برای توسعه صنعت خودرو دست به دامان داخلی ها شوید و نه چینی ها!

پرشین خودرو: تحریم برای حوزه های نفتی و اقتصاد ما یک تهدید است و لطمه زیادی به ایشان خواهد زد اما؛ برای صنعت خودرو یک موهبت خواهد بود چنانچه مدیریت درستی برای این صنعت داشته باشیم.

احمد خادم المله استاد دانشگاه و از کارشناسان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو)، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با بیان این مطلب گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت ایران به خصوص در حوزه خودرو با آن روبه رو است عمر پایین مدیرانی است که برای صنعت برنامه ریزی می کنند اما قبل از نتیجه کار، با دیگری تعویض می شوند.

وی ادامه داد: یک مدیر استارت کاری را می زند و بعد از آن تغییر می کند و متاسفانه مدیر بعدی به جای ادامه دادن راه وی، تمام تلاش های قبلی را نفی کرده و خودش، از نو کار را آغاز می کند.

خادم المله افزود: مدیران ایرانی می خواهند تاریخ را از نو بسازند و به همین دلیل است که به هدف نهایی نمی رسیم. مدیران باید تکمیل کننده فعالیت های درست قبلی ها باشند. این مهم در خارج از ایران کاملا رعایت می شود اما ما در کشور چنین روحیه ای نداریم.

 

توسعه صنعت خودرو
 

مجلس بر اجرای برنامه های توسعه کشور نظارت نمی کند


این استاد دانشگاه در خصوص تدوین و اجرای برنامه های 5 ساله و 20 ساله برای توسعه کشور گفت: تمامی برنامه های تدوین شده برای توسعه صنعتی و اقتصادی ایران هدف گذاری های مشخصی دارد اما متاسفانه این برنامه ها از اهداف تعیین شده دور شده اند و مجلس نیز بر این مهم نظارت نمی کند.

وی افزود: برای توسعه صنعت خودرو در برنامه توسعه هدف مشخص است اما نمی دانیم چرا دوستان این برنامه را به صورت کامل اجرا نمی کنند.


تحریم؛ به نفع صنعت خودرو تمام می شود


این کارشناس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در خصوص دور جدید تحریم ها و تاثیرآن بر صنعت خودرو گفت: شک نکنید که تحریم در برخی حوزه ها برای ما ایجاد فرصت می کند از جمله در صنعت خودرو؛ البته به شرط اینکه از این فرصت ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: صنعت خودرو جزو بخش هایی است که می توانیم از صفر تا صد آن را در داخل تولید کنیم اما دلیل اینکه این مهم پیگیری نمی شود را نمی دانم.

خادم المله خاطرنشان کرد: چند سالی است که روی آورده ایم به تولید خودروهای چینی و حالا یک سوال پیش می آید. اگر چینی ها هم مانند فرانسوی ها ساز رفتن کوک کنند، آن وقت باید چه کار کنیم؟

وی تاکید کرد: یک نفر باید به این سوال جواب دهد که چرا به دانشگاه ها و تولید کنندگان ایرانی ایمانی نداریم؟ حتما باید محدودیتی ایجاد شود تا یاد داخلی ها بیافتیم؟

این استاد دانشگاه با گلایه از خودروسازان ایرانی برای نپرداختن به امر پژوهش گفت: 1 تا 3 میلیارد تومان برای یک خودروساز پولی حساب نمی شود اما؛ همین مبلغ می تواند یک مرکز پژوهشی در حوزه خودرو را متحول کند. چرا خودروسازان برای پژوهش و تحقیق، ارزشی قائل نیستند.

وی در پایان افزود: ما در تمام این سال ها می توانستیم و البته حالا هم می توانیم از پژوهشکده های صنعتی خودرو استفاده و طرح های ایشان را به حوزه عمل دربیاوریم اما فرصت را از دست می دهیم و این فرصت سوزی موجب خواهد شد سایر کشورها از پژوهشگران جوان ما استفاده کنند و دست ما خالی بماند.

کد خبر 98624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha