وقتی معاون اول به تشکیل اتاق جنگ خودروسازی پاسخ نداد!

پرشین خودرو: رئیس هیات مدیره هلدینگ رایزکو از پیشنهاد صنعت قطعه سازی کشور به معاون اول رئیس جمهوری برای تشکیل اتاق جنگ خودروسازی خبر داد که متاسفانه هیچ وقت پاسخی از سوی «اسحاق جهانگیری» برای برپایی آن داده نشد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، حمیدرضا صمدی، با اعلام این خبر گفت: همزمان با آغاز تحریم های دور جدید در نامه ای به دولت و معاون اول رئیس جمهوری اعلام و خواهش کردیم با توجه به اینکه اولین اعلام جنگ تحریم ها در بخش خودروسازی است نسبت به تشکیل اولین اتاق جنگ در این بخش اقدام کنیم.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد اتاق جنگ و میز جنگ بخش خودروسازی و قطعه سازی بسیار توسط قطعه سازان داخلی کشور از دولت و شخص معاون اول رئیس جمهوری پیگیری شد اما هیچ پاسخی در این زمینه داده نشد!

صمدی در واکنش به این پرسش خبرنگار پرشین خودرو که بخش زیادی از قطعات مورد نیاز امروز خودروهای خوابیده در پارکینگ های خودروسازان مشابه قطعات تحریم سال 91 و92 است و چرا خودروسازان در آن زمان برنامه مشخص و روشنی برای داخلی سازی یا تامین بلند مدت این قطعات نداشتند؟ گفت: کسانی که از تاریخ درس نگیرند محکوم به تکرار آن با مکافات بیشتر هستند و ما از تحریم سال 91 درس نگرفتیم.

رئیس هیات مدیره هلدینگ رایزکو اضافه کرد: در تحریم قبلی حدود 80 هزار محصول پژو 206 در کف کارخانه بود که با همدلی و همکاری و راه حل مناسب نسبت به حل تامین قطعات آن خودروها اقدام شد اما ناگفته نماند اینکه ما توانایی تولید تمام قطعات مورد نیاز خودروسازی را داشته باشیم شدنی نیست.

 

حمیدرضا صمدی



وی اظهار کرد: برای قطعاتی مانند مگنت ها، آی.سی.یو و انواع مقاومت ها و خازن ها باید یک برنامه تولید میلیاردی نوشته شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد و امروز مشاهده می کنیم که مگنت ها در چین، ICU های خاص در آلمان و یا سوئیس تولید و عرضه جهانی می شود.

به گفته دکتر صمدی، ما باید در تحریم قبل و بعد از آن برای دور زدن تحریم های احتمالی آینده توشه جمع می کردیم و ایجاد زیر ساخت مناسب در صنعت قطعه سازی کشور یکی از این توشه ها می توانست باشد اما متاسفانه دولت و خودروسازان هیچ بودجه ای برای این منظور در نظر نگرفتند.

رئیس هیات مدیره هلدینگ رایزکو متذکر شد: همکاران ما در هر دو گروه خودروسازی بزرگ کشور نتوانستند تامین لازم برای تولیدات خود را قبل از تحریم ها انجام دهند چرا که از اردیبهشت ماه 97 تا اجرای تحریم های صنعت خودروسازی 5 ماه زمان بود و می شد برای ایجاد قطعات پشتیبان تولید خودروسازان برنامه ریزی و اقدام کرد.


مخالف ایده پویش داخلی سازی قطعات هستم

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار پرشین خودرو مبنی بر اینکه چقدر راه اندازی پویش داخلی سازی قطعات که این روزها شاهد استارت آن هستیم را موفق می دانید؟ تاکید کرد: من شاید با ایده پویش ساخت داخلی قطعات مخالف باشم و ممکن است این فراخوان 5 تا 10 درصد موفقیت و پیشرفت داشته باشد.

صمدی با بیان اینکه موفقیت پویش داخلی سازی قطعات به اندازه انتظار دولت از آن نخواهد بود، با ذکر چند مثال ادامه داد: تولید قطعه ای مانند آی.سی.یو با فراخوان عملی نخواهد شد چراکه برای تولید این قطعات ابتدا باید یک برنامه تولید میلیاردی نوشت که توجیه اقتصادی داشته باشد و در ادامه یک سرمایه گذاری وحشتناک انجام داد.

رئیس هیات مدیره هلدینگ رایزکو، افزود: یک کارخانه تولید مگنت در اصفهان راه اندازی شده بود که به دلیل تیراژ کم تولید خیلی زود ورشکسته و جمع شد.

وی معتقد است که تولید دوباره چرخ اشتباه است و برای تکرار تولید آن نباید هزینه شود و بهتر است در شرایط امروز، بر روی مزایای اقتصادی و توانایی های کشور کار کنیم و با راه اندازی اتاق های فکر و استفاده از فکر بزرگان، نسبت به ذخیره انرژی ها، تصمیم گیری های صحیح و انجام سریع آن اقدام کرد.

کد خبر 114643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha