موتور سایپا اطلس و سایپا سهند را بشناسید + جزئیات

دو خودروی سایپا سهند و سایپا اطلس که محصولات جدید سایپا برای عرضه در بازار به عنوان خودروهای اقتصادی است با موتور M15 GSI راهی بازار خواهد شد که نسخه بهبودیافته موتور تیبا می‌شود.

/خبرنگار: فرشید اصفی/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، تیبا؛ اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا با پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر M15 یکی از خودروهای محبوب اقتصادی سایپا در بازار ایران با توان تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و گشتاورش ۱۲۸ نیوتن متری است.

 

موتور سایپا سهند و سایپا اطلس



پیشرانه M15 هر چند روی تیبا بازدهی مناسبی داشت اما انتخاب این پیشرانه با اندکی تغییرات برای سدان سایپا شاهین یک شکست و از عوامل اصلی عدم استقبال از این سدان سایپا در بازار خودرو بود.

 

با موتور جدید شاهین و P90 آشنا شوید

 

موتور سایپا سهند و سایپا اطلس



پس از بروز مشکلات برای سایپا شاهین، این گروه خودروسازی با اتکا به مگاموتور به عنوان بازوی این شرکت در طراحی و تولید موتور، اقدام به بازطراحی و بروزرسانی پیشرانه M15 تیبا نمود که نتیجه آن تبدیل به پیشرانه M15 GSI شد که بنابر اعلام مگاموتور قرار است روی سایپا سهند و سایپا اطلس نصب شود.

 

موتور سایپا سهند و سایپا اطلس



پیشرانه M15 در زمانی که صنعت خودرو تحت تحریم نبود با تکنولوژی یک شرکت کره‌ای که از همکاران سانگ یانگ بود، تولید و طراحی شد اما در موتور M15 GSI تغییرات زیادی از جمله منیفولد دود، پیستون‌ها، سایز یاتاقان‌ها و فرم محفظه احتراق همراه با افزودن VVT انجام شده است.

مجموع این تغییرات منجر به افزایش میزان بازدهی موتور شده است به نحوی که قله نخست گشتاور در دورهای پایین‌تر در دسترس قرار گرفته است. همچنین کیفیت رانندگی در ترافیک با خودروهای مجهز به این پیشرانه بالاتر از نسخه M15 است چرا که برای حرکت نیازی به فشردن زیاد پدال گاز وجود ندارد.

این بهبودها توان و گشتاور موتور M15 GSI را افزایش داده و کاهش مصرف سوخت را موجب شده است.

 

موتور سایپا سهند و سایپا اطلس



استاندارد آلایندگی موتور M15 GSI نیز به لطف اعمال تغییرات ایجاد شده، یورو5 است و از سال آینده تولید انبوه آن آغاز خواهد شد.

موتور M15 GSI توان تولید 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن متری را برای خودرو فراهم می‌کند.

آنچه این پیشرانه را متمایز می‌کند، تجهیز موتور به VVT و امکان همگام سازی با تغییرات بخش خودرویی مثل فرمان برقی و .... است.

تجهیز موتور M15 GSI به VVT رانندگی لذت بخش در دورهای پایین را برای رراننده فراهم می‌کند./

 

#فرشید_آصفی

کد خبر 139665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha