درخواست سهمی از فروش خودروسازان بابت مطالبات 120 روزه قطعه سازان

پرشین خودرو: بر اساس محاسبات جدیدی که به وزارت صمت نیز ارائه شده، نیاز نقدینگی قطعه سازان به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از اینکه 14 بهمن ماه امسال معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص 4 هزار میلیارد تومان به 2 شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا خبر داد، عملیات اجرایی تخصیص این مبلغ به قطعه سازان در شرکت های خودروسازی آغاز شد.

در این نشست مقرر شد 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل 4 هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو می شود که تاکنون تکلیف تسهیلات ارزی مشخص نشده است در حالی که به گفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور " بر اساس برآوردها صنعت قطعه سازی کشور 12 هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که با تزریق 4 هزار میلیارد تومان، 8 هزار میلیارد تومان دیگر نیز باقی می ماند که البته بر اساس محاسبات این رقم افزایش یافته است.

آرش محبی نژاد در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، عنوان کرد: در 2 ماه گذشته قطعه سازان رسما به وزارت صنعت رقم مورد نیاز این صنعت را 12 هزار میلیارد تومان اعلام کردند اما در محاسبات جدیدی که به وزارت صمت نیر ارائه شده نیاز نقدینگی قطعه سازان به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 



وی خاطر نشان کرد: با پرداخت 4 هزار میلیارد تومان، 4 هزار میلیارد دیگر از مطالبات 120 روزه قطعه سازان باقی می ماند که از وزارت صنعت درخواست شده که از محل پیش فروش ها و فروش فوری خودروسازان اختصاص یابد که به نظر می رسد چنین رقمی توسط خودروسازان پرداخت نخواهد شد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: در صورت تزریق 8 هزار میلیارد تومان از 14 هزار میلیارد تومان نقدینگی، 6 هزار میلیارد دیگر باقی می ماند که باید به قطعه سازان پرداخت شود.

محبی نژاد گفت: تاکنون خودروسازان از فروش فوری خودشان رقمی را برای پرداخت به قطعه سازان اختصاص ندادند.

وی همچنین در خصوص روند پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی به قطعه سازان یاد آور شد: قرار بود کل 4000 هزار میلیارد تومان تا پایان هفته گذشته به شرکتهای قطعه سازی تزریق شود در حالی که همچنان بخش مهمی از این تسهیلات پرداخت نشده است.

این فعال در صنعت قطعه سازی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر تاخیر در پرداخت تسهیلات 4 هزار میلیاردی به قطعه سازان، در این مدت فروش نقدی و پیش فروش هایی نیز توسط دو شرکت بزرگ خودروساز صورت گرفته اما خودروسازان در این جریان اقدامی در قبال پرداخت مطالبات قطعه سازان انجام نداده است.

محبی نژاد در پایان اصلاح فوری قیمت قطعات خودرو و تامین کسری نقدینگی قطعه‌سازان به مبلغ 14 هزار میلیارد تومان را از اقدامات ضروری برای حل مشکلات حاد زنجیره تامین خودروسازان کشور اعلام کرد.

کد خبر 111650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha