کد خبر 143333
۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
بررسی هدف‌گذاری اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو مطابق برنامه هفتم توسعه

در حالی بر اساس اهداف برنامه هفتم توسعه باید سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شود که به گفته یک مقام صنفی تا زمانی که جدول معادل‌سازی اصلاح نشود امکان دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه و اسقاط ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال نیز امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در هفته‌ای که گذشت، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم پس از اعلام هدف‌گذاری برنامه هفتم مبنی بر افزایش تولید سالانه خودرو به ۳ میلیون دستگاه، به معضل خودروهای فرسوده اشاره و بر این اساس ‌اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان برنامه هفتم توسعه را از دیگر اهداف تعیین شده در نشست اخیر کمیسیون تلفیق برنامه هفتم عنوان کرد.

اعلام هدف‌گذاری برنامه هفتم در حوزه تولید و میزان اسقاط خودروهای فرسوده در شرایطی مطرح می‌شود در سال گذشته و چند ماه پس از پایان برنامه ششم توسعه، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی از میزان دستیابی به اهداف مشخص‌شده در برنامه ششم منتشر کرد.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، تقریبا هیچ‌یک از اهداف خودرویی مشخص‌ شده در سال ۹۵، در انتهای برنامه ششم محقق نشده است.

 بر اساس بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اقدامات انجام‌شده در راستای نوسازی و اسقاط خودروها «فاقد اثربخشی» ارزیابی شده و در این رابطه توضیح داده است: «طی سالیان اخیر معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو به منظور جلوگیری از خروج ارز منجر به کاهش چشم‌گیر اسقاط خودرو شده است.»

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، وجود چنین مواردی در طول برنامه ششم منجر به کاهش چشمگیر ۷۰ درصدی اسقاط خودرو در سال ۱۳۹۷ و تداوم روند کاهشی در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ شد که تعطیلی مراکز بازیافت و اسقاط خودروهای فرسوده را به همراه داشته است، به طوری که طی سه سال اخیر بیش از ۸۵ درصد این مراکز تعطیل شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در مرز فرسودگی وجود دارد که بیانگر ضرورت اقدام جدی در این حوزه است.

ابهام در دستیابی به اهداف اسقاط خودرو در برنامه هفتم

با وجود اعلام برخی از اهداف خودرویی برنامه هفتم، هنوز جزئیات بیشتری از طرحی که برای برنامه هفتم طراحی شده، مشخص نیست اما باید دید سیاست‌های خودرویی کلان در برنامه هفتم به ویژه در حوزه اسقاط چه مسیری را در پیش خواهد گرفت و آیا اهداف رشد خودرویی و اسقاط خودروها در برنامه ششم در برنامه هفتم هم قابل اجرا و عملی خواهد بود یا اهداف برنامه هفتم نیز سرنوشتی بهتر از اهداف برنامه ششم توسعه پیدا نمی‌کنند و در پایان پنج سال این برنامه نیز  باید به دنبال آسیب‌شناسی عدم تحقق اهداف بگردیم.

در بررسی این موارد و در واکنش به اعلام برخی اهداف مربوط به تولید و اسقاط خودرو در برنامه هفتم، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو با بیان اینکه تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو با ظرفیت‌های فعلی خودروسازان غیرقابل اجراست. وی هرگونه دستیابی به آمار سالیانه ۵۰۰ هزار اسقاط خودرو را  با قیمت‌های موجود اسقاط خودرو غیرممکن دانست.

چگونه برنامه تولید خودرو و اسقاط به واقعیت برنامه هفتم نزدیک می‌شود؟

محمود مشهدی‌شریف در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو افزود: بر اساس آخرین آمارها، خودروسازان در سال گذشته کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کردند بنابراین دستیابی به هدف‌گذاری تولید ۳ میلیون دستگاه تا پایان برنامه هفتم با ظرفیت‌های فعلی ممکن نیست مگر اینکه ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شود تا برنامه تولید به واقعیت برنامه هفتم نزدیک‌تر شود.

وی همچنین در تشریح هدف‌گذاری ۵۰۰ هزار دستگاهی اسقاط خودرو در برنامه هفتم گفت: چنانچه خودروسازان به هدف‌گذاری تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در برنامه هفتم دست یابند و به ازای تولید هر ۴ خودرو یک دستگاه خودرو نیز اسقاط شود، باید ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو اسقاط شود بنابراین عدد مربوط به هدف‌گذاری سالیانه اسقاط در برنامه هفتم عدد دقیقی نیست.

این مقام صنفی در انجمن اسقاط تاکید کرد: البته زمانی که قیمت یک خودرو به ۴۰۰ میلیون می‌رسد دیگر دارنده یک دستگاه خودرو فرسوده تمایلی به فروش خودرو ۱۵ یا ۱۷ ساله خود به قیمتی در محدوده ۴۰ میلیون یا کمتر و بیشتر نخواهد داشت.

پیشنهادی مشخص برای اصلاح جدول معادل‌سازی

مشهدی شریف با بیان اینکه امروز قیمت یک دستگاه خودرو فرسوده ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومانی توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: یک دستگاه خودرو فرسوده دو محصول دارد یکی گواهی اسقاط و دیگری لاشه خودرو که گواهی اسقاط ۳۵ میلیون تومان و لاشه خودرو هم حدود ۱۲ میلیون تومان است که در مجموع ۴۷ میلیون می‌شود بنابراین چنانچه فردی یک دستگاه خودرو فرسوده را ۴۰ میلیون خریداری کند و ۳ میلیون هم بابت اسقاط پرداخت کند، صاحب خودرو فرسوده تنها ۴ میلیون سود ظرف ۳ ماه خواهد کرد.   در واقع در فاصله زمانی ۳ ماه که خودرو فرسوده را خریداری می‌کند تا هنگامی که گواهی اسقاط را به فروش می‌رساند فقط ۴ میلیون سود کسب می‌کند که رقم بسیار کمی است و چنانچه بخواهد خودرو فرسوده را گران‌تر هم بخرد بیشتر ضرر می‌کند، بنابراین باید جدول معادل‌سازی تغییر کند تا اسقاط خودرو سودآور و مشوقی برای صاحبان آنها باشد.

با ۴۰ میلیون تومان امکان اسقاط بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال ممکن نیست

وی با تاکید بر اینکه تا جدول معادل‌سازی اصلاح نشود امکان دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه و اسقاط ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال امکان پذیر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما برای تغییر جدول معادل‌سازی، تغییر قیمت گواهی اسقاط متناسب با کارکرد خودروهای فرسوده است. در واقع باید همان گونه که قیمت یک خودرو ۱۵ سال کارکرد با خودرو ۲۰ سال یا ۳۵ سال کارکرد در بازار متفاوت است قیمت گواهی اسقاط این خودروها نیز متفاوت باشد.

رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو در پایان تاکید کرد: بر اساس پیشنهاد انجمن صنفی اسقاط با اصلاح جدول معادل‌سازی برای خودروی ۱۵ سال کارکرد باید معادل سه گواهی و بالای ۲۵ دو گواهی و بالای ۳۵ یک گواهی اسقاط ارائه شود. به این ترتیب و بر اساس پیشنهاد ما اگر خودروی بالای ۳۵ سال کارکرد قیمتش بالای ۴۰ میلیون است برای خودرو ۲۵ سال به بالا یک گواهی بیشتر ارائه شده و ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون افزوده شده و قیمت آن به حدود ۷۰ میلیون تومان می رسد و اگر خودرو  ۱۵ سال به بالا باشد باز هم یک گواهی اضافه شده و با حدود ۱۰۰ میلیون اسقاط می‌شود. در چنین شرایطی اگر بتوان خودروها را تا ۱۰۰ میلیون خریداری کرد، می‌توان ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار خودرو در سال نیز اسقاط کرد در غیر این صورت با قیمت ۴۰ میلیون تومان امکان اسقاط بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سال  ممکن نخواهد بود.

کد خبر 143333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha