تاثیر مخالفت سازمان حمایت در کاهش تولید تایرسازان / بازگشت تایرسازان به بازارهای صادراتی زمان بر است

در حالی اختلاف سازمان حمایت با کارخانجات تایرسازی در خصوص قیمت لاستیک بخشی از دلایل کاهش تولید لاستیک خودرو عنوان می شود که در اواخرآبان ماه و پس از کش و قوس های فراوان سازمان حمایت مجوز افزایش 15 تا 25 درصدی لاستیک سنگین را صادر کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آمار مقدماتی تولید برخی کالاهای منتخب صنعتی در هشت ماهه 1400 اعلام شد بر این اساس لاستیک خودرو در آبان ماه امسال نسبت آبان سال 99 حدود 4.5 درصد کاهش تولید داشته است اما چرا کارخانجات تایرسازی که در ماه های قبل نگران دپو تولیدات در کارخانجات به دلیل افزایش تولید و رفع ممنوعیت صادرات تایر بودند با کسب این مجوز، تولیداتشان افزایش نداشته بلکه آمار جدید نشان از کاهش و تا حدودی تثبیت تولید در این صنعت را می دهد؟

آیا مخالفت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت انواع تایرهای داخلی می تواند دلیل انگیزه تولیدکنندگان در کاهش اندک تولید باشد؟ ضمن اینکه رفع ممنوعیت صادرات لاستیک خودرو چه تاثیری در جریان تولید کارخانجات خواهد داشت؟

در همین ارتباط مصطفی تنها کارشناس صنعت تایر، در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو، در تشریح دلایل مختلف کاهش تولید تایرسازان بیان کرد: اختلاف سازمان حمایت با کارخانجات تایرسازی در خصوص قیمت تایر بخشی از دلایل کاهش تولید تایر می تواند باشد.

وی گفت: در شرایطی که قیمت مواد اولیه تایرسازان به خصوص داخلی نسبت به سال گذشته و در برخی مواد 18 تا 28 درصد و در مواردی تا بیش از 100 درصد افزایش داشته است و تامین مواد اولیه خارجی نیز تولیدکنندگان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، مخالفت سازمان حمایت با افزایش قیمت ها عملا مانع از انگیزه تولیدکنندگان برای افزایش تولید و بلکه افت اندک تولید در ماههای اخیر شده است.

 

مصطفی تنها


تنها تصریح کرد: در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان و پیگیری تایرسازان، سازمان حمایت در اواخر آبان ماه با موافقت خود برای درخواست شرکتهای تولیدکننده داخلی، مجوز افزایش 25 درصدی قیمت لاستیک‌های باری در نوع بایاس(نخی) و 15 درصد برای لاستیک‌های رادیال(سیمی) را صادر کرد اما همچنان با افزایش قیمت تایرهای سواری موافقت نکرده است.

این کارشناس و فعال در صنعت تایر در ادامه به موضوع صادرات تایر اشاره و تاکید کرد: اگر چه موافقت دولت با صادرات سهمی از تولیدات تایرسازان می تواند انگیزه ای برای افزایش تولید باشد اما در سال هایی که صادرات لاستیک خودرو به جز تایر موتور و دوچرخه ممنوع بوده است این مساله موجب از دست رفتن بخش زیادی از بازارهای صادراتی و تصاحب این بازارها توسط رقبای خارجی شده است بنابراین بازگشت مجدد تایرسازان به بازارهای صادراتی و کسب سهمی از این بازار به سهولت و سرعت اتفاق نخواهد افتاد و با توجه به سرمایه گذاری جدید و ایجاد نمایندگی ها زمان بر خواهد بود.

تنها در پایان به تاثیر مشکلات موجود در عدم ورود سرمایه گذاران جدید و ایجاد برندهای جدید در صنعت تایر اشاره و تاکید کرد: نگاهی به سرمایه گذاری در صنعت تایر نشان می دهد که از حدود دهه 70 تاکنون کارخانه و برندی جدیدی در صنعت تایر ایجاد نشده و سرمایه گذاری جدیدی به این حوزه از صنعت ورود نکرده است و اگر توسعه و گسترشی صورت گرفته است توسط همان کارخانجات قبلی که زیرساخت و امکانات تولیدی را داشتند، بوده و افزایش ظرفیت صورت گرفته است.


خبرنگار: زهرا حریری

کد خبر 136158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha