توصیه فعالان بازار به خریداران؛ تا بازگشت ثبات هیجانی عمل نکنید / افت 100 میلیونی برخی خودروها ظرف یک روز

روند نزولی قیمت دلار در بازار نه تنها رشد قیمت در بازار خودرو را متوقف کرده بلکه ریزش شدید نرخ دلار در دو روز گذشته، بسیاری از دلالان و حتی خریداران واقعی را در بازار خودرو غافلگیر کرده است .

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، پس از سقف‌شکنی نرخ دلار در هفته های گذشته، قیمت خودرو با افزایش چشم‌گیری همراه شد چنانچه با موج سواری بازار دلار، نرخ سازی های کاذب در بازار خودرو نیز شتاب بیشتری به خود گرفت.

بر همین اساس کارشناسان در هفته های اخیر دلیل آشفتگی و جهش قیمت این روزهای بازار خودرو را رشد نرخ ارز و نورم انتظاری ناشی از آن عنوان کرده و معتقد بودند تا زمانی که دلار به رکوردزنی ادامه دهد قیمت خودرو هم بالا خواهد رفت. پاسخی که وزیر صمت نیز در روزهای اخیر و پس از ثبت قیمت‌های نجومی در بازار خودرو و علت شرایط بوجود آمده به نمایندگان ملت داد و تاکید کرد: «چنانچه دلار پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.»

با این وجود تا آخرین روزکاری هفته گذشته کماکان بازار خودرو متاثر از نرخ دلار بر پاشنه افزایش شدید قیمت می‌چرخید و بازار با موج تقاضای کاذب روبرو بود تا اینکه رییس کل بانک مرکزی با رای هیات دولت تغییر کرد و با کنار رفتن صالح آبادی، فرزین سکاندار شد.

رئیس جدید بانک مرکزی در اولین حضور رسانه ای خود ضمن اشاره به سیاست‌های جدید بانک مرکزی، وعده تثبیت نرخ دلار نیمایی و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد را داد تا در فاصله کوتاهی پس از اظهارات وی بازار ارز شاهد افت یک‌باره نرخ دلار بود که به گفته بسیاری از کارشناسان در صورت تداوم می‌تواند آرامش را به بازار خودرو بازگرداند.

در جریان تلاطم اخیر بازار خودرو، سخنگوی وزارت صمت هم به کسانی که خودرو را برای حفظ ارزش پولشان انتخاب کردند هشدار داد و از مردم خواست که خودرو نخرید چرا که قرار است ظرف 6 ماه آینده نزدیک به یک میلیون خودرو وارد بازار شود تا عطش بازار را کاملا برطرف نماید.

توصیه به نخریدن برای جلوگیری از التهاب قیمتی در بازار در شرایطی عنوان می شود که بررسی ها نشان می دهد که با ورود به هفته دوم دیماه و با آغاز روند نزولی قیمت دلار رشد قیمت‌ انواع خودروهای مونتاژی و داخلی متوقف شده و تداوم افت قیمت در بازار ارز، قیمت در بازار خودرو را نیز با کاهش زیادی همراه کرده است به‌طوری که فعالان بازار می‌گویند قیمت خودرو طی یک روز در برخی مدل ها با 100 میلیون کاهش نیز مواجه شده است.

در این خصوص فعالان بازار خودرو با توجه به تاثیر شیب نزولی نرخ ارز در توقف معاملات خودرو معتقدند که با ادامه روند نزولی قیمت ارز می‌توان به کاهش قیمت‌ خودرو در بازار امیدوار بود.

به گفته یک فعال بازار خودرو با اهتمام دولت و بانک مرکزی برای کاهش نرخ دلار و ادامه این روند در روزهای آتی، بازار خودرو شاهد اتفاقات جدیدی خواهد بود و حتی با روند کاهش قیمت و همزمان افزایش عرضه خودروسازان می‌توان شاهد ثبات در بازار خودرو بود.

البته به اعتقاد برخی فعالان بازار، افت شدید دلار بسیاری از افرادی را که با هدف حفظ ارزش دارایی به بازار خودرو ورود کردند به این سهولت تسلیم نخواهد کرد.

با این وجود بررسی بازار نشان می‌دهد که با ریزش قیمت‌ها، تعداد فروشنده‌ها در بازار دوچندان شده است در حالی که خریداری در بازار یافت نمی‌شود اما در چنین شرایطی بسیاری از فعالان بازار به خریداران و فروشندگان توصیه می کنند تا زمان بازگشت ثبات به بازار، هیجانی عمل نکنند.

اما خودروهایی که در بازار بیشتر مورد معامله قرار می‌گیرد و خریدار بیشتری دارد امروز با چه قیمتی به بازار عرضه می‌شود؟

تیبا هاچ‌بک‌ پلاس که از خودروهای پرطرفدار این روزهاست، صبح امروز پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشت و در محدوده 287 میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. قیمت پژو 206 تیپ دو، هشت میلیون تومان افت قیمت داشت و حالا 455 میلیون تومان ارزش دارد اما تیپ پنج این مدل پژو نیز نسبت به روز گذشته با افت قیمت همراه شد و به طوری که امروز در نرخ 500 میلیون تومان به بازار عرضه شد.

اما در میان سایر خودروهای پرطرفدار، کوییک که جایگزین پراید شده است و به قشر متوسط جامعه اختصاص یافته است و طی روزهای گذشته رکورد جدیدی را ثبت کرد و به 303 میلیون تومان رسید، در دو روز اخیز کاهش قیمت را تجربه کرد و مجددا به قیمت قبلی خود، یعنی 295 میلیون تومان رسید.

همچنین پراید 111 که تولید آن مدت‌هاست متوقف شده، در روزهای اخیر وارد بازه جدید قیمتی شده است چنانچه در هفته گذشته به 270 میلیون رسید اما امروز صبح با کاهش 2 میلیونی در قیمت 268 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پراید 131 نیز با نرخ 254میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گفته فعالان بازار از روز گذشته که قیمت خودرو با کاهش شدیدی مواجه شده است پژو 207 دستی طی یک روز 100 میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرد.با این وجود پژو 207 اتومات پس از روزها افزایش قیمت، امروز نیز 14 میلیون تومان گران و در محدوده قیمتی 764 میلیون تومان خرید و فروش شد.

خودرو دنا معمولی نیز که روزها بود با ثبات قیمت همراه شده بود، امروز هشت میلیون تومان گران و در قیمت 560 میلیون تومان در بازار عرضه شد همچنین پژو پارس اتوماتیک که در روزهای گذشته جهش قیمتی زیادی را تجربه کرد، امروز نیز 12 میلیون تومان افزایش قیمت داشت و در محدوده قیمتی 632میلیون تومانی معامله شد.

به گزارش پرشین خودرو، با توجه به بلاتکلیفی و افت و خیز قیمت ها در بازار ارز، کارشناسان به خریداران توصیه می کنند منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو باشند چرا که اگر نرخ دلار در همین کانال‌های فعلی کنترل شود، در بازار خودرو تاثیر می‌گذارد و روند کاهش قیمت‌ها ادامه می‌یابد.

کد خبر 140381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha