رفع ممنوعیت صادرات تایر در سال 1400 / دولت باید در قوانین و سیاست های صنعت تایر بازنگری کند

یک مقام مسئول در انجمن صنعت تایر با تاکید بر اهمیت بازنگری در سیاست های دولت در صنعت تایر، خواستار ایجاد ساز و کارهایی برای افزایش امنیت سرمایه گذاری در بازار داخل و رفع ممنوعیت صادرات تایر در سال 1400 شد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، صنعت تایر در سالی که گذشت اگر چه با مشکلات و موانعی در تامین ارز و مواد اولیه مورد نیاز تولید روبرو بود اما با غلبه بر کاستی ها و کمبودها و تحقق شعار جهش تولید، رشد 22 درصدی تولید را در پایان بهمن 99 به ثبت رساند و پیش بینی می شود در صورتی که در سال 1400 با چالش جدیدی مواجه نشود صنعت تایر با گسترش فعالیت ها بر مدار توسعه حرکت کند.

البته بازار تایر هم مانند بسیاری از بازارهای کالایی کشور، در سالی که گذشت در مقاطعی با کمبودهایی مواجه شد شرایطی که ریشه آن را باید در نابسامانی در اقتصاد کلان کشور جست. با این حال کارشناسان و فعالان این صنعت معتقدند در صورت برقراری ثبات و آرامش در اوضاع سیاسی، در سال 1400 هیچ کمبودی در زمینه تولید و عرضه تایر سبک در کشور وجود نخواهد داشت.

بر این اساس یک مقام صنفی در انجمن صنعت تایر پیش بینی کرد در سال جدید با سرمایه گذاری هایی که در صنعت تایر صورت گرفته است و طرح های توسعه ای که کارخانجات تولیدی در دست اجرا دارند ، افزایش کمی و کیفی تایرسازان محقق شده و جهش تولیدی که در سال گذشته آغاز شده است را ادامه خواهند داد.

 

تایر سنگین، آرتاویل تایر


مصطفی تنها سخنگوی انجمن صنعت تایر معتقد است در سال 1400 در چند بخش شاهد توسعه در صنعت تایر خواهیم بود ابتدا طرح تایر سنگین آرتاویل تایر است که در آستانه بهره برداری است و با آغاز تولید این واحد صنعتی، ظرفیت تولید در بخش تایرهای رادیال سنگین به حدود دو برابر افزایش خواهد یافت.

به گفته وی همچنین در آینده نزدیک با اجرای برخی طرح ها در حوزه خرید ماشین آلات و تجهیزات جدید، افزایش بهره وری و تجدید نظر در فرایند تولید در تعدادی از کارخانجات از جمله شرکت بارز کردستان، کرمان و کویر تایر شاهد تحولات قابل توجهی در تولید و توسعه صنعت تایر در کشور خواهیم بود.

تنها در عین حال معتقد است تحقق این برنامه ها و اهداف در صنعت تایر نیازمند بازنگری در برخی سیاست های دولت در این صنعت است زیرا صنعتی که در حال تحول است طبعا نیازمند تحولاتی در سیاست ها و برخی روش ها از سوی مسئولان است و باید سیاست ها همپای این جریان انعطاف پذیر باشند تا امکان پوشش شرایط و تکنولوژی روز دنیا در این صنعت فراهم شود.

صنعت تایر علاوه بر این تغییر برخی سیاست ها ، همچنان نیازمند مانع زدایی ها و پشتیبانی هایی از سوی مسئولان است ؛ بر این اساس سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر با اشاره به حجم بالای تولید تایرسازان در سال جدید خواستار رفع ممنوعیت صادرات تایر در سال 1400 شد و به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با ادامه جریان تولید تایرسازان، مسلما در سال جاری با حجم زیادی از تولید تایرهای سواری و مازاد بر مصرف روبرو خواهیم بود که باید به بازارهای هدف صادر شوند در غیر این صورت در انبارها دپو خواهند شد.

به گفته تنها، هم اکنون در تامین نیاز تایر سواری بازار اشباع است و مشکلات موجود مربوط به نحوه توزیع است جریانی که در حیطه وظایف تایرسازان نیست و باید توسط نهادهای مسئول نظارت و مدیریت درستی بر این جریان صورت گیرد.

 

صادرات تایر


این فعال در صنعت تایر در حالی بر رشد صعودی و تامین نیاز بازار تایرهای سواری تاکید دارد که همچنان در تولید و عرضه تایرهای سنگین رادیال کمبود های زیادی در کشور وجود دارد.

تنها با این حال تاکید می کند که باید صنعت تایر بتواند مازاد بر تولید را صادر کند حداقل در گروهی از تایرهایی که مصرف کمتری در داخل دارند مانند تایر خودروهای شاسی بلند باید این امکان فراهم شود تا تولیدکنندگان با صادرات به بازارهای هدف ناگزیر به پایین کشیدن فتیله تولید نشوند.

به گفته او سالهای زیادی صنعت تایر در بازارسازی و دستیابی به بازارهای هدف سرمایه گذاری جدی کرده است اما از سال 97 و بروز شرایط تحریمی و ممنوعیت صادرات، عملا تایرسازان این بازارها را از دست دادند و امروز باید با رفع این ممنوعیت اجازه داده شود که تا مجددا با بازارسازی و دستیابی به بازارهای صادراتی ، تولیدات مازاد بر مصرف را به کشورهای هدف صادر کنند.

تولیدکنندگان همچنین انتظار دارند در سال 1400 دولت با برخی پشتیبانی ها در حوزه تعرفه ای موجب ایجاد امنیت سرمایه گذاری در بازار داخل شود و با تجدید نظر در تعرفه تایرهای سنگین، نرخ تعرفه تایرهای سنگین رادیال را که در سال 97 از 26 درصد به حدود شش درصد کاهش داده است را به تعرفه قبلی بازگرداند.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 130914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha