علت بازار بی‌رمق و پرریسک شب عید / قیمت خودرو در روزهای پایانی سال به کدام مسیر می رود؟

بازار خودرو در هفته سوم اسفندماه روزهای کم‌رمقی را سپری می کند و هر دو طرف عرضه و تقاضا این روزها منتظر هستند تا نتایج مذاکرات وین و توافقنامه احیای برجام مشخص شود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، طی چند سال گذشته با تشدید تحریم های اقتصادی، بازارهای مختلف شرایط ملتهبی را تجربه کردند که شاید نتوان در طول چند دهه گذشته نمونه مشابهی را برای آن در اقتصاد ایران پیدا کرد. یکی از بازارهایی که طی چند سال گذشته شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشته، بازار خودرو است که افزایش قیمت‌های عجیبی را ثبت کرده‌ است.

چنانچه از زمان بازگشت تحریم‌ها و نوسانی شدن مولفه‌های اثرگذار اقتصادی، بازار خودرو دست در دست نرخ ارز، فراز و فرود قیمتی را تجربه کرده است به طوری که هر زمان که نرخ ارز افزایش یافته، با فاصله‌ای اندک قیمت‌ها در بازار خودرو نیز متاثر از نرخ ارز گام در جاده رشد گذاشته و زمانی که نمودار نرخ ارز نزولی شده، قیمت خودرو در سراشیبی قرار گرفته است.

طی روزهای اخیر هم در پی خبرهای خوش مخابره‌شده از مذاکرات وین و همچنین کاهش نرخ ارز، در بازار خودرو نیز با افت بهای محصولات داخلی و خارجی مواجه شدیم.

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد مهم ترین عامل در افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو علاوه بر ممنوعیت واردات خودرو، کاهش عرضه و تقاضای کاذب، جهش نرخ ارز نیز در این میان تاثیر گذار بوده است؛ حال در چنین شرایط این پرسش مطرح می شود که دستیابی به توافق و کاهش احتمالی قیمت دلار، چه تاثیری بر قیمت خودرو در بازار شب عید خواهد گذاشت و باید منتظر کاهش شدید قیمت ها در این بازار باشیم؟

با این وجود از نگاه فعالان بازار تعداد فروشندگان خودرو با نزدیک شدن به‌فرجام برجام و احتمال سقوط نرخ ارز در پی حصول توافقات احتمالی چشمگیر است و خریداران خودرو نیز با امید افت بیشتر نرخ ارز از خرید خودرو اجتناب می‌کنند که این عوامل به‌خودی خود به‌ رکود بازار در این بخش درآخرین ماه سال دامن می‌زند.

در همین ارتباط سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت وگو با خبرنگار پرشین خودرو گفت: پالس های مثبت در مذاکرات باعث شد قیمت‌ها در بازار خودرو همچون سایر بازارهای موازی روند نزولی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در صورت توافق در مذاکرات تمام کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو ریزش یکباره قیمتی را خواهند داشت چرا که تحریم ها علاوه بر ایجاد مشکلات در عرضه خودروسازان، مهمترین عامل نوسان قیمت و افزایش حبابی نرخ خودرو در بازار بوده است.

به گفته وی از اسفند 97 و پس از اعمال تحریم های جدید تاکنون بیش از 300 درصد قیمت خودرو افزایش یافته است اتفاقی که علت اصلی آن تحریم ها و از سویی تصمیم به ممنوعیت واردات است که می توانست در تعادل بخشی قیمت در بازار خودرو کمک کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو پیش بینی کرد: با فرجام برجام و توافق در مذاکرات و از سویی چراغ سبز مجلس به واردات خودرو از سال آینده، صد درصد قیمت ها ریزشی خواهد شد.

موتمنی با بیان اینکه هر اتفاقی برای نرخ ارز بیفتد بازار خودرو نیز به فاصله‌ای اندک در همان مسیر حرکت خواهد کرد، تصریح کرد: در کنار اخبار مثبت مذاکرات که بیشترین تاثیر را بر بازار خودرو داشته است افزایش عرضه و تکمیل خودرو ناقص از گزاره هایی است که گفته می شود می تواند جریان بازار خودرو را تغییر دهد.

وی افزود: البته تاکنون وعده خودروسازان در افزایش عرضه به بازار و حرکت شرکت‌ها در جاده تکمیل محصولات ناقص، آن‌طور که باید و شاید در بازار احساس نشده و خروج خودروهای ناقص از پارکینگ خودروسازان نتوانسته نقش موثری در کاهش قیمت خودرو در بازار بازی کند.

این فعال بازار خودرو در پایان با اشاره به رسم هر ساله بازار خودرو در شب عید و افزایش تقاضا، بازار خودرو را همچون دو سال گذشته همراه با رکود دانست و بیان کرد: معاملات در شرایطی که دو هفته کمتر به پایان سال باقی مانده است در نقطه صفر قرار دارد؛ فروشنده وجود دارد اما خریدار به دلیل امید برای کاهش نرخ دلار و انتظار برای شنیدن اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌‌ای، فعلا میلی به خرید ندارد.
 

کد خبر 137370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha