کلاهبرداری‌های بنزینی آغاز شد!

پرشین خودرو: درآستانه آغاز سفرهای نوروزی، خرید و فروش مکمل بنزین آمریکایی و اروپایی درحالی در جایگاه‌ها رونق گرفته که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید می‌کند:این افزودنی‌ها فاقد استاندارد و ممنوع است.

به گزارش «پرشین خودرو»، توقف سهمیه‌بندی و آزادسازی قیمت بنزین به لیتری ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان منجر به افزایش هزینه سوخت گیری یک باک خودروی ۶۰ لیتری از ۴۲ به ۶۰ تا ۷۲ هزار تومان شده است و این شکاف قیمتی ۱۸ تا ۳۰ هزار تومانی برخی از خودروسواران به تکاپوی مدیریت مصرف بیشتر سوخت کرده است.

همزمان با این تغییر رویکرد مصرف سوخت در کشور، در آستانه نوروز با ورود به اکثر پمپ بنزین‌ها در تهران و سایر کلانشهرها برخی از افراد تحت عنوان بازاریاب، محصولاتی را تحت عنوان «مکمل‌ و افزودنی‌ بنزین» به خودروسواران به منظور کاهش و صرفه‌جویی در مصرف سوخت معرفی می‌کنند.

مشاهدات خبرنگاراز برخی جایگاه‌های سوخت تهران نشان می‌دهد که فروش مکمل و افزودنی‌ها با ورود به روزهای پر رفت و آمد پایان سال افزایش یافته و بازاریابان با تاکید بر اینکه مکمل‌ها و افزودنی بنزین دارای عدد اکتان ۹۵ بوده، تاکید می‌کنند: «استفاده از این مواد افزودنی همراه با خرید بنزین علاوه بر افزایش راندمان موتور خودروها منجر به صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف بنزین و پیمایش مسیر بیشتر با یک نوبت سوخت گیری خواهد شد.»

از سوی دیگر اکثر مکمل‌ها و افزودنی‌های عرضه شده در جایگاه‌های سوخت فاقد نشان استاندارد ملی کشور بوده و این محصولات تحت برند برخی از شرکت‌‌های اروپایی و حتی آمریکایی به مشتریان با قیمت ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

فروش مکمل در پمپ بنزین‌ها ممنوع است

سیدناصر سجادی با بیان اینکه فروش هرگونه مکمل و افزودنی بنزین در تمامی جایگاه‌های سوخت کشور ممنوع است، گفت: هم اکنون بنزین عرضه شده در جایگاه‌های سوخت کلانشهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اهواز دارای استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا بوده و دارای بالاترین استاندارد است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر اینکه بنزین‌های عرضه شده تحت عنوان بنزین معمولی با اکتان ۸۷، بنزین یورو با اکتان ۹۰ و بنزین سوپر با اکتان ۹۲ دارای بالاترین استاندارد است، تصریح کرد: بنزین عرضه شده در تمامی جایگاه‌های سوخت کشور هیچ گونه نیازی به مکمل و افزودنی ندارد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در برخی آزمایش‌های انجام گرفته از این مکمل ها این مساله تایید شده که این مواد نه تنها هیچ گونه کمکی به احتراق مناسب تر سوخت در خودروها نخواهد شد بلکه مشکلات فنی هم برای خودروها به وجود می‌آورد، اظهار داشت: از مردم درخواست می‌شود که از خرید هر گونه مکمل، افزودنی و اکتان افزا خودداری کنند.

سجادی با یادآوری اینکه مراجعان به پمپ بنزین‌ها در صورت مشاهده فروش این مواد در جایگاه‌های سوخت می‌توانند مراتب را با شماره تماس ٠٩٦٢٧ اطلاع دهند، تاکید کرد: در مدت زمان کوتاهی به شکایات مردم رسیدگی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در خصوص هرگونه کم فروشی و یا گران فروشی بنزین در جایگاه‌های سوخت، خاطرنشان کرد: هم اکنون با اعزام گروه‌های گلگشت نوروزی وضعیت عرضه بنزین و گازوئیل به طور دائم در حال رصد بوده و این گروه‌ها تا پایان تعطیلات نوروز ارزیابی وضعیت عرضه در جایگاه‌های سوخت را در دستور کار قرار می‌دهند.

مردم مراقب کلاهبرداران بنزینی باشند

خرید و فروش مکمل‌های بنزین در حالی در آستانه آغاز سفرهای نوروزی رونق گرفته است که بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های استفاده از این مواد منجر به مشکلات فنی در موتور خودروها خواهد شد.

سیدعلی سیدمومنی پیش از این با اعلام اینکه بنزین تولیدی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، سوختی کامل بوده و همه موارد از جمله بالا بودن اکتان، فشار بخار مطلوب و جلوگیری از ایجاد صمغ در خودرو در آن پیش بینی شده است، می‌گوید: «مکمل‌های بنزین نه تنها کمکی به افزایش به سوزی یا اکتان افزایی نمی‌کنند بلکه به موتور خودرو خسارت می‌زنند؛ بنابراین استفاده از آنها مردود است و توصیه نمی‌شود.

رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه به تازگی نمونه‌هایی از پرفروش ترین مکمل های بنزین (سه برند) به منظور آزمایش به پژوهشگاه صنعت نفت ارسال شده است، تصریح کرده است: نتایج حاصل از این آزمایش‌ها نشان داد این مکمل‌ها فاقد هرگونه خاصیت اکتان افزایی بوده و آسیب رسان به موتور خودرو هستند، ضمن آنکه سازمان استاندارد نیز استفاده از مکملهای اکتان افزای بنزین را تایید نکرده است.

منبع: مهر

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.

کد خبر 54038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارمند ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    0 0
    دولت باید در جایگاه های سوخت بنرهای عبارت فروش مکمل بنزین ممنوع است را نصب کنند.