کد خبر 58361
۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
راهکار کشورها برای کنترل آلودگی‌هوا

پرشین خودرو: مشکل آلودگی هوا مسئله‌ای مختص به منطقه‌ای خاص در جهان نیست؛ همه کشورها به نسبت خودشان با آن دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اند. هنوز هم ساکنان شهرهای زیادی در جهان با گرفتاری آلودگی هوایی که باید تنفس کنند مواجه هستند اما شهرهایی هم در جهان وجود دارند که توانسته‌اند اوضاع را بهتر کنند تا از گروه مناطق آلوده و خطرناک برای زندگی خارج شوند.

به گزارش «پرشین خودرو»، خیلی از کشورهای جهان سال‌ها پیش فهمیدند که باید با مدیریت واحد، کاری برای مقابله با گسترش آلودگی هوا کنند که شهرهایشان جایی برای زندگی باشد نه برای مرگ.

مشکل آلودگی هوا مساله‌ای مختص به منطقه‌ای خاص در جهان نیست؛ همه کشورها به نسبت خودشان با آن دست‌وپنجه نرم کرده‌اند. هنوز هم ساکنان شهرهای زیادی در جهان با گرفتاری آلودگی هوایی که باید تنفس کنند مواجه هستند اما شهرهایی هم در جهان وجود دارند که توانسته‌اند اوضاع را بهتر کنند تا از گروه مناطق آلوده و خطرناک برای زندگی خارج شوند.

آلودگی هوا در شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران نیز سال‌هاست نه‌تنها مردم که مقامات کشورمان را نیز نگران کرده است اما با وجود این، هنوز برنامه مدونی برای کاهش میزان آلاینده‌ها در دست نداریم و همواره یا به تعطیلی مدارس فکر می‌کنیم یا چشم به آسمان دوخته‌ایم.

راه‌های مقابله با آلودگی هوا در کشورهای مختلف

هندوستان

در راستای تلاش هندوستان برای مهار رشد جمعیت در این کشور و تامین سلامت آنها، تردد خودروهای دیزلی قدیمی در دهلی ممنوع شد. بر این اساس مجوز تردد برای خودروهای دیزلی که عمر بیش از ۱۰ سال داشته باشند در این شهر صادر نخواهد شد و مجوزهای فعلی نیز لغو می‌شود. به گزارش سازمان بهداشت جهانی دهلی نو یازدهمین شهر آلوده جهان است.

پیوش گویال وزیر انرژی هند در این خصوص عنوان کرد که این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام وسایل نقلیه خود را الکتریکی کند. همچنین طبق این برنامه هند تا سال ۲۰۲۰ بیش از هفت میلیون دستگاه اتومبیل هیبریدی در جاده‌های خود خواهد داشت. دولت برای شرکت‌هایی که به تولید خودروهای الکتریکی می‌پردازند تسهیلات ویژه‌ای اختصاص داده است.

گسترش ایستگاه‌های شارژ الکتریکی خودرو و پرداخت بخشی از هزینه‌های شارژ، از دیگر برنامه‌های دولتی است تا بدین ترتیب قیمت اولیه بالای خودروهای الکتریکی با هزینه‌های انرژی پایین آنها جبران شود.

دهلی نو با اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی به خیل شهرهایی در جهان پیوسته است که در صدد کاهش آلودگی و ترافیک هستند.

پاریس

در ماه جاری پاریس با اجرای طرح ممنوعیت تردد برای خودروهای مدل ۱۹۹۷ و ماقبل از آن، در جهت کاهش گازهای گلخانه‌ای گام برداشت و تا سال ۲۰۵۰ قصد دارد ۷۵ درصد این گازها را کاهش دهد. تردد خودروهای مذکور در این شهر مشمول جریمه‌های سنگین خواهد بود.

لندن

در این راستا لندن هم که پیش از این به اخذ عوارض از رانندگانی که به بخش مرکزی این شهر رفت و آمد می‌کنند پرداخته است، در سال آینده عوارض اضافه‌ای از خودروهایی که استاندارد آلایندگی یورو ۴ را رعایت نکنند دریافت می‌کند.

پکن

پکن نیز برای اتومبیل‌های باری سبک در این شهر مقررات سختگیرانه زیست محیطی وضع کرده است تا سطح گازهای گلخانه‌ای در این شهر را حداقل ۲۰ درصد کاهش دهد.

 

برای دریافت آخرین اخبار از طریق "تلگرام" به کانال اختصاصی «پرشین خودرو» telegram.me/persiankhodro بپیوندید.












منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 58361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha