کد خبر 143272
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
سال آینده استاندارد آلایندگی موتورسیکلت به یورو ۵ ارتقا می‌یابد

یک مقام مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ استاندارد آلایندگی صنعت موتورسیکلت به استاندارد یورو ۵ ارتقا می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهدی کیهان‌پور، که در نشست تخصصی کیفی و ساخت داخل موتورسیکلت ایران و چین سخن می‌گفت، افزود: سیاست کلی سازمان محیط زیست مبتنی بر دو رویکرد کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و کاهش انتشار آلایندگی موتورسیکلت‌های مبتنی بر سوخت فسیلی است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در ایران بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت از مجموع ۳۷ میلیون وسیله نقلیه در حال تردد است که با توجه به فاصله استانداردهای زیست محیطی این ۱۰ میلیون موتورسیکلت با استانداردهای روز دنیا، سهم بالایی از الایندگی در کلان شهرهای ایران مربوط به صنعت موتورسیکلت است.

وی افزود: از این جهت اقدامات قانونی در سال‌های اخیر با دستگاه‌های ذی‌ربط و انجمن موتورسیکلت در راستای نوسازی و از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده صورت گرفته است که امید است سال آینده به ثمر نشسته و با تولید هدفمند و باکیفیت مبتنی بر استانداردهای روز این مهم به نتیجه مطلوب برسد.

مسئول آلایندگی منابع متحرک سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه دو اقدام مناسب سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری را تدوین دو استاندارد کاتالیست و استاندارد آلایندگی وسائط نقلیه دوچرخ و سه‌چرخ اعلام کرد و گفت: این استانداردها از نیازهای ضروری ما برای نیل به استاندارد روز اروپا بود.

کیهان‌پور افزود: همچنین از ابتدای سال آینده رویکرد و آزمون‌های کاتالیست محور در کنار تست‌های موتورسیکلت محور انجام خواهد شد.

وی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به داخلی سازی بسیاری از قطعات از جمله قطعات کاتالیست و کنستر در ایران تاکید کرد: از ماه آینده جلسات و کمیته‌های فنی مربوط به استاندارد یورو ۵ به منظور بررسی و نحوه اجرای دستورالعمل‌ها با قید فوریت برگزار می‌شود و انتظار می‌رود صنعت موتورسیکلت نیز جلساتی در راستای هماهنگی و با هدف تامین بسیاری از قطعات مدنظر برگزار کند.

وی در پایان با توجه به توسعه موتورسیکلت‌های مبتنی بر سوخت‌های غیرفسیلی گفت: صنعت موتورسیکلت ایران نیز باید همگام با صنعت موتورسیکلت چین و سایر کشورهای پیشرو در کنار تولید وسایل نقلیه مبتنی بر سوخت فسیلی، موتورهایی با سوخت‌های غیرفسیلی را نیز در دستور کار قرار دهد و موتورسیکلت متناسب با جغرافیای کشور را تولید کند.

کد خبر 143272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha