استاندارد اروپایی جایگزین استاندارد چینی در صنعت خودرو می شود

پرشین خودرو: نشست فنی و تجاری تولیدکنندگان قطعات خودرو برزیل با حضور قطعه سازان ایرانی و برزیلی و سفیر برزیل در ایران در هتل آزادی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، این نشست با سخنرانی ساسان قربانی با موضوع فرصت ها و چالش های صنعت خودرو ایران آغاز شد.

 

 

دبیرکل همایش بین المللی صنعت خودرو در ابتدا با ارائه آماری از فعالیت های صنعت خودروی ایران در چند سال گذشته و چالش هایی که این صنعت و فعالان این حوزه با آن دست به گریبان بوده اند، این مراسم را آغاز کرد.
قربانی با تشریح اهداف میان مدت و بلند مدت صنعت خودرو و قطعه سازی ایران به معرفی برندهایی که در بازار ایران سرمایه گذاری کرده اند، پرداخت.
وی با برشمردن برخی از مزیت های بازار ایران نسبت به سایر بازار های منطقه ای و جهانی گفت: انرژی ارزان قیمت، نیروی کار جوان، کم بودن آمار خودرو ها نسبت به جمعیت موجود، حمایت های دولتی از سرمایه گذاران خارجی و نیروی انسانی متخصص ایران را تبدیل به بازاری مناسب برای سرمایه گذاران و شرکت های خارجی کرده است.
مدیرعامل شرکت البرز قطعه نقاط قوت صنعت قطعه سازی ایران را ظرفیت مناسب تولید، تجربه کار با شرکت های جهانی و تولید انبوه دانست و با ذکر نقاط ضعف این صنعت همچون قدیمی بودن محصولات، فرسودگی تجهیزات کارخانجات، عدم برنامه ریزی اقتصادی و عقب ماندن از طراحی همزمان با برندهای مطرح، خطاب به شرکت های برزیلی افزود: فعالان اقتصادی صنعت خودرو و قطعه برزیلی می توانند با سرمایه گذاری مشترک و رفع نقاط ضعف صنعت خودروی ایران بازار مناسبی را به دست آورند.
دبیرکل همایش خودرو در پایان مهمترین نیازهای صنعت قطعه سازی ایران را نیاز به طراحی و توسعه R&D، سیستم های پیشرفته در تولید قطعه و قیمت های رقابتی دانست و خاطرنشان کرد: مشارکت با عمق زیاد ساخت داخل و توجه به قوانین محیط زیستی برای حضور در ایران و سرمایه گذاری مشترک اهمیت زیادی دارد.

 

سخنران بعدی این همایش بیوک مرادلو مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که با حضور در پشت تریبون و عرض خیر مقدم به شرکت کنندگان مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.
مرادلو صحبت های خود را با موضوع دورنما و تحولات صنعت خودرو ایران آغاز و برگزاری این نشست را از ثمرات برجام دانست و خطاب به شرکت کنندگان گفت: شما به بازاری وارد می شوید که تنها با گذشت 1 ساعت از معرفی خودرو آمار فروش آن به 100 هزار دستگاه می رسد که این استقبال در کنار کاهش ارزش ریال مزیت های بسیاری برای سرمایه گذاران خارجی به وجود می آورد.
مشاور وزیر صنعت موقعیت مکانی استراتژیک ایران و دسترسی به دریاهای آزاد را از مزایای ایران برشمرد و افزود: همسایگان شمالی ایران برای حمل و نقل مجبور به عبور از ایران هستند.
مرادلو با اشاره به تحریم های ظالمانه و شکاف هایی که در اثر تحریم ها به وجود آمد، گفت: برای رفع شکاف ها مجبور به استفاده از قطعات کم کیفیت چینی شدیم ولی هم اکنون برنامه دولت جایگزینی استانداردهای اروپایی به جای استاندارد چینی است که این اقدام با جلوگیری از ورود کالاهای کم کیفیت چینی در حال انجام است.
وی واردات 60 درصدی قطعات به ایران را موقعیت خوبی برای حضور شرکت های برزیلی در صنعت خودروی ایران دانست و با معرفی شرکت های ساپکو، سازه گستر و بهمن به عنوان بازیگران عمده صنعت قطعه سازی ایران ادامه داد: تجربه ناموفق واردات موردی نشان می دهد که حضور شرکت های برزیلی باید همراه با سرمایه گذاری مشترک و جوینت ونچر باشد تا همکاری های مشترک ادامه دار باشد.
مشاور وزیر صنعت در پایان جمعیت 400 میلیونی اطراف ایران را که فاقد صنعت خودرو هستند از فرصت های خاص بازار ایران برای فعالان و سرمایه گذاران صنعت خودروی برزیل دانست و پیشنهاد کرد: شرکت های برزیلی با انتخاب شریکی مناسب به سرمایه گذاری مستقیم و ادغام شرکت ها اقدام نمایند.

 

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی سخنران بعدی این نشست بود.
نجفی منش با اشاره به سهم 40 درصدی داخلی سازی محصولات در ایران که مهمترین شرط وزارت صنعت برای سرمایه گذاران خارجی است گفت: با توجه به تجربه همکاری قطعه سازان ایرانی با پژو و رنو فرانسه پتانسیل بالایی برای همکاری های مشترک با فعالان صنعت خودرو برزیل وجود دارد که این امر با سرمایه گذاری شرکت های خارجی محقق می شود چون انتقال سرمایه باعث تحکیم پایبندی به قراردادهای دوطرفه خواهد شد.
این فعال پیشکسوت صنعت قطعه سازی حمایت های دولتی و فاینانس 2 ساله صندوق توسعه ملی برای صادرات قطعه را از مزایای بازار ایران برای سرمایه گذاران خارجی دانست و افزود: تجمیع تجارب فعالان برزیلی از همکاری با رنو و نیسان با تجربه قطعه سازان ایرانی دستیابی به صادرات 30 درصدی را برای سرمایه کذاران محقق خواهد کرد.

 

نایب رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان صنعت خودرو دیگر سخنران ایرانی این نشست بود که پشت تریبون قرار گرفت.
احمدرضا رعنایی با تشریح مهمترین رسالت انجمن صنایع همگن مبنی بر بومی سازی ساخت قطعات در کشور به ارائه آمارهایی از صنعت قطعه سازی و خودرو پرداخت.
رعنایی ایران را کشوری با مزیت های بسیار برای قطعه سازی معرفی کرد و گفت: ظرفیت های قطعه سازان ایرانی به هفت پوشه تقسیم شده که هر پوشه به مرکزیت یک استان شامل ده ها کارخانه فطعه سازی است که به تولید قطعات میپردازد.
مهندس رعنایی انرژی ارزان و نیروی تحصیل کرده متخصص را برای سرمایه گذاران خارجی مزیت مناسبی توصیف کرد و گفت: ایران توانایی تبدیل شدن به یک هاب منطقه ای 400 میلیونی تبدیل شود که این امر برای سرمایه گذاران خارجی شرایط مناسبی را مهیا می کند.
آخرین شخصی که برای سخنرانی روی سن قرار گرفت مدیر دپارتمان بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بود.

 

علی عالی نهاری در ابتدا با نمایش یک کلیپ کوتاه از فعالیت های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به تشریح فعالیت ها و وظایف این سازمان در صنعت خودرو و قطعه سازی ایران پرداخت.
مدیر دپارتمان بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت با نمایش تصاویری از آزمایشگاه ها و مراکز کنترلی این سازمان از اهمیت این شرکت در صنعت خودروسازی ایران برای شرکت کنندگان سخنانی ایراد کرد.
وی در پایان از نقش کنترلی و نظارتی این شرکت بر قطعه سازان و خودروسازان اطلاعات و آماری را ارائه کرد.

کد خبر 73059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha