ثبات قیمت منجر به زیان 40 هزار میلیاردی خودروسازان شد!

رانت و جا به جایی سرمایه ای که در دو سال اخیر در بازار خودرو رخ داده ناشی از تصمیمات غلط و ثابت نگه داشتن قیمت خودرو به منظور کاهش دغدغه و نگرانی مردم بوده است موضوعی که در این مدت هیچ گاه جامعه و متقاضیان واقعی بازار خودرو از آن منتفع نشده اند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در چند روز اخیر اخبارهای ضد و نقیضی در خصوص تصمیم گیری در خصوص قیمت خودرو شنیده می‌شود اگر چه به گفته دبیر انجمن خودروسازان این مساله در نهایت به موضوع افزایش قیمت خودروها ختم می‌شود اما به نظر می رسد همچنان پیشنهادی که از سوی خودروسازان مطرح شده مورد اختلاف دستگاههای تصمیم گیر است.

هر چه هست قرار است امروز قیمت خودرو با تصمیم ستاد تنظیم بازار تعیین تکلیف شود اگر چه با توجه به دستور جلسات قبلی ستاد تنطیم بازار نوبت به قیمت خودرو نرسید اما امروز با توجه به رکود تورمی بازار خودرو، چشم ها به تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار و اعلام قطعی قیمت ها دوخته شده است اقدامی که به گفته کارشناسان صنعت خودرو هر روز تاخیر در این زمینه زیان بیشتری را به شرکتهای خودروسازی تحمیل می کند زیانی که مرز 30 هزار میلیارد را رد کرده و در آستانه 40 هزار میلیارد تومان قرار گرفته است.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو با ابراز تاسف از نحوه غلط قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: متاسفانه قیمت‌های فعلی خودروهای پرتیراژ داخلی همچنان بر مبنای قیمت‌های تعیین شده در 7 بهمن ماه 97 است که هر گونه عدم به روزآوری آن بی تردید منجر به زیان دهی بیشتر خودروسازان خواهد شد.

 

خط تولید خودرو



امیر حسن کاکایی معتقد است چنانچه امروز در خصوص نحوه عملکرد شرکتهای خودروسازی تصمیمات درستی اتخاذ شود می توان از این صنعت طلبکار بود این در حالی است که عدم تصمیم گیری درست در خصوص قیمت خودرو در دو سال اخیر هزاران میلیارد تومان زیان را به دو شرکت بزرگ خودروساز تحمیل کرده در حالی که هزاران میلیارد سود را به جیب عده ای واسطه سرازیر کرده است.

به گفته وی رانت و جا به جایی سرمایه ای که در دو سال اخیر در بازار خودرو رخ داده به دلیل تصمیمات غلط و ثابت نگه داشتن قیمت خودرو به منظور کاهش دغدغه و نگرانی مردم بوده است موضوعی که در این مدت هیچ گاه جامعه و متقاضیان واقعی بازار خودرو از آن منتفع نشده اند.

تبعات عرضه خودرو بر پایه قیمتی 97

وی با طرح این سوال که آیا در این دو سال اخیر جامعه از قیمت پایین خودرو بهره مند شده است، گفت: در شرایطی قیمت خودرو با قیمت بهمن سال 97 عرضه می شود که اصلا برای مردم چنین ارقامی قابل باور نیست چون اصولا در بازار چنین شرایطی به چهت رشد نجومی قیمت ها احساس نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: با فشردن قیمت خودرو در دو سال گذشته متاسفانه قیمت خودرو در کف بازار بالا رفت و خودروسازان زیان کردند به اسم اینکه قرار است قیمت خودرو با نرخ کمتری به دست مردم برسد.

کاکایی همچنین با توجه به پروسه بررسی قیمت گذاری خودرو در کمیته خودرو و برخی اظهارات در خصوص تاثیر حضور مجدد شورای رقابت در فرایند قیمت گذاری اشاره و خاطر نشان کرد: آیا در این سالها با حضور و یا حذف شورای رقابت مشکل قیمت خودرو حل شد که همچنان موضوع شورای رقابت برای قیمت گذاری و اختلافات برسر دستور العمل این شورا با سازمان حمایت مطرح است.

 

امیرحسن کاکایی



وی گفت: در حالی تاخیر در تصمیم گیری قیمت خودرو ادامه دارد که یکی از دلایل زیان دهی خودروسازان در سال 97 ناشی از 6 ماه تعلل در کنار گذاری شورای رقابت از پروسه قیمت گذاری خودرو است موضوعی که منجر به رشد قیمت در بازار و در نهایت عرضه خودروها با قیمت بهمن سال 97 شد.

بازی های سیاسی تصمیم گیری ها اساسی را به تعویق می اندازد

وی افزود: با وجود اینکه در این سالها حضور و یا کنار گذاشتن شورای رقابت تاثیری در جریان قیمت گذاری خودرو نداشته است معلوم نیست چرا همچنان برخی ها بر طبل حضور این شورا به عنوان نهادی تاثیر گذار در بازار خودرو می کوبند.

این کارشناس صنعت خودرو مشکل اصلی بازار خودرو را نحوه غلط قیمت گذاری خودرو دانست و گفت: معتقدم حتی فرمول و دستورالعمل شورای رقابت مشکلی نداشت و مشکل اعدادی بود که در فرمول محاسبه می گردید.

کاکایی در پایان با اشاره به تاثیر بازی های سیاسی بر تصمیم گیری های اساسی در کشور تاکید کرد: در این موقعیت که ابهامات در فضای اقتصادی و سیاست گذاری کشور زیاد است هر گونه بازی های سیاسی تنها تصمیم گیری های اساسی را در بخش های مهم صنعتی به تعویق می اندازد.

خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 122430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha