سئات آتکا؛ کراس اروپایی در میان کراس‌اوورهای چینی بازار

سئات آتکا نام جدیدترین کراس اوور بازار ایران است که به‌زودی توسط یک خودروساز بخش خصوصی در بازار ایران عرضه خواهد شد. آتکا یکی از محصولات کمپانی سئات بوده که فروش قابل قبولی را در دیگر بازارها تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سئات یک کمپانی بزرگ اسپانیایی بوده که سالیان سال است در زمینه تولید انواع خودروهای سواری فعالیت می‌کند. این شرکت اسپانیایی ابتدا زیر سلطه غول ایتالیایی یعنی فیات بود اما رفته رفته فولکس واگن سهام آن را خرید و با در اختیار گرفتن بیش از ۹۵ درصد از سهام سئات خود را مالک این برند خوش نام اسپانیایی کرد. محصولات سئات عموما در بازارهای کشورهای اروپایی و آفریقایی عرضه شده و از نظر کیفیت خودروهایی خوش ساخت با قیمتی مناسب هستند. 

سئات اکنون که زیر سلطه فولکس واگن است از پلتفرم محصولات این شرکت آلمانی برای تولیدات خود استفاده می‌کند به همین علت تولیدات کمپانی سئات شباهت‌هایی چه از نظر ظاهری و چه از نظر کیفیت با محصولات فولکس واگن دارد. همچنین برند سئات مانند بسیاری از خودروسازان جهان یک زیر برند لوکس و اسپرت را در سال‌های اخیر تحت عنوان کوپرا معرفی کرده که اتفاقا با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است.

ateca

آتکا همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم یک خودروی کراس‌اوور متوسط خانوادگی است که با همکاری فولکس واگن برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. پس از موفقیت این خودروی جذاب در بازارهای هدف سئات، این کمپانی اسپانیایی تصمیم گرفت محصول خود را فیس‌لیفت کند به همین خاطر نسخه جدید و به‌روز شده سئات آتکا در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. یک خودروساز بخش خصوصی به تازگی سراغ همین نسخه از سئات رفته و قرار است سئات را به صورت SKD و DKD به بازار کشور عرضه کند. 

ateca

سئات آتکا از نظر طراحی ظاهری خودرویی اسپرت، جذاب و زیبا است که قطعا می‌تواند در ایران نگاه‌ها را به خود جلب کند. در نمای جلوی این خودرو چراغ‌های اصلی مانند دیگر محصولات سئات طراحی تند و تیز، کشیده و اخم آلودی دارند. جلوپنجره خودرو نیز به صورت چند ضلعی، عریض و نسبتا بزرگ طراحی شده و با خطوط ریز کرومی تزئین شده است. بر روی سپر جلو آتکا هم چراغ‌های مه‌شکن داخل یک قاب مشکی بزرگ، ورودی هوای ثانویه و دیفیوزر اسپرت کرومی - مشکی تعبیه شده است. 

ateca

سئات آتکا در نمای عقب نیز یک طراحی پویا، ساده و در عین حال زیبا را به خود دیده است. چراغ‌های این بخش مانند چراغ‌های جلو ظاهری کشیده، با خطوط تیز و به صورت دو تکه طراحی شده‌اند. با توجه به اینکه آتکا در دسته کراس اوورهای سایز متوسط قرار دارد شیشه عقب زاویه چندانی نداشته و دید خوبی را برای راننده فراهم کرده است. بر روی درب صندوق نیز علاوه بر چراغ‌ها تنها قسمت پلاک وجود دارد. همچنین بر روی سپر عقب هم دو چراغ بسیار باریک مه‌شکن به همراه یک دیفیوزر بزرگ و ساده کرومی قرار گرفته است. 

ateca

سئات آتکا در بخش کابین نیز مانند نمای بیرونی طراحی جذاب و البته تا حدودی شبیه به محصولات فولکس واگن دارد. در بالاترین بخش داشبورد میانی داخل یک قاب متصل به صفحه کیلومتر شمار یک صفحه نمایش لمسی بزرگ و دو دریچه هوای تهویه مطبوع خودرو در دو طرف قرار دارند. پس از آن هم در نیمه دوم داشبورد وسط، پنل تنظیمات تهویه مطبوع به همراه برخی کلیدهای کنترلی دیگر خودرو تعبیه شده‌اند. همچنین بر روی کنسول وسط برخلاف بسیاری از خودروهای روز دو اتفاق رخ داده، اولی لیور دنده همچنان مکانیکی است و کیلس استارت وجود ندارد. 

ateca

فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده تا نشان دهد که با یک خودروی اسپرت روبرو هستیم. همچنین غربیلک فرمان نیز به صورت ۳ شاخه با تعداد زیادی کلیدهای کنترلی طراحی شده و به صورت کلی ظاهر جذابی دارد. کلاستر یا صفحه کیلومتر شمار خودرو نیز به صورت تمام دیجیتالی است که یک نکته مثبت برای این خودرو محسوب می‌شود. همچنین مانند خودروهای آلمانی کنترل چراغ‌ها در سمت چپ فرمان از طریق یک کلید چرخان صورت می‌پذیرد. 

ateca

متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق سئات آتکا کیفیت مطلوبی داشته و در بلندمدت ماندگاری خوبی را از خود نشان خواهند داد. از نظر فضای کابین نیز با توجه به اینکه با یک خودروی کراس اوور سایز متوسط خانوادگی روبرو هستیم فضای پا و سر در هر دو ردیف کاملا مناسب و جادار ارزیابی می‌شود. همچنین فضای صندوق عقب نیز مناسب بوده و آتکا را برای مسافرت‌های طولانی به یک گزینه ایده‌آل تبدیل کرده است. 

ateca

آتکا در بخش فنی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، خصوصا اینکه برخلاف بسیاری از خودروهای کراس اوور صفر کیلومتر بازار ایران به صورت چهارچرخ محرک عرصه خواهد شد. قلب تپنده این کراس اوور اسپانیایی یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ بوده که فناوری TSI فولکس واگن را در اختیار دارد. این پیشرانه قدرتمند توانایی تولید ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را داراست. 

همچنین سئات آتکا از یک جعبه دنده ۷ سرعته دو کلاچه‌تر بهره‌مند شده که باز هم از فناوری فولکس واگن آلمان تحت عنوان DSG پیروی کرده و نیرو را به هر دو محور خودرو به صورت اتوماتیک ارسال می‌کند. شتاب این نسخه سئات آتکا در حدود ۷ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی حدود ۷ لیتر در هر 100 کیلومتر است. همچنین پیشرانه این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی می‌کند. 

ateca

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، سئات آتکا به امکاناتی نظیر سیستم صوتی به همراه 10 بلندگو با نمایشگر لمسی، اندروید اتو و اپل کارپلی، هفت کیسه هوا، تابلو خوان، سنسور نور و باران، سنسور پارک به همراه دوربین عقب، صندلی‌های تنظیم شونده برقی به همراه حافظه، تهویه مطبوع دو نقطه‌ای، شارژر موبایل، گرمکن صندلی‌ها و فرمان، سقف پانوراما، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز پارک برقی و کروز کنترل مجهز شده است. همچنین یکی از بزرگترین نقاط قوت سئات آتکا ایمنی آن است که موفق شده تا هر ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ دریافت کند. همچنین با توجه به رده قیمتی این خودرو تنها رقیب را آن‌را می‌توان فونیکس تیگو ۸ پرومکس دانست. 

ateca

کد خبر 142386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha