اعلام 4 پارامتر اصلی برای افزایش تیراژ خودرو

تحقق اهداف وزیر صمت برای افزایش دو میلیونی تیراژ خودرو تا سال 1404، نیازمند یک کار تیمی، توسعه محصول، اصلاح قیمت در صنعت خودروسازی و فراهم آوردن زیر ساخت های مورد نیاز این صنعت است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امیرحسین جلالی نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان تهران، در یک نشست خبری با موضوع بحران مالی در صنعت قطعه سازی خودرو اظهار داشت: یکی از راه های کاهش قیمت خودرو، افزایش تولید می باشد در حالیکه شرایط جبری کرونا، مشکلات زیادی برای قطعه سازان ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه، 200 میلیون یورو قطعه در گمرک هنوز ترخیص نشده است، افزود: به دلیل نبود همین قطعات بیش از 150 هزار دستگاه خودرو ناقص در پارکینگ های شرکت های خودروسازی مانده است که مدیریت ترخیص هوشمند می تواند به رفع این مساله منجر شود.

 

امیرحسین جلالی


نائب رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران با تاکید بر اینکه قطعه سازان پیشران اقتصاد کشور هستند، تصریح کرد: تحقق اهداف وزیر صمت مبنی بر افزایش تیراژ خودرو به سه میلیون دستگاه تا سال 1404، نیازمند توسعه محصول، اصلاح قیمت در صنعت خودروسازی، کار تیمی و آمادگی فضای کسب و کار است.

وی کمبود نقدینگی قطعه سازان و خودروسازان را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: خودروسازان به دلیل تنگنای مالی، پرداخت های خود به قطعه سازان را از طریق ابزارهای مالی مانند خرید دین انجام می دهند.

جلالی ادامه داد: در حالی که در روش خرید دین بانک ها 20 درصد از مبلغ چک را به مدت یکسال مسدود می کنند و حدود 10 تا 20 درصد از ارزش پول نیز به دلیل تورم کاسته شده و در نهایت قطعه سازان تنها با 60 تا 70 درصد قدرت خرید سال گذشته خود اقدام به تولید قطعه می کنند و بقیه سرمایه در گردش خود را از طریق سقف اعتباری و بانک ها تامین می کنند چراکه قطعه سازان در هر شرایطی محکوم به سودآوری هستند.

 

جعفر نصیری


خرید از قطعه سازان درجه 2 یا 3 دلیل افت کیفیت تولید برخی خودروهای

در ادامه این نشست، جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان تهران، با تاکید بر اینکه جامعه قطعه سازی توان تولید قطعات سفارش شده خودروسازان را دارد، اظهار داشت: تمام خریدهای ما نقدی است اما تسویه حساب از سمت خودروسازان به صورت تسهیلاتی و در بازه های طولانی مدت صورت می گیرد و این موضوع موجب کاهش نقدینگی در صنعت قطعه سازی شده است.

وی افزود: مشکل دیگر قطعه سازان، تامین مواد اولیه است که این صنعت را دچار مشکل کرده است.

نصیری با بیان اینکه نگرانی امروز قطعه سازان نسبت به آینده ای است که هیچ چشم انداز روشنی ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در خصوص محصولات جدید خودروسازان و تیراژها هیچ برنامه مشخصی وجود ندارد.

وی در پاسخ به دلیل افت کیفیت محصولات تولید داخل خودروسازان، بیان داشت: قطعه سازان فعال در زنجیره تامین خودروسازان طبق استانداردهای روز دنیا فعالیت می کنند و خودروساز نیز به کیفیت قطعه خریداری شده نظارت دائم دارد. اما ممکن است گاهی قطعه ساز به دلیل ترخیص نشدن کالا و اجناسش از گمرک یا نداشتن سرمایه کافی، نتواند به صورت موقت پاسخگوی خط تولید خودروساز باشد و در این شرایط ممکن است خودروسازان برای حفظ تیراژ خود اقدام به خرید قطعه مورد نظر از قطعه سازان درجه دو یا سه کنند که این مورد موجب افت کیفیت در برخی از خودروهای ساخت داخل شده است.

 

بهرام طیبی


همچنین، بهرام طیبی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان استان تهران، در این نشست با تاکید بر ضرورت حمایت دولت و مجلس از قطعه سازان متذکر شد: الگوی قیمت گذاری دستوری در خودرو باید تغییر کند چرا که صنایعی همچون فولاد و پتروشیمی از این قوانین مبرا هستند؛ از این رو پیشنهاد می کنیم قیمت گذاری دستوری در خودرو نیز حذف شود.

به گفته، چنانچه نقدینگی ایجاد شود و چرخ اقتصاد شرکت ها بچرخد، قطعه سازان پتانسیل لازم برای کمک به خودروسازان در موضوع افزایش تیراژ روزانه را دارند.

کد خبر 135172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha