تاثیر کمبود تراشه بر قیمت خودروسازان داخلی

کمبود تراشه در زنجیره تامین این روزها به بحرانی در غول های خودروسازی جهان تبدیل شده است و بسیاری از کارخانجات تولیدی را با کاهش تولید مواجه کرده است اما این بحران دامن صنعت خودروسازی کشور ما را نیز خواهد گرفت؟

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در چند ماه گذشته به دلیل آثار تعطیلی سراسری ناشی از کرونا،‌ صنعت خودرو دنیا بیش از همه بیشتر تحت تأثیر کمبود تراشه‌ قرار گرفته است با تعطیلی‌های سراسری و افزایش نیاز مردم به ابزار و وسایل الکترونیکی و اینترنتی، بخش مهمی از ظرفیت‌های تراشه سازان به صنعت فناوری‌های اینترنتی و موبایلی اختصاص یافت و در این جریان اکثر خودروسازان دنیا از این کمبود صدمه دیده و با افت تولید و تعطیلی مواجه شدند.

اما کاهش تولید به دلیل "کمبود تراشه" تنها مشکلی نیست که شرکت های خودروساز با آن روبرو هستند. آنچه وضع شرکت های خودروسازی را نگران کننده تر می کند افزایش قیمت تراشه ها از سوی تولیدکنندگان تراشه های اتومبیل است که مطمئنا موجب افزایش هزینه شرکت های خودروسازی و کاهش احتمالی سود آنها خواهد شد.

اینکه کمبود تراشه و افزایش قیمت آن تا چه میزان می تواند بر روی قیمت تمام شده خودرو در بازار جهانی تاثیر گذار بوده و هزینه تولید خودرو در همه کشورها را افزایش دهد، موضوعی است که در صنعت خودروسازی کشور ما نیز قابل تامل است اینکه وضع موجود چه تاثیری بر تامین و هزینه واردات قطعات و نهایتا قیمت تمام شده تولید خودروسازان داخلی خواهد گذاشت و آیا بلایی که این روزها گریبان گیر بیشتر غول های خودروسازی شده می تواند دامن صنعت خودرو ایران را هم بگیرد؛ از موضوعات مهمی و قابل پیش بینی در صنعت خودروسازی کشور است.

در این ارتباط دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور معتقد است: بخشی از قطعات الکترونیکی مورد نیاز صنعت خودرو داخلی سازی شده است اما تراشه هایی که این روزها صنعت خودروی دنیا را با مشکل مواجه کرده در ایران نیز داخلی سازی نشده و امکان ساخت داخل هم ندارد چرا که تولید قطعات خاص الکترونیکی بسیار سخت است و در هیچ کجای دنیا نیز چنین کاری را انجام نمی دهند.

 

آرش محبی نژاد



آرش محبی نژاد با تاکید بر اینکه بحرانی جهانی کمبود تراشه بر صنعت خودرو ایران نیز بی تاثیر نخواهد بود به خبرنگار پرشین خودرو گفت: با این حال معتقدم کمبود تراشه تاثیر قابل توجه و شگرفی بر قیمت تمام شده خودرو در کشور نخواهد داشت و آنچه در دنیا رخ داده است نتیجه کاهش عرضه تراشه است که شرکتهای خودروسازی را در دنیا با بحران مواجه کرده است اما مسلما تاثیر غیرمستقیمی بر قیمت خودرو در دنیا خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: تاثیر بیشتر این جریان بر نظام اقتصادی عرضه و تقاضا ناشی از کمبود تراشه است که به طور غیرمستقیم موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

دبیر انجمن همگن قطعه سازی کشور با توجه به تاثیر پذیری صنعت خودرو ایران از کمبود در برخی اقلام الکترونیکی بیان کرد: ECU قطعه مهمی است که از دهها و صدها بسته الکترونیکی ساخته می شود البته این قطعه تا حدودی در کشور تولید می شود اما این قطعه شامل AC و برخی بوردهای الکترونیکی خاص است که در کشور تولید نمی شود و این تراشه ای که در دنیا مشکل ایجاد کرده است از جمله این بسته های الکترونیکی است که در کشورما نیز امکان ساخت و تولید ندارد و در هیچ خودروسازی در دنیا چنین کاری صورت نمی گیرد و تنها برخی شرکتهای خاص این ملزومات الکترونیکی را در دنیا تولید می کنند.

محبی نژاد تاکید کرد: اینکه خود قیمت تراشه بر قیمت خودرو تاثیر شگرف و مستقیمی بگذارد به این نحو نخواهد بود اما به جهت کاهش عرضه مسلما قیمت تراشه افزایش خواهد یافت.

وی در پایان خاطر نشان کرد: صنعت خودرو ایران تاثیر مستقیم کمبود قطعات را به عینه درک کرده است اما مشکلات صنعت خودرو ایران ناشی از تبعات قیمت گذاری دستوری جدی تر از کمبود تراشه خواهد بود.

خبرنگار : زهرا حریری

کد خبر 131906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha