مشکلات پرشمار خودروسازان مستقر در بم از حمل و نقل خودرو تا شماره گذاری

خودروسازان مستقر در منطقه تجاری ارگ بم که قطب تولید خودرو در کشور محسوب می‌شود و اتفاقا از محروم‌ترین نقاط کشور نیز به شمار می‌رود با مشکلات عدیده‌ای در تولید خودرو مواجه هستند اما حمل خودرو از این منطقه تجاری محروم به سایر نقاط، تبدیل به بزرگ‌ترین چالش این خودروسازان شده است.

به گزارش پرشین خودرو، پس از تحریم‌های صنعت خودرو و تغییر سیاست کلان این صنعت، بحث داخلی سازی و افزایش تولید به موضوعی داغ تبدیل شد و خودروسازان به دلیل شرایط موجود به سمت و سویی رفتند که تولید خودرو با اتکا به توان داخلی را افزایش دهند.

این مسیر هرچند در ظاهر حمایت همه مقامات و مسئولان کشور را همراه داشت اما در عمل به دلیل وجود مشکلات زیرساختی، خودروسازان را با چالش‌های زیادی مواجه کرد.

در این میان خودروسازانی که خارج از پایتخت مشغول تولید بودند مشکلات را با شدت بیشتری لمس کردند و همچنان در حال دست و پنجه نرم کردن با این مشکلات به جای تمرکز بر تولید خودرو هستند.


مشکلات صنعت خودرو برای خودروسازانی که منطقه ارگ جدید بم را برای تولید خودرو برگزیدند آنچنان زیاد شده است که در تحویل خودرو نیز با مشکل مواجه و به تبع آن موجب نارضایتی مشتریان شده‌اند.

هر چند این مشکلات از بازدید کارشناسان سازمان استاندارد و موسسه رهگشا تا گرفتاری‌های بی‌پایان گمرکی را شامل می‌شود اما مهمترین آن به بحث حمل و نقل جاده‌ای بازمی‌گردد که حل آن از توان خودروسازان خارج است.

 

حمل خودرو، خودروسازان مستقر در بم، حمل و نقل خودرو، شماره گذاری خودرو


باوجود اینکه سال‌ها کارشناسان در خصوص این معضل و فرسودگی ناوگان هشدار دادند و خطرات ادامه این روند برای امنیت ملی کشور را اعلام کردند اما همچنان شاهدیم برنامه‌های زیادی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای بی‌نتیجه رها شده است و این موضوع از سوی نهادهای مسئول جدی گرفته نمی‌شود. در این میان افزایش شدید قیمت کشنده و خروج این صنف از صرفه اقتصادی برای رانندگان و جهش شدید قیمت لوازم یدکی و تعمیرات نیز این مشکل را عمیق‌تر کرده است و بسیاری از رانندگان با فروش خودرو، در خانه نشستن را به کار حمل و نقل جاده‌ای ترجیح داده اند.

مشکل کمبود ناوگان حمل و نقل کالا حالا گریبان خودروسازان را نیز گرفته است و بیشتر رانندگان از قبول ریسک حمل خودروهای میلیاردی سرباز می‌زنند و حمل بارهای متعارف را به جابجایی خودروهایی که هر کدام بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد، ترجیح می‌دهند.

این کمبود تا جایی گسترش پیدا کرده است که برخی از شرکت‌ها در پی تاسیس ناوگان اختصاصی حمل و نقل خودرو هستند تا بتوانند این خلاء را جبران نمایند اما قیمت کشنده و کامیون و کمبود خودرو در بازار این حرکت را نیز با مشکل مواجه کرده است.

شدت این مشکل به قدری است که توجه ویژه متولیان و اتخاذ سیاست‌های ترمیمی در رفع آن به شدت احساس می‌شود چرا که ادامه این روند می‌تواند به سایر بخش‌های تولیدی کشور نیز تسری یابد و حتی حمل و نقل کالای اساسی را نیز با چالش مواجه سازد.
 

کد خبر 139032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha