کد خبر 142344
۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
صدور تاییدیه‌های یک شبه به کیفیت خودرو ضربه می‌زند

نایب رئیس انجمن همگن استان تهران گفت: اولین کاری که خودروسازان باید انجام دهند اصلاح قراردادهای قطعه‌سازان بر اساس نرخ مواد اولیه و سایر هزینه‌ها است و باید قیمت‌ها به‌روزآوری شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امیرحسین جلالی با بیان این مطلب افزود: امروز یکی از مشکلات صنعت خودرو قراردادهایی است که بین خودروساز و قطعه‌ساز منعقد می‌شود که عملا از کارایی لازم برخوردار نیستند.

وی گفت: با فرض پرداخت مطالبات 120 روزه قطعه سازان، ارزش نقدینگی قطعه‌ساز پس از 4 ماه و با وجود نرخ تورم در کشور همواره در حال کاهش است و در این جریان مواردی چون تاخیر در اصلاح قیمت‌ها و همچنین وجود تفاهم‌نامه‌ها در پرداخت مطالبات به صورت خرید دین و اوراق گام نیز همگی درصدی از ارزش نقدینگی قطعه‌ساز را کسر می‌کند، بنابراین مطالباتی که از این مسیرها تسویه و پرداخت می‌شود فقط 50 درصد مبلغ اولیه قدرت خرید خواهد داشت طبعا با این شیوه تامین نقدینگی نمی‌توان به موقع قطعات موردنیاز خودروساز را تامین کرد.

زمانی که قطعه‌ساز درگیر مشکل نقدینگی است چگونه می‌تواند کیفیت را مدیریت کنند

عضو هیات مدیره انجمن همگن کشوری با توجه به راهکاری برای تامین نقدینگی قطعه سازان اضافه کرد: زمانی که قطعه سازان درگیر مشکل نقدینگی باشند چگونه می‌توانند کیفیت را مدیریت و رضایت شغلی پرسنل را فراهم کند؟ مساله مهمی که به طور قطع از همه مهم‌تر است چرا که رضایت پرسنل است که بر روی کیفیت و تولید واحدهای قطعه سازی تاثیر گذار است.

جلالی در ادامه در خصوص کیفیت قطعات و تاثیر آن بر نارضایتی خریداران خودروهای داخلی گفت: برای کیفیت باید سراغ بن‌سازه‌ها و به‌روزآوری پلتفرم برویم تا شاهد کیفیت خودروها باشیم.

وی همچنین با توجه به رشد نرخ مواد اولیه و تبعات قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های متعدد در عرضه خودرو گفت: زمانی که تا این میزان قیمت مواد اولیه افزایش دارد و سیاست‌های متعدد در قیمت و فروش خودرو اعمال می‌شود آیا می‌شود به کیفیت خودروها هم فکر کرد و کیفیت را ارتقا داد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان استان تهران تاکید کرد: به رغم تمام مشکلات، قطعه سازان ما توان تولید قطعات با کیفیت را دارند و معتقدم مشکل کیفیت خودروها را باید در جای دیگری غیر قطعه سازی پیگیری کرد.

درخواست قطعه سازان برای پرداخت یک ماهه مطالبات

عضو هیات مدیره انجمن همگن کشوری هم در ادامه در خصوص اظهارات اخیر مدیرعامل سایپا در خصوص تسویه مطالبات ۱۲۰ روز قطعه سازان گفت: اگر چه قطعه سازان در دهه‌های گذشته موفق به دریافت مطالبات 60 روز بودند اما حدود ۳ تا ۴ سالی است که مطالبات قطعه سازان بالای 120 روزه و یا ضریبی از ۱۲۰ روز است.

فرامرز طیبی در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: بخشی از این مطالبات همواره به صورت خرید دین، قراردادهای سه جانبه و یا اوراق گام پرداخت شده است اگر چه اوراق گام نیز تاکنون راهگشا نبوده است.

عضو انجمن همگن قطعه سازان استان البرز تاکید کرد: امید است که بر اساس گفته مدیرعامل سایپا مطالبات ۶۰ روزه پرداخت شود و مطابق با قرارداد عملی شود گرچه فعلا قراردادها ۱۲۰ روزه است اما درخواست قطعه سازان زیر یک ماه است.

طیبی اضافه کرد: یکی از مشکلات صنعت قطعه سازی به دلیل عدم به‌روزآوری قیمت در سیکل ساختاری خودروسازان است وقتی اعداد دیر به‌روزآوری می شود این گپ قیمتی باعث می شود که ارسال هزینه‌ها به شورای رقابت صحیح نباشد.


صدور تاییدیه های یک شبه‌ای که به کیفیت خودرو ضربه می‌زند

عضو هیات مدیره و رئیس کمیته کیفیت انجمن همگن کشوری گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در کمیته کیفیت انجمن انجام شده است ریشه‌های نارضایتی مشتریان از کیفیت خودرو و قطعات به 5 محور برمی‌گردد محور اول به 20 درصد کاری که در خط تولید خودروسازان انجام می‌شود، مربوط است و مشکل بعدی هم به قطعه سازان برمی‌گردد و بخشی از نارضایتی نیز به دلیل تولید خودروهایی است که باید از گردونه تولید خارج شوند و دیگر پاسخ‌گوی نیاز مشتریان نیستند و و برخی از جنس نارضایتی‌ها ناشی از نبود امکانات آزمایشگاهی و ادوات تست برای صحه‌گذاری و تایید بخشی از قطعات تولید به خصوص خودرو و سیستم‌ها است.

ابراهیم دوست‌زاده با بیان این مطلب افزود: با توجه به مواردی که ذکر شد امروز هم خودروسازان و قطعه‌ساز می‌داند که مشکل کیفیت و نارضایتی مصرف کنندگان از کجاست که البته ریشه بسیاری از آنها به مشکلات اقتصادی بر می‌گردد.

نایب رئیس انجمن قطعه سازان استان سمنان تاکید کرد: پاشنه آشیل و ستون اصلی مشکلات کیفی در صنعت خودرو مسائل اقتصادی و کمبود نقدینگی در این صنعت است البته برخی از محورهای اشاره شده در ایجاد نارضایتی مشتریان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و بخشی هم مسلما نیازمند دانش فنی و تکنولوژی و فناوری روز است که نیازمند توجه به منابع انسانی متخصص و همچنین توجه خودروسازان به تحقیق و توسعه و مقوله مهندسی توسعه و مرغوبیت است.

دوست زاده همچنین سورس های متعدد و تاییده‌های یک شبه را بخشی از مشکلات کیفی در صنعت خودرو دانست و گفت: امان از تعدد سورس‌ها و صدور تاییده‌های یک شبه و یک روزه‌ای که به دلیل ترس از خطر توقف تولید صورت می‌گیرد.

سهم قطعه سازان از 160 همت پول مردم برای پیش خرید خودرو کجاست ؟

عضو هیات مدیره انجمن همگن کشوری نیز در ادامه به مقوله کیفیت در صنعت خودرو پرداخت و گفت: در سال‌های اخیر خودروهایی مثل ال 90 در کشور تولید شده که به نظر نمی‌رسد که مشتری از کیفیت آن ناراضی باشد.

علی یکه‌فلاح با بیان این مطلب افزود: ال 90 خودرویی است که توسط خودروسازان و قطعه سازان داخلی و مطابق استانداردهای جهانی در کشور تولید شد که به تولید این خودرو ایمن افتخار می‌کنیم.

رییس انجمن استان زنجان اضافه کرد: ریشه کیفیت خودرو تنها به خودروساز و قطعه‌ساز بر نمی‌گردد بلکه بخشی از آن به مواد اولیه تولید مربوط می‌شود در حالی که در جریان تولید ال 90 مواد اولیه به‌روز و  قراردادها و پرداخت و پیش پرداخت قطعه سازان نیز به‌روز  پرداخت می‌شد.

یکه فلاح با انتقاد از جمع‌آوری رقم بالایی از پول مردم در روزهای پایانی سال گذشته از مسیر پیش خرید خودرو گفت: 160 همت پول مردم برای خرید خودرو در شرایطی جمع‌آوری می‌شود که سهم قطعه سازان در این بخش مشخص نیست در حالی که قطعه سازان برای سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه، کیفیت و واردات مواد اولیه و خرید ارز و تطابق استانداردهای جهانی نیازمند نقدینگی هستند اما متاسفانه هیچ پیش پرداختی با وجود این حجم از نقدینگی که جمع‌آوری شد، به قطعه ساز پرداخت نمی شود.

تولید خودرو خدمت به مردم است

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور در ادامه به موضوع واردات خودرو به جای تولید خودرو در کشور اشاره و بیان کرد: آیا با وجود مشکلات ارزی در کشور اصولا امکان واردات خودرو را داریم که بخواهیم با واردات صنعت داخل را تعطیل کنیم.

ابراهیم احمدی رییس انجمن استان اصفهان با بیان این مطلب افزود: خودرو امروز کالایی ضروری و مهم در سبد خانوارهاست و اگر تولیدی صورت می‌گیرد خدمت به مردم است.


لزوم تزریق 10 هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از تعطیلی صنعت قطعه سازی کشور

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور گفت: در جلسات قطعه سازی مشخص شد چنانچه رقمی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان تخصیص داده نشود باید این صنعت را تعطیل کنیم.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سیامک مقتدری با بیان این مطلب بیان کرد: امروز علاوه بر مشکل تامین نقدینگی و مسائل فنی، نحوه توزیع تولید در میان قطعه سازان به جهت سایزهای مختلف نیز از مشکلات تولید است.

وی همچنین به جدولی در خصوص رشد قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: قیمت فولاد در سال‌های اخیر بیش از 45 برابر شده است و در سال گذشته نیز حدود دو بار قیمت محصولات فولاد مبارکه افزایش داشته است و قطعه سازان به عنوان مصرف کنندگان فولاد ناگزیر به تحمیل این ارقام شدند.

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازان تاکید کرد: متاسفانه ما نسبت به صنعت خودرو دچار پوپولیسم هستیم.

شکست داخلی سازی پس از برگزاری 5 میز ساخت داخل

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور با اشاره به نتایج میزهای ساخت داخل گفت: تا امروز با وجود برگزاری 5 میز ساخت داخل باید 397 میلیون یورو برای تولید یک میلیون خودرو در سال صرفه جویی ارزی را شاهد باشیم اما متاسفانه این پروژه پس از برگزاری 5 میز ساخت داخل با شکست مواجه شده است.

مهدی مطلب زاده با بیان این مطلب افزود: عدم پرداخت مشوق‌ها و جلوگیری از واردات از دلایلی است که عملا میزهای ساخت داخل را بی‌نتیجه باقی گذاشته و شکست خورد.

وی هچنین با توجه به رونمایی از محصول جدید P90 به عنوان جایگزین ال 90 گفت: با توجه به تلاش‌هایی که برای تولید این خودرو صورت گرفته است پیش‌بینی می شود در بازار خودرو با استقبال مواجه شود.

آمار تقریبی 2 تا 3 میلیاردی قاچاق قطعه یدکی

عضو هیات مدیره انجمن همگن قطعه سازی کشور نیز در خصوص بازار قطعه یدکی نیز گفت: اگر چه آمار دقیقی در خصوص قطعات قاچاق وجود ندارد اما به طور تقریبی رقمی حدود 2 تا 3 میلیارد دلار قطعات به بازار داخل قاچاق می شود.

بابک کریمخان با بیان این مطلب افزود: متاسفانه پروسه پیچیده ثبت سفارش و واردات قانونی و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد عاملی برای جذابیت در قاچاق قطعه یدکی می‌شود.

رئیس انجمن قطعات کرمانشاه گفت: سال گذشته با تثبیت نرخ ارز در شش ماهه اول و افزایش 40 درصدی دستمزدها، سال خوبی برای واردات کالا بوده از این‌رو به نظر می‌رسد قاچاق کالا از جمله قطعه یدکی در سال 1401 وضعیت خوبی داشته است.

کریمخان با توجه به برخی آمارها حجم بازار قطعه یدکی را بین 200 تا 300 همت دانست و تاکید کرد: تحلیل ما این است ما بین 5 و نیم و 6 میلیارد دلار حجم بازار قطعه یدکی است که حدود نیمی از آنها قطعات قاچاق است.

وی همچنین در خصوص روند اجرای ارائه شناسه کالا گفت: گر چه این طرح تا حدودی موفق بوده است اما بسیاری از کالا و قطعات موفق به دریافت شناسه کالا شدند.

فرسودگی ماشین آلات قطعه سازان عامل موثر در کیفیت تولید

نایب رئیس انجمن قطعه سازان استان آذربایجان شرقی نیز یکی از مشکلات قطعه سازان را فرسودگی ماشین آلات تولید دانست و گفت: مسلما این مساله عاملی موثر در کیفیت قطعات و قیمت تمام شده خواهد بود.

پایدار افزود: تا رمانی که در صنعت قطعه سازی سرمایه‌گذاری نشود مشکلات کیفیت و تولید در صنعت خودرو وجود خواهد داشت.

کد خبر 142344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha