موتورسازان 4 سال برای اجرای استاندارد یورو 5 مهلت خواستند

تولیدکنندگان موتورسیکلت در حالی با ارائه جدول زمان بندی خواستار فرصت چهار ساله اجرای استاندارد یورو 5 شدند که به گفته یک مقام صنفی در صنعت موتورسیکلت در صورت عدم موافقت دولت با پیشنهاد تولیدکنندگان و اجرای این استاندارد از سال 1400، به طور قطع کل تولیدکنندگان موتورسیکلت تعطیل می شوند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، ضرورت اعمال استاندارد یورو 5 از ابتدای سال 1400 به واسطه مصوبه سال 1397 دولت در حالی این روزها از جمله نگرانی واحدهای فعال تولیدی به شمار می‌رود که برابر استاندارد روز اتحادیه اروپا حداقل فاصله زمانی بین دو استاندارد در اتحادیه اروپا 4 سال است.

این الزام در حالی است که مطابق مصوبه سال 97 برای حداقل حد مجاز آلایندگی موتورسیکلت، فاصله زمانی دوساله از سال 1398 تا 1400 جهت تغییر حد مجاز یورو 4 به یورو5 تعیین شده است.

با توجه به این شرایط، موضوع درخواست تعویق استاندارد یورو 5 در صنعت موتورسیکلت ایران اخیرا مطرح شده است، بر این اساس یک مقام صنفی در انجمن موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو عنوان کرد: بر اساس جدول پیشنهادی ارائه شده، تولیدکنندگان موتورسیکلت خواستار ارائه فرصت 4 ساله جهت تهیه پیش نیازهای ارتقاء و اعمال استاندارد مربوطه بر اساس جدول زمانبندی شدند.

به گفته بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، در حال حاضر قطعات اصلی موتورسیکلت‌سازی، شامل قوای محرکه از کشور چین تامین می شود که حد مجاز آلایندگی در آن کشور و سایر کشورهای آسیای جنوب شرقی معادل یورو 4 است از طرف دیگر، امکانات آزمایشگاهی جهت آزمون کامل الزامات استاندارد یورو 5 در کشور فراهم نیست.

 

موتورسیکلت



وی با توجه به ارائه جدول زمانبندی استاندارد یورو5 در صنعت موتورسیکلت به کمیسیون امور زیربنایی دولت اظهار داشت: در صورت عدم موافقت با پیشنهاد انجمن و اجرای استاندارد یورو5 از ابتدای سال 1400 صنعت موتورسیکلت با چالش بزرگی مواجه می شود و به طور قطع کل تولیدکنندگان موتورسیکلت از ابتدای سال آینده تعطیل خواهند شد.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی به هیچ وجه تولیدکنندگان موتورسیکلت امکان اجرا و انطباق تولیدات با استاندارد یورو 5 را ندارند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به نرم اجرای هر استاندارد طبق استاندارد اتحادیه اروپا و فرصت چهار ساله برای پی گیری امکانات و تجهیزات لازم برای ارتقاء تولیدات به استانداردهای بالاتر، گفت: متاسفانه صنعت موتورسیکلت ایران در سه چهار سال اخیر با استاندارد و قوانین مختلفی روبرو شده است که در هیچ کدام زمان لازم به تولیدکنندگان داده نشد، از تغییر کاربراتور به انژکتور تا ارتقاء استاندارد یورو3 به 4 تا قانون هوای پاک همگی از مصوباتی است که به یکباره برای صنعت موتورسیکلت اجرایی شد.

ضیاء مقدم افزود: به عنوان مثال در تاریخ 30 مهر 97 که قانون هوای پاک مصوب شد از ابتدای آبان 97 و با فاصله یک روز اجرایی شد در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین قوانینی تدوین نمی شود که بدون هیچ گونه فرصتی به تولیدکنندگان اعمال شود.

وی در همین حال به همراهی خوب وزارت صمت با صنعت موتورسیکلت اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون پیشنهاد صنعت موتورسیکلت در خصوص برنامه زمانبندی اجرای استاندارد یورو5 در کمیسیون زیر بنایی دولت در حال بررسی است البته تولیدکنندگان خواستار تعویق استاندارد یورو 5 نبودند بلکه جدول زمانی را به وزارت صمت ارائه کرده که طی دوره 4 ساله تولیدکنندگان می توانند این استاندارد را به طور واقعی برای تمامی محصولات اجرایی کنند.

این مقام صنفی در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت با اشاره به وجود بیش از 240 برند در این صنعت، گفت: در صورت اعمال استاندارد یورو 5 و آمادگی برخی تولیدکنندگان با اجرای آن، باید نسبت به انجام آزمون برای تمامی برندهای موجود اقدام شود درحالیکه به دلیل نبود تجهیزات آزمایشگاهی در اجرای برخی از این آزمون ها و تجهیز این آزمایشگاه ها ماهها زمان نیاز دارد.

ضیاء مقدم در پایان با توجه به اشتغال 16 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت و فعالیت 44 کارخانه تولیدی موتورسیکلت در کشور، خواستار مساعدت دولت در اعمال این استاندارد شد و اظهار داشت: امیدواریم دولت دراین زمینه مساعدت کند تا چرخه تولید در صنعت موتورسیکلت به جهت این الزامات متوقف نشود.
خبرنگار : زهرا حریری 

کد خبر 129199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha