سامانه جامع تجارت از ایراد در توزیع تایر رنج می برد!

یک مقام انجمن تایر معتقد است تا زمانی که ایرادات سیستمی سامانه جامع تجارت برطرف نشود ثبت اطلاعات تولید و فروش تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تایر نه تنها تاثیری در نظارت و توزیع بازار تایر سواری ندارند بلکه عملکرد این سامانه را نیز غیر کارآمد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در حالی کارشناسان حضور دلالان و محتکران و نبود نظارت دقیق بر نحوه توزیع را بخش مهمی از علت آشفتگی و رشد قیمت در بازار تایر به خصوص تایر سواری عنوان می کنند که بر اساس الزام ستاد تنطیم بازار به منظور مقابله با این شرایط و نظارت بر توزیع، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان تایر ملزم به ثبت اطلاعات تولیدوفروش خود در سامانه جامع تجارت هستند.

بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار و ابلاغ سازمان حمایت تمام تایرسازان برخلاف گذشته که به صورت هفتگی یا ماهانه آمار تولید و فروش خود را به این سازمان ارائه می‌دادند،‌ ملزم شدند تا به‌صورت برخط (آنلاین) این اطلاعات را در سامانه مذکور ثبت کنند تا احتمال هرگونه فروش تایر خارج از نظام رسمی توزیع تایر گرفته شود. همچنین توزیع‌کنندگان تایر از فروشندگان کلی تا جزئی نیز موظف هستند مشخصات خریدار و میزان تایر فروخته‌شده را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

 



وضعیت نابسامان بازار لاستیک سواری و حضور دلالان و محتکران در بازارلاستیک های سبک و همچنین گرانی و کمبود سایز‌های گوناگون تایر سواری مدت زیادی است که مورد انتقاد کارشناسان است چنانچه بی توجهی به این بازار موجب سوء استفاده سود جویان از این فرصت و افزایش بی قید و شرط نرخ تایرهای سواری در بازار در غیبت نهادهای نظارتی شده است.

حال در شرایطی کارشناسان توزیع سیستمی والزام ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را عاملی در رفع مشکلات مربوط به کمبود و توزیع عادلانه این کالا در بازار می دانند که به گفته سخنگوی انجمن تایر تا زمان رفع ایرادات این سامانه عملا کارآمد نخواهد بود.

مصطفی تنها در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو اظهار داشت: تولید کنندگان تایر بر اساس ابلاغ سازمان حمایت از مصرف کنندگان خود را ملزم به ثبت اطلاعات تولید و فروش در سامانه جامع تجارت می دانند و مطابق دستور این رویه در توزیع و فروش انجام می شود اما ایرداتی در نحوه ثبت اطلاعات در سامانه وجود دارد که تا زمان رفع آن نتایج مورد نظر را به همراه نخواهد داشت.

درخواست تایرسازان برای رفع ایرادات سیستمی سامانه ثبت اطلاعات تولید و فروش

سخنگوی انجمن تایر گفت: سیستم جامع تجارت به نحوی طراحی شده که در ثبت اطلاعات مشکلاتی برای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان ایجاد می کند و باید این ایرادات هر چه سریعتر رفع شود.

 



وی افزود: بارها تولیدکنندگان خواستار هم اندیشی برای رفع اشکالات سیستمی در ثبت اطلاعات تولید و فروش تایر در سامانه جامع تجارت شدند اما متاسفانه تاکنون توجهی به این درخواست تایرسازان نشده است.

این مقام صنفی در انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به مزایای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، اظهار داشت: در جریان توزیع سیستمی تایرهای سنگین، فروش به صورت حواله انجام می شود ضمن اینکه هر توزیع کننده ای تایر باری و سنگین در اختیار نداشت و متقاضیان پس از دریافت حواله به توزیع کنندگان مشخص برای خرید تایر مراجعه می کردند در حالی که کل مصرف تایرهای باری و سنگین در کشور نیز با احتساب تولید و واردات چیزی در حدود یک و نیم تا دو میلیون حلقه بیشتر در سال نیست اما میزان تولید تایر سواری در سال 20 میلیون حلقه است بنابراین دارای شبکه گسترده ای در توزیع و فروش در کشور است که قطعا با نحوه توزیع و فروش تایر سنگین قابل قیاس نیست.

تولیدکنندگان مشکلی در اجرای الزامات و توزیع سیستمی تایر ندارند

تنها افزود: البته تولیدکنندگان موافق ثبت اطلاعات تولید و فروش در سامانه جامع تجارت هستند اما تا زمانی که ایرادات سیستمی موجود در سامانه برطرف نشود این سامانه کارآمد نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: تا پیش از این نیز تولیدکنندگان اطلاعات تولید و فروش را به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار ارائه می کردند و با الزام جدید نیز مشکلی ندارند چرا که معتقدیم اجرای درست آن و توزیع سیستمی تایر سواری تا حدودی مانع احتکار و دلال بازی در بازار تایرهای سواری خواهد شد.

سخنگوی انجمن تایر در پایان با اشاره به سهم بالای تولید داخلی در تامین تایر سواری مورد نیاز کشور تصریح کرد: در حال حاضر لاستیک سبک به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و بر همین اساس کمبود و گرانی این کالا در بازار منطقی به نظر نمی‌رسد بنابراین وجود یک سامانه سیستمی برای نظارت بر بازار، می تواند تا حدودی در رفع این مشکل در بازار موثر واقع شود.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 125673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha