موضوع اصلی در عدم واردات خودرو، نبود تعادل بین مصارف ارزی است

برای واردات قطعات منفصله(سی کی دی) و یا محصول نهایی خودرو، موضوع اصلی نداشتن بالانس و تعادل بین مصارف ارزی است.

/ راحیل فرخی / محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب اظهار داشت: چنانچه بتوانیم با کشورهای دیگر که در زمینه های خودرویی تخصص بالایی دارند همکاری های مشترکی داشته باشیم، برای مصارف داخلی و صادرات آن با قدرت بیشتری به جلو حرکت می کنیم. استفاده از این روش و افزایش تخصیص ارز، از وارد کردن قطعات و مونتاژ کاری نتایج بهتری برایمان خواهد داشت.

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت، با تاکید بر اینکه اگر به یکباره ۱۰۰ میلیارد منابع ارزی داشته باشیم در حال حاضر باید تماما به نیازهای ضروری اختصاص یابد، افزود: منابع ارزی ما به دلیل تحریم نفت کاهش بسیاری پیدا کرده و حتی منابع نفتی هم کاهش یافته است. عملا با منابع ارزی محدودی که در اختیار داریم ، میتوانیم مواد غذایی و دارو وارد کشور کنیم. تخصیص اولویتها در مورد ارز با موارد ضروری است.

وی در خصوص دلایل کاهش تخصیص ارز به منابع خودرویی گفت: مشکل فعلی، تامین ارز برای واردات است و به دلیل محدودیت ها، اولویت تخصیص منابع ارزی به خودرو از سال 97 حذف شد. البته با آغاز تحریم ها این قضیه شامل یک هزار و ۳۰۰ کالای دیگر نیز شد.

 

محمدرضا پور ابراهیمی


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اظهار امیدواری از اینکه با روند بهبود وضعیت در ادامه سال جاری احتمال تخصیص سهمیه منابع ارزی برای رفع معضلات خودرویی کشور، عملی شود، اضافه کرد: در سنوات پیشین، مساله ی خودرو در کشور، تامین قطعات و یا خودِ خودرو یا مشکلات داخلی نبوده است. چنانچه ما در شرایط وجود منابع ارزی قابل توجهی قرار بگیریم یا از شرایط فعلی خارج شویم مسلما به رفع معضلات خودرو نیز کمک شایانی خواهد شد.

پور ابراهیمی افزود: البته اگر ما بتوانیم با کشورهای خارجی سرمایه گذاری مشترک انجام دهیم نیز می توانیم خودرو تحت برندهای خارجی در ایران تولید کنیم و این موضوع به نفع مصرف کننده خواهد بود.

نماینده مردم کرمان و راور با تاکید براینکه مشکل فعلی ما منابع ارزی است و در حالتی که منابع نداشته باشیم واردات قطعات منفصله و مونتاژ به صلاح مملکت نخواهد بود، گفت: نه اینکه خودرو و مسایل مرتبط به آن نظیر وارد کردن قطعات که کمک شایانی به تولید داخلی میکند مهم نیست، اما متاسفانه در شرایط فعلی و تحریم های موجود ، اولویتهای تخصیصی کشور شامل حالش نمی شود.

براساس این گزارش، به گفته یک کارشناس خودرو؛ عدم واردات خودرو ارتباطی به حمایت از صنعت خودرو ندارد و دلیل آن کمبود ارز است. امروز بانک مرکزی ارز ندارد و تا زمانی که ارز نباشد منطقاً بانک مرکزی مقابل واردات خودرو می‌ایستد.

با توجه به محدودیت دسترسی به منابع ارزی، واردات خودرو غیر ممکن است و آزاد شدن واردات خودرو در شرایط موجود می تواند به افزایش قیمت ارز دامن بزند. آزاد شدن واردات خودرو و کاهش تعرفه گمرکی می تواند فضای تولید را رقابتی کرده و فشار تولیدکنندگان داخلی را کاهش دهد اما در شرایط محدود ارزی، محلی برای تأمین ارز واردات خودرو وجود ندارد.

#راحیل_فرخی

کد خبر 139263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha