کد خبر 142054
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
تغییر فاز دلار و وعده های خودرویی هم مانع از رشد قیمت ها نشد

قیمت خودرو در بازار ایران در هفته دوم اسفند ماه رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند و با وجود اینکه دلار از اواسط هفته گذشته وارد فاز ریزشی شد اما این اتفاق تاثیر چندانی در بازار خودرو نگذاشت و به جز ثبات در قیمت برخی محصولات؛ قیمت تعدادی از خودروهای پرفروش داخلی را نیز بین ۶۰ تا حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، منحنی قیمت در بازار خودرو ایران هر روز تحت‌ تاثیر مسائل مختلف از جمله انتظارات تورمی و نوسانات نرخ ارز، مرزهای قیمتی جدیدی را فتح می کند جریانی که به وضوح نقش دلار را در تعیین سرعت افزایش قیمت در بازار خودرو بیشتر از گذشته برجسته می کند.

با این وجود فعالان بازار خودرو معتقدند علاوه بر بر نقش جدی دلار بر روی افزایش قیمت خودروها، عرضه نامتناسب خودرو نسبت به تقاضا، دلیل بخشی از گرانی خودروها در بازار است ؛ شرایطی که با وجود ثبت نام خودروهای وارداتی و وعده عرضه ۵۰۰ هزار خودروی داخلی بدون قرعه کشی نیز تا کنون واکنشی در بازار خودرو و قیمت ها نداشته است.

در چنین شرایطی بازار خودرو نگرانی‌های زیادی را برای خریداران بوجود آورده است چنانچه در آخرین ماه سال و در آستانه شب عید، وضعیت قیمت خودرو به گونه‌ای تغییر یافته است که ارزان‌ترین خودرو نیز به رقم بالای ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

با روند کنونی بوجود آمده برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند چنانچه شرایط عرضه خودرو نیز به بازار افزایش پیدا کند، قیمت خودرو کاهشی نخواهد شد و بلکه سرمایه‌های سرگردان را روانه بازار خواهد کرد.

از نگاه کارشناسان برای متعادل شدن بازار خودرو تحقق همزمان افزایش عرضه و ثبات بازار ارز شرط لازم است شرایطی که با اتفاقات هفته اخیر به خوبی بر این موضوع صحه می گذارد چنانچه به رغم اینکه دلار از اوسط هفته گذشته وارد فاز ریزشی شد اما این تغییر، تاثیر چندانی بر بازار خودرو نگذاشت بلکه نرخ سازی در بازار برخی خودروها نیز شتاب بیشتری به خود گرفت.

در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو اسد کرمی نایب‌ رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران معتقد است که تا زمانی که نحوه عرضه و جریان بازار ارز به این شکل باشد و عرضه پاسخ گوی تقاضا نباشد و بی ثباتی در بازار ارز ادامه یابد ؛ بازار خودرو روی آرامش و کاهش قیمت را نخواهد دید و قیمت ها در بازار هم گران خواهد شد.

وی با تاکید بر تاثیر میزان عرضه بر نوسان قیمت در بازار خودرو بر این موضوع اذعان دارد که عرضه خودرو به بازار سیاست و برنامه مشخصی ندارد و هر روز دولتمردان با وعده هایی مانند ثبت نام برای واردات خودرو و یا عرضه ۵۰۰ هزار خودرو تلاش می کند که ثبات را به بازار خودرو باز گرداند؛ وعده هایی که نه تنها تاثیری بر بازار ندارد بلکه بیش از همه خریداران واقعی را به امید ایجاد ثبات در نرخ ها سرگردان کرده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران وجود رانت در بازار خودرو را نیز عاملی بر مقاومت در برابر نرخ های کنونی در بازار دانست و گفت: متاسفانه رانت بازار خودرو، نمی‌گذارد این بازار به آرامش قیمت برسد و حتی در برابر ریزشی شدن نرخ دلار نیز شاهد توقف رشد قیمت‌ها در بازار خودرو نیستیم.

کارشناسان بازار معتقدند که به رغم افت نرخ دلار و غافلگیری بسیاری از دلالان در این بازار به نظر نمی رسد خریدارانی که با هدف حفظ ارزش دارایی به بازار خودرو ورود کردند به این سهولت تسلیم بازار فعلی و افت احتمالی قیمت ها شوند.

واکنش بازار خودرو به فاز ریزشی نرخ دلار

اما بررسی آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو نشان می‌دهد که طی هفته گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی متاثر از تمام عوامل به خصوص ریزش نرخ دلار با ثبات و افت چندانی همراه نبوده و حتی بعضا افزایشی نیز بوده است چنانچه تارا دنده ای، دناپلاس اتوماتیک و رانا پلاس پارانوما، سه محصول ایران خودرو طی یک هفته حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون افزایش را به ثبت رساندند.

همچنین پژو ۲۰۶  تیپ ۲ و ۵ که پای ثابت افزایش قیمت این روزهاست، در معاملات این هفته با ادامه روند افزایش قیمتی به ترتیب با ۹۰ میلیون افزایش به ۶۱۰ میلیون و تیپ ۵ نیز با افزایش ۶۰ میلیونی به ۶۵۰ میلیون تومان رسیده است.

در میان سایر محصولات ایران خودرو در بازار نیز قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما نیز با ۱۰۰ میلیون افزایش در هفته گذشته ۸۴۰ میلیون شد و سمند EF۷ نیز با حدود ۶۵ میلیون افزایش از مرز ۵۶۰ میلیون در دومین هفته اسفند ماه گذشت.

اما قیمت محصولات سایپا نیز  در هفته ای که گذشت نیز با وجود تغییر مسیر دلار ، کاهشی نبود چنانچه کوییک دنده ای R و شاهین سایپا به ترتیب ۶۰ و ۹۰ میلیون گران تر شدند.

قیمت تیبا هاچ بک نیز در هفته گذشته با افزایش در بازار آزاد به ۳۸۵ میلیون تومان رسید و قیمت تیبا صندوق دار نیز ۳۸۰ میلیون شد.

همچنین ساینا اس دیگر محصول سایپا نیز ۴۰۰ میلیونی شد و پراید ۱۵۱ پلاس نیز به حدود ۳۱۵ میلون تومان رسید.

به گزارش پرشین خودرو ، با وجود چنین شرایطی و ادامه بلاتکلیفی و افت و خیز قیمت ها در بازار ارز کارشناسان ضمن اشاره به احتمال گران‌تر شدن قیمت خودرو در هفته های پیش رو به خریداران توصیه می کنند در صورت نیاز خریدشان را انجام دهند و منتظر ایجاد ثبات در بازار نباشند.

کد خبر 142054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha