دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک: تمام تایرهای وارداتی استاندارد ایمارک و SWR را پاس می‌کند

به رغم برخی نگرانی‌ها در خصوص واردات تایرهای فاقد استاندارد و ارائه برخی گزارش‌ها در خصوص ضعف نظارت بر جریان تایرهای وارداتی، یک مقام صنفی در انجمن واردکنندگان لاستیک با اشاره به عدم امکان نظارت بر واردات تایرهای قاچاق به کشور، تاکید کرد: در حال حاضر تمام تایرهای وارداتی به کشور دارای استاندارد جهانی ایمارک و استاندارد سه گانه اروپا ( SWR) و استاندارد روز S2WR2 است و در صورت عدم درج این استانداردها بر روی تایر، مجوز ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، اگر چه نام تایر به‌عنوان یکی از قطعات ایمنی خودرو جزء استانداردهای 85 گانه خودرو هم قرار گرفته است اما این روزها برخی خبرها مبنی بر واردات لاستیک بدون در نظر گرفتن تست‌های کیفی و آزمایش‌های لازم به گوش می‌رسد.

در این خصوص برخی فعالان بازار تایر معتقدند که هم‌اکنون بخشی از لاستیک‌های وارداتی به صورت ته‌لنجی و قاچاق وارد کشور می‌شوند و بخشی هم از طریق گمرکات و با اطلاعاتی که به‌صورت خوداظهاری از واردکننده دریافت می‌شود، به بازار می‌آید.

البته صرف‌نظر از موضوع قاچاق که شاید خیلی قابل رصد نباشد، سوال اساسی این است که نحوه نظارت بر کیفیت و استاندارد تایرهای وارداتی چگونه است و آیا امکان واردات رسمی تایر بدون نظارت و تست و آزمایش وجود دارد؟

در این ارتباط دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو معتقد است هر تایری که به طور رسمی و قانونی وارد کشور می‌شود دارای استانداردهای جهانی از ایمارک اروپا تا استاندارد سه گانه اروپا (SWR) است ضمن این‌که بسیاری از تایرهای وارداتی استاندارد به‌روز S2WR2 را اخذ و وارد کشور می‌شوند بنابراین در صورت عدم درج این استانداردها بر روی سایدبار تایرها، هیچ تایر وارداتی مجوز ورود به کشور را دریافت نخواهند کرد.

نبود ضوابط کنترلی بر جریان تایرهای قاچاق به کشور

سیدمحمد میرعابدینی، در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به این که روند واردات و نظارت بر کیفیت و استاندارد تایرهای وارداتی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، تصریح کرد: موضوع اخذ استانداردهای ایمارک و SWR اروپا به هیچ‌وجه قابل قیاس با استانداردهای داخلی نیست با این وجود تمامی تایرهایی که به طور رسمی از گمرکات ترخیص می شوند دارای استانداردهای لاستیک‌های وارداتی است و سازمان ملی استاندارد نیز بر این روند نظارت کامل دارد.

وی افزود: البته این جریان در خصوص لاستیک‌های وارداتی که به صورت ته‌لنجی و قاچاق وارد کشور می‌شود قطعا صدق نمی‌کند و مانند هر کالای قاچاقی، هیچ ضوابط کنترلی بر تایرهای وارداتی که به صورت قاچاق وارد می شوند، وجود ندارد.

میرعابدینی در ادامه به روند کاهشی واردات تایر به دلیل مشکل تامین ارز واردکنندگان پرداخت و تاکید کرد: مشکل اصلی واردکنندگان علاوه بر کوتاهی بانک مرکزی در عدم تخصیص ارز واردکنندگان، ثبت سابقه واردکنندگان است.  پرشدن سابقه و عدم مجوز دولت برای ادامه فعالیت با وجود توانمندی بسیاری از واردکنندگان، به معضلی برای واردکنندگان لاستیک و بازرگانان تبدیل شده است.

مشکلات ارزی معضلی بر روند کند واردات لاستیک به کشور

دبیر انجمن واردکنندگان تایر افزود: در حال حاضر مشکلات ارزی واردکنندگان و کاهش واردات لاستیک به کشور ضمن برهم زدن جریان عرضه و تقاضا بر رشد قیمت تایرهای وارداتی در بازار داخل تاثیر گذاشته است.

میرعابدینی در ادامه به نیاز بازار داخل به لاستیک‌های وارداتی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با توجه به نیاز بازار داخل، بالای 70 درصد از تایرهای سنگین و حدود 30 درصد از نیاز بازار داخل به تایرهای سواری باید از طریق واردات تامین شود.

تولیدات داخل پاسخ‌گوی نیاز بازار تایر است؟

وی در عین حال وابستگی و نیاز بازار داخل به تایر سواری را مستقیما مربوط به تعداد خودروهای موجود در کشور و ضریب مصرف دانست و گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای سواری موجود در کشور بیش از 20 میلیون دستگاه است. بر اساس محاسبات ما میزان مصرف سالانه هر خودرو 1.3 دهم حلقه است اما تولیدکنندگان این رقم را یک حلقه در سال می‌دانند، در واقع از نگاه ما با توجه به عدد مصرف سالانه باید به ازای هر سه سال تایر خودروها تعویض شود در حالی که با محاسبه تولیدکنندگان این عدد هر 4 سال یکبار است.

میرعابدینی تاکید کرد: البته مدت زمان مصرف هر تایر بسته به هر کشوری به آیتم های مختلفی چون نوع تایر، شرایط نگهداری و استفاده صحیح و مشخص‌شده با میزان سرعت و همچنین جاده برمی‌گردد.

این مقام صنفی در انجمن واردکنندگان لاستیک در ادامه به آمار تکلیفی تولید خودرو در سال جاری و نیاز سالانه بازار تایر پرداخت و افزود: براساس آمار تکلیفی وزارت صمت، خودروسازان باید در سال جاری رقمی در حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید کنند که با توجه به نیاز هر خودرو به 5 حلقه تایر، حدود 7 و نیم میلیون حلقه تایر در سال جاری نیاز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این چنان‌چه 20 میلیون خودرو نیز در کشور وجود داشته باشد و ضریب مصرف سالانه هم یک در نظر گرفته شود، حدود 27 تا 28 میلیون حلقه تایر در سال در کشور نیاز است در حالی که تولید داخلی حدود 22 و نیم تا 23 میلیون است. بنابراین حداقل 5 تا 6 میلیون حلقه تایر باید به صورت واردات تامین شود در حالی که بر اساس آمار گمرک سالانه 3 میلیون تایر وارد کشور می‌شود و اگر حدود 2 میلیون نیز به صورت قاچاق وارد شود همچنان یک میلیون حلقه تایر کسری در بازار داخل وجود دارد.

کد خبر 143049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha