تنش در بازار ارز، بهمنی متفاوت در بازار خودرو رقم زد / تغییر لحظه‌ای قیمت‌ها در بازار خودرو

در حالی که هفته گذشته قیمت خودرو تا حدودی کاهشی شده بود با آغاز تنش در بازار ارز، ورق در بازار خودرو برگشت و در اولین روز از بهمن‌ماه قیمت خودروها سلیقه ای افزایش یافت روندی که با تداوم بی ثباتی و رشد نرخ ارز و طلا، در بازار خودرو ادامه دارد و قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای تغییر می‌دهد.

/خبرنگار: زهرا حریری/ به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو از اواسط مهرماه و پس از هفته‌ها ثبات نسبی در بازار ارز و برخی نوسانان جزئی، وارد کانال رشد قیمت با شیب تند شد چنانچه بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین رشد قیمت‌ها مربوط به دو ماه آبان‌ و آذر است.

این اتفاق در شرایطی رقم خورد که خبر به بن‌بست رسیدن برجام در اوایل مهرماه منتشر شد و قیمت دلار سیر صعودی گرفت و بازار کالاهایی مانند خودرو را دستخوش تغییرات کرد. به نتیجه نرسیدن برجام از یک طرف و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از سویی دیگر باعث رکود تورمی در بازار خودرو شد.

با این حال از هفته دوم دیماه و با ثبات نسبی در بازار ارز، بازار خودرو نیز مسیر ثبات قیمت را در پیش گرفت چنانچه در هفته گذشته و روزهای پایانی دی ماه با پایداری بازار، افزایش نسبی عرضه و رکود حاکم بر بازار، قیمت اغلب خودروها کاهشی شد اما این جریان دوام چندانی نداشت و از پایان هفته گذشته و با آغاز بی‌ثباتی و تلاطم در بازار ارز، قیمت ها مجددا در بازار خودرو وارد کانال افرایش شد.

ارزیابی ها از بازار حکایت از تغییرات لحظه‌ای و سلیقه‌ای شدن قیمت‌ها در بازار دارد.

اما افزایش قیمت خودرو فقط به نوسانات ارزی ارتباط دارد؟ یا عوامل دیگری در نوسان قیمت خودرو در بازار تاثیر دارد؟ دراین خصوص بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار خودرو معتقدند که قیمت خودرو در بازار آزاد اساسا به عواملی همچون انتظارات تورمی، افزایش حجم نقدینگی و نوسان نرخ ارز مرتبط است.

حال با توجه به حجم نقدینگی که گفته می شود به بیش از 5 هزار میلیارد در کشور رسیده است دور از انتظار نیست که قیمت خودرو نیز با افزایش همراه شده و بازار خودرو همانند سایر کالاهای سرمایه ای مانند مسکن و طلا برای خریداران غیر واقعی، سرمایه گذاران و دلالان جذاب باشد.

اما بررسی آخرین تغییرات قیمتی در بازار خودرو نشان می‌دهد که طی روز گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی متاثر از تمام این عوامل به خصوص رشد صعودی نرخ دلار با افزایش همراه شده است بر این اساس قیمت پژو 207 دستی پانوراما از روز گذشته با روند افزایش ها به 670 میلیون و پژو پارس ELX به 516 میلیون تومان رسیده است.

همچنین پژو 206 تیپ 2 که پای ثابت افزایش قیمت این روزهاست، در معاملات امروز با ادامه روند افزایش قیمتی به 474 میلیون تومان رسید و قیمت تیپ 3 این خودرو نیز به 513 میلیون تومان افزایش یافت.

در میان سایر محصولات ایران خودرو در بازار نیز قیمت تارا دنده ای مشکی نیز به 628 میلیون تومان و رانا پانوراما نیز مرز 520 میلیون تومان را رد کرد.

اما قیمت محصولات سایپا که طی دو هفته اخیر روند با ثبات و حتی کاهشی را تجربه می‌کرد، با سیر صعودی نرخ دلار دوباره روند افزایشی به خود گرفته است چنانچه در جریان قیمت معاملات روز گذشته قیمت کوییک R هم از 320 میلیون تومان عبور کرد و قیمت تیبا هاچبک با افزایش در بازار آزاد به 316 میلیون تومان رسید.

همچنین ساینا اس دیگر محصول سایپا نیز 319 میلیون تومان و شاهین 522 میلیون تومان قیمت خورد.

به اعتقاد کارشناسان علاوه بر تاثیر نرخ ارز، عرضه خودرو در بورس کالا نیز در بازار خودرو تاثیر داشته به نحوی که طی دو سه هفته اخیر و با افزایش عرضه خودروسازان در بورس کالا، این اتفاق منجر به افت قیمت‌ها را در بازار شده است.

به گزارش پرشین خودرو، اما در روزهایی که بازار خودرو باز هم به مدار افزایش قیمت بازگشته و برخی ها نیز بر طبل توقف عرضه خودرو در بورس و بازگشت قیمت گذاری‌ها به روال گذشته می‌کوبند براساس اعلام شرکت بورس کالا قرار است بورس کالا این هفته شاهد عرضه 3050 دستگاه خودرو هایما، لاماری ایما و فردا T5 اتوماتیک باشد. خودروهایی که اگر چه جز محصولات پرتقاضای بازار نیستند اما باید دید با تداوم عرضه این رنج از خودروها در بورس کالا و از سویی اخبار ورود خودروهای وارداتی و عرضه احتمالی آنها تا پایان سال، شاهد چه تاثیری بر روند قیمت ها در بازار خودرو خواهیم بود.
 

کد خبر 140632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha