حمل و نقل دریایی به صرفه‌ترین شیوه حمل کالا است

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی گفت:‌از مهمترین تهدیدهایی که حمل و نقل دریایی ما و واردات و صادرات ما را مورد تاثیر قرار می‌دهد، عدم پایبندی آمریکا به برجام، بازگشت تحریم‌ها و اعمال تحریم‌ ثانویه آمریکا برخلاف موازین بین‌المللی و حقوق بشر است.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از فارس، عباس آخوندی امروز در مراسم روز جهانی دریانوردی در تهران اظهار داشت: برگزاری این همایش فرصتی را فراهم می‌کند تا اهداف و برنامه‌های حمل و نقل دریایی مورد توجه قرار گیرد و افکار عمومی نسبت به نقش مثبت و سازنده صنعت حمل و نقل دریایی آگاهی بیشتری یابد.

آخوندی ادامه داد:‌ مواردی نظیر توسعه پایدار، بهبود وضعیت منابع انسانی و توانمندسازی آن جایگاه صنعت دریانوردی در رفاه و رشد اقتصادی و فقرزدایی حفاظت از محیط زیست دریایی و کاهش سوانح دریایی از موضوعاتی است که در برنامه‌های پنجساله توسعه کشور در جهت تحقق آنها برنامه‌ریزی شده و بخش‌های اجرایی کشور موظف به اجرای آن هستند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌صنعت دریانوردی از طریق فعالیت‌هایی نظیر ثبت کشتی‌ها، تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشتی‌ها، مالکیت و امور خدماتی کشتی‌ها، کشتی‌سازی، تعمیرات و ارائه خدمات بندری می‌تواند برای اقشار مختلف جویای کار‌، اشتغال ایجاد کند.

آخوندی گفت:‌ حمل و نقل دریایی به صرفه‌ترین شیوه حمل کالا و مواد خام در مقادیر بالا محسوب می‌شود و هم اکنون سهم کشتی در جابجایی کالا و مواد خام به 90 درصد کل تجارت جهانی می‌رسد.

وی افزود: تا سال 2018 میزان 10.3 میلیارد تن کالا توسط کشتی‌ها در دنیا جابجا شد که این حجم حمل و نقل دریایی به وسیله ناوگانی با 1.6 میلیارد تن ظرفیت حمل شده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیمی از تناژ ناوگان جهان تحت مالکیت کشورهای آسیایی است، گفت: بیش از 60 درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌شود که 99.99 درصد آن به صورت ایمن تحویل می‌شود.

آخوندی به سابقه 2500 ساله ایران در دریانوردی اشاره کرد و گفت: کشور ما با دارا بودن 5 هزار کیلومتر خط ساحلی، 15 جزیره، 90 بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی، کشوری دریایی محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ خلیج فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان سالانه بیش از 12هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال 2017 ایران بامالکیت 238 کشتی و ظرفیت بارگیری 19 میلیون تن مقام 21 جهان را به خود اختصاص داده است؛ ایران با جایگاه 21 از جمله 25 خط کشتیرانی جهان محسوب می‌شود. همچنین ایران با 6 میلیون و 583 هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم سی و یکمین کشور جهان از این حیث است.

آخوندی ادامه داد:‌ایران با بیش از 11 هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی عمدتا در آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و خزر فعالیت می‌کند و بزرگترین ناوگان دریایی از این حیث داراست.

 

حمل ونقل

 


وی به نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها در این حوزه اشاره کرد و گفت: از نقاط قوت این است که ناوگان تجاری ایران با داشتن بیش از 6 و نیم میلیون تن ظرفیت ناخالص در سال 2017 رتبه 31 جهان را دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ ناوگان نفتکش ما در سطح منطقه خاورمیانه بزرگترین است و از نظر سن ناوگان هم کشتی‌های ملکی ایرانی بهترین وضعیت را دارد.

آخوندی اضافه کرد: حضور ایران در فهرست سفید کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، نگهبانی و گواهینامه‌های دریانوردان امکان ادامه ارائه آموزش دریایی مطلوب و اعطای گواهینامه به دریانوردان ایرانی را استمرار می‌دهد.

وی گفت:‌جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت هندی با مشارکت داخلی و کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل و نقل بین‌المللی شامل 50 درصد تخفیف بر کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و تا 70 درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی از نقاط قوت ما در این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی عدم اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور را از نقاط ضعف ما در این حوزه دانست و گفت: باید موضوع را بررسی کرد که چرا جوانان ما کمتر به کار دریانوردی رغبت دارند. همچنین باید به موضوع نظام مدیریتی غیرروزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری، توجه کرد تا این نقاط ضعف رفع شود.

آخوندی همچنین به تهدیدات پیش رو در این حوزه اشاره کرد و گفت:‌ عدم پای‌بندی دولت آمریکا به برجام و بازگشت تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا بر خلاف همه موازین بین‌المللی و حقوق بشری است.

وی با بیان اینکه پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد از تهدیدات پیش رو است، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب را از تهدیدات در این حوزه عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امکان گسترش ترانزیت از ایران برای دسترسی به کشورهای آسیای میان و امکان گسترش ترانشیپ کالا به سایر کشورهای منطقه از طریق بنادر جنوبی از فرصت‌های پیش رو در این صنعت نام برد.

آخوندی گفت:‌امکان پیدا کردن شرکای جدید با توجه به سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا و تمایل بلوک‌های قدرت در جهان برای ایجاد توازن قوا و مقابله با یکجانبه‌گرایی و ایجاد نظام بین‌المللی چند جانبه گرایانه از فرصت‌های پیش رو در این صنعت است.

کد خبر 101362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha