خودرو متصل چیست و چرا ایران خودرو وارد این حوزه شده است!؟

خودرو متصل یکی از عناوینی است که احتمالا شما هم تا امروز نام آن را شنیده‌اید. خودرو متصل چیست و چرا ایران خودرو با محوریت شرکت امداد خودرو ایران در همکاری با غول مخابراتی، شرکت ایرانسل وارد این حوزه شده است؟ با ما همراه باشید تا دلایل اهمیت خودرو متصل برای شرکت‌های خودروسازی و شرکت‌های فناوری محور را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودرو متصل از جمله کلیدواژه‌هایی است که پس از گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت و فراگیر شدن اینترنت اشیاء، تبدیل به یکی از عناوین پرتکرار در صنعت خودرو ایران شده است.

خودرو متصل نتیجه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی در صنعت خودرو است که می‌تواند نقش مهمی در کاهش سوانح جاده‌ای و مدیریت مشکلات ترافیکی ایفا کند اما نباید خودرو متصل را با خودرو خودران یکی دانست چرا که هر کدام یک مقوله جداگانه است.

خودرو متصل یا Connected Car در واقع می‌تواند به واسطه استفاده از سنسورها و سیستم‌های ارتباطی با وسایل نقلیه دیگر یا مراکز امدادی و انتظامی، ارتباط مستمر برقرار کند و امکان ارسال و دریافت داده را برای خودرو فراهم سازد.

در خودرو خودران، مداخله سیستم‌های همیار راننده در رانندگی می‌تواند از وقوع حوادثی که ناشی از کوتاهی و حواس پرتی راننده است جلوگیری کند اما در خودرو متصل امکان اقدامات مداخله‌ای در رانندگی وجود ندارد و همچنان راننده باید وظایف خود را به بهترین نحو و با تمرکز کامل انجام دهد.

خودرو متصل به دلیل بهره‌مندی از ارتباطات آنلاین و لحظه‌ای با مراکز داده و زیرساخت‌های ترافیکی، نه تنها می‌تواند از بار ترافیکی کلانشهرها بکاهد بلکه نقش پررنگ و مهمی نیز در کاهش سوانح رانندگی جاده‌ای ایفا می‌کند.

به همین دلیل نیز شرکت‌های خودروسازی در پی گسترش فناوری خودرو متصل با استفاده از همکاری مشترک با شرکت‌های فناوری محور رفته و در سال‌های گذشته نیز به موفقیت‌هایی در این حوزه دست یافتند.

شرکت ایران خودرو یکی از خودروسازانی است که خودرو متصل را بخشی از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت قرار داده و همکاری مشترکی با شرکت ایرانسل برای ایجاد زیرساخت ارتباطی خودروهای متصل ایران خودرو با محوریت شرکت امداد خودرو ایران، آغاز کرده است.

"تفاهم‌نامه امداد خودرو ایران با ایرانسل، همکاری در حوزه‌هایی از جمله «تأمین زیرساخت شبکه‌ ارتباطی مورد نیاز برای توسعه‌ طرح خودروی متصل»، «تأمین مرکز داده‌ مناسب، سرور و زیرساخت پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین امنیت تبادل و ذخیره‌سازی اطلاعات»، «تأمین پلتفرم اینترنت اشیاء، مناسب برای کاربرد خودروی متصل»، «تأمین تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای اتصال خودروها و جمع‌آوری، ارسال و پردازش داده‌ها»، «ایجاد شبکه فروش، پشتیبانی از مشتریان و مرکز تماس و ارائه خدمات به مشتریان و کاربران نهایی راهکار خودروی متصل» و «تأمین فضا Co-Locate برای تجهیزات» را شامل می‌شود."

برخی از مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که فناوری خودروی متصل می‌تواند شدت تصادفات را تا ۸۰ درصد کاهش دهد و این موضع در کشوری مانند ایران که سالانه خسارت بسیار زیادی در این حوزه متحمل می‌شود یکی از نکاتی است که استفاده از خودرو متصل را به یک الزام تدیل می‌کند. از سوی دیگر چالش ترافیک در کلانشهرها نیز به واسطه خودرو متصل دیگر یک موضوع غیرقابل حل نخواهد بود.

مهم‌ترین موضوعی که در حوزه خودروهای متصل وجود دارد، بحث استفاده از این فناوری در حوزه خدمات پس از فروش و خدمات امدادی است. هر چند خودرو متصل با تشخیص ایرادات خودرو و صدور هشدار تعمیر و نگهداری، به راننده در زمینه نگهداری و جلوگیری از خرابی خودرو کمک می‌کند اما نمی‌تواند از خرابی خودرو به صورت کامل و صددرصدی جلوگیری کند.

در مواقعی که خودرو با مشکل فنی مواجه می‌شود، اطلاعات به مرکز داده منتقل شده و مراحل درخواست خودروی امدادی به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد. خودرو متصل می‌تواند تنها در حوزه خدمات امدادی خودرو، راهگشای بسیاری از مشکلات و تسریع کننده فرآیند امدادرسانی در مواقع ضروری باشد.

کد خبر 144156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha