اقتصادی را در دستور کار قرار دهد و از این مسیر فقدان محصولات اقتصادی را جبران و پس از آن به سمت داخلی سازی رفته و این نقیصه را برطرف کنیم.

انتقال فن آوری محدودیتی برای واردکنندگان ایجاد نمی کند

وزیر صمت همچنین به بخشی دیگر از دستورالعمل واردات خودرو و موضوع انتقال فناوری اشاره کرد و با بیان اینکه انتقال فناوری هیچ محدودیتی برای واردکنندگان ایجاد نخواهد کرد، افزود: این بند از دستورالعمل بر اساس مصوبه قانونی مجلس است و مصوب وزارت صمت نیست؛ هر چند قصد فرافکنی نداریم.

وی توضیح داد: البته در بخشی محدودیت ایجاد کردیم که خدمات پس از فروش باید از سوی وارد کننده انجام شود، اما ممکن است کسی وارد کننده باشد و با هماهنگی شرکتی دیگر خدمات پس از فروش ارائه کند؛ در خصوص فناوری نیز طرف می تواند صرفا وارد کننده باشد و با شرکت دیگر برای انتقال فناوری هماهنگ کند.

جلوگیری از ایجاد رانت با شناور کردن تعرفه واردات

فاطمی امین در ادامه به موضوع شناور بودن تعرفه واردات خودرو و احتمال بروز رانت پرداخت و گفت: تعیین عدد ثابت برای تعرفه در شرایط نامتوازن بودن عرضه و تقاضا می تواند برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای یک سود بازرگانی ثابت، میزان سود واردکننده تعیین شود.

به گفته وزیر صمت آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین می برد و این روند به نفع کل کشور خواهد بود.

2 محل مجزا برای واردات خودرو

فاطمی امین همچنین با توجه به ابهامات مربوط به میزان سقف واردات خودرو گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو 2 محل برای واردات در نظر گرفته شده که بخش اول یک میلیارد یورو است که می‌تواند به انواع روش‌ها از جمله پرداخت رمز ارز صورت گیرد و محل دوم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی است یعنی سرمایه گذار خارجی که بخشی از سرمایه خود را صرف تامین ماشین آلات و خطوط تولید می‌کند با باقی‌مانده مبلغی که مقرر بود سرمایه‌گذاری کند می‌تواند خودرو وارد کند.

عرضه خودرو در بورس کالا واردات را شفاف می کند

وی در ادامه با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس کالا واردات را شفاف می کند، گفت: وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس کالا موافق است و معتقدیم این نوع عرضه نرخ ها را افزایش نمی دهد.

وی تصریح کرد: البته اولین عرضه خودروهای داخلی با هماهنگی صمت نبود و به همین دلیل مخالف بودیم، اما بعدا اعلام کردیم با وجود اینکه بورس بیشتر برای کالاهای پایه است، از این سازکار استفاده شود، چون نرخ‌ها را کم می‌کند.

واگذاری سهام زیر مجموعه خودروسازان به زودی آغاز می شود

وزیر صمت در ادامه در تشریح آخرین اقدامات برای واگذاری سهام خودروسازان بیان کرد: سازوکار واگذاری سهام خودروسازان تدوین شده و قرار است ابتدا شرکت‌های زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو عرضه شود که به زودی هم عرضه می‌شود چون قیمت گذاری تمام شده است.

فاطمی امین همچنین به روند خصوصی سازی خودروسازان اشاره کرد و با بیان اینکه واگذاری خودروسازان کار بسیار حساسی است، افزود: تا سال 1404 باید 30 درصد تولید خودرو توسط خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا انجام شود.

رشد 279 درصدی تولید خودرو کامل

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف اسقاط خودروهای فرسوده گفت: مقرر شده تعداد خودروهای اسقاطی در مقابل واردات از سوی صمت و سازمان ملی استاندارد تعیین و اعلام شود که به زودی انجام می‌شود.

وی همچنین در خصوص مذاکره با خودروسازان روسی برای تولیدات مشترک بیان کرد: وزارتخانه با شرکت‌های روسیه وارد مذاکره نمی‌شود و ارتباط بین خود شرکت‌ها است و در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه، ایران بعد از روسیه بیشترین شرکت کننده را داشت و 700 میلیون دلار هم تفاهم نامه بین شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شد.

این مقام مسئول در وزارت صمت در پایان این نشست به آمار تولید خودرو در سال جاری اشاره کرد و گفت: آمارهای رسمی نشان دهنده این است که تولید کشور در وضعیت مناسبی است و به طور نمونه تولید خودروی سواری کامل تا نهم شهریورماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 279 درصد رشد داشته است.

 

کد خبر 138957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha